Borelia?
Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 19-08-01 14:47

Kan denne bakterie fra skovflåten smitte hunde?
Mvh. Margit

Fra : Jo-Ann

Dato : 19-08-01 16:12

ja
Mvh. Jo-Ann

Fra : John

Dato : 19-08-01 19:31

Hej.

Ja, det kan den godt.

Borrelia Burgdorferi, som bakterien rigtig hedder, kan
smittes til både dyr og mennesker, og ergo er hunden
derfor også et oplagt mål. Har dyret fået smitten i sig,
udvikler den senere sygdommen Borreliose, som normalt viser
sig ved feber, træthed, halthed, epilepsi, lammelse,
muskelsmerter og usikker gang. Smittes vi mennesker,
kaldes det Lymes Borreliose, men symptomerne er
næsten de samme. Normalt skal man sørge for at få flåten
væk inden for 24 timer, da der herefter er størst mulighed
for smitte af bakterien.

Iøvrigt har jeg tit læst at mange omtaler flåter som
tæger. Det er faktisk biologisk forkert, da en tæge ikke
er en blodmide, men en billeart og et ikke-skadeligt
insekt med 6 ben frem for skovflåtens 8 ben.

Derfor kan man undre sig lidt over hvorfor det f.eks
hedder en "tægetang" - . Selv hos dyrlægen/dyrehandleren
kalder de den for en tægetang.......

Nethilsen - John
Nethundeguiden.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 20-08-01 06:11

vimse@hygge.dk,Ny-Internet writes:
>Ja, det kan den godt.

Men sandsynligheden for at den får det er ringe. Her i skovområdet, hvor
jeg bor, sidder der konstant skovflåt på hundene hele sommeren - og jeg
har ikke kendskab til at nogen har fået borelia. Min egen hund - og jeg
- indtager store mængder hvidløg, og det gør os mindre hjemsøgt af
flåt.

Hilsen Sverre.

Fra : Claus

Dato : 20-08-01 19:50

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

Min egen hund - og jeg
> - indtager store mængder hvidløg, og det gør os mindre hjemsøgt af
> flåt.

Hej

Du har Schæfer ik.?
Så vil jeg godt stille et måske tåbeligt spørgsmål , når du giver din hund
hvidløg , ¨har det nogen indflydelse på dens lugtesans.
Jeg kunne godt tænke mig at gi mine hvidløg men er bange for at det har
indflydelse på lugtesansen, når vi skal gå spor.

Mvh.
Claus

Fra : Sverre Stokke

Dato : 21-08-01 07:45

Pernille@city.dk,Ny-Internet writes:
>Hej
>
>Du har Schæfer ik.?
Jo, en ældre herre på ni år.

> [...]
>Jeg kunne godt tænke mig at gi mine hvidløg men er bange for at det har
>indflydelse på lugtesansen, når vi skal gå spor.

Det er da ikke noget tåbeligt spørgsmål, men jeg bliver dig svar skyldig -
jeg ved det ikke. Han har aldrig været trænet til systematisk
'lugtarbejde', men er en 'cirkushund', der ud over de almindelige
lydighedsting forstår og udfører ca. 100 ordre.
Du kan jo lade det komme an på en prøve : Lad en anden fodre hunden i en
uge, og læg mærke til om der er ændring. Du ved således ikke om den har
fået hvidløg eller ej.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 21-08-01 07:46

saaj@esenet.dk,Ny-Internet writes:
>Vil hunden godt spise hvidløg eller er det i pilleform?

Godt og godt Han har valget mellem at æde sin mad med fint hakket
hvidløg eller dø af sult, og han er en meget klog hund.

Hilsen Sverre.