Blod! opbevaring hvordan?
Fra : Pouline

Dato : 19-08-01 14:07

Som ang. i subj; hvordan obevares blod til sport?
Jeg har læst om at tilsætte salt (for at mindske koag.) og frysning fra det
samme. Jeg har tænkt, at man kunne fryse blodet i isterningposer (hvis den
bedre halvdel tilllader) og så kun tage lidt op ad gangen.
Er der noget ivejen for at bruge koblod til spor - jeg har ikke lige frosen
dyre blod.
Vh
Pouline

Fra : Lars Haugaard

Dato : 19-08-01 19:24

Hej Pouline.

Først og fremmest, nul tilsætning, du vil vel gerne være sikker på at det er
blodet hunden går på, ikk! Hvis du bruger vildtblod sier du det efter
hjemkomst og fryser det herefter ned i, hvad der for dig er egnede potioner.
Der bliver generelt ingen problemer med koagulering ved optøning, da
blodlegemerne sprænges ved frysning, og den koagulering der sker, vil det
tilfælde hvor du tager blod fra et stykke nedlagt hjortevildt, allerede være
sket før du når at få blodet ud
Hvad okseblod angår, så kan de fleste slagtere et trick med lidt varmt vand
og omrøring som løser det problem.

Hvad angår brugen af ren okseblod, så afhænger det mere af racen/den enkelte
hund. Ren okseblod fra slagteriet har kun et minimum af bakterier i sig. Det
hunden primært går på, er det tyskerne kalder "wündfärt", forrådnelsen af
blodet, hvilket også er forklaringen på, at hunden altid finder den rigtige
retning på sporet, hvis man f.eks sætter den ind midt på sporet, den kan
"simpelthen" registrere alderen på forrådnelsen, og vælger så naturligvis
den vej som leder til byttet, nemlig den vej for forrådnelsen aftager.

Denne forrådnelse går pga manglende bakterier hos det "sterilt" slagtede
kvæg langsommere end tilfældet vil være med blod, taget fra et stykke skudt
vildt. Her vil der være bakterier tilstede i blodet bl.a. pga gennemskud
et.c. Desuden lugter vildtblod anderledes og tænder det fleste jagthunde
mere. Personligt kan jeg ganske nemt skelne imellem okse-råvildt samt
dåvildt, men ikke imellem då og kron Så hvad kan hundene mon ikke klare!
Ønsker du lidt "smag på okseblodet tilsætter du blot lidt lunge, lever eller
andet lign. fra et stykke råvildt eller anden klovbærende, og lader det stå
køligt en dags tid, hvorefter du fryser det ned.
Skal man til schweissprøver er den en god ting at have konfronteret sin hund
med blod fra klovbærende vildt før man går op til prøven, da det udelukkende
er det der bliver brugt. Jeg har set nogen hunde gå ligefrem "ballistisk"
første gang de blev udsat for det, og det ønsker man vel næppe til en
prøve

De venligste Hilsner
Lars Haugaard

--
www.danbbs.dk\~haugaard
Pouline <m.p.gringer@get2net.dk> skrev i en

Fra : Pouline

Dato : 19-08-01 20:28

"Lars Haugaard" <haugaard@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> sket før du når at få blodet ud
> Hvad okseblod angår, så kan de fleste slagtere et trick med lidt varmt
Kan man få fat i vildt blod? Jeg har en god del af et rådyr i fryseren, jeg
tænker, at næste gang jeg tager noget op, kan hælde blod/saft fra efter
optøning, men indtil da?

> [...]
> mere. Personligt kan jeg ganske nemt skelne imellem okse-råvildt samt
> dåvildt, men ikke imellem då og kron Så hvad kan hundene mon ikke
Er okseblod (ikke vin) ok til at starte sportræning? Eller præger det hunden
forkert? Jeg har lab og cocker

> [...]
stå
> køligt en dags tid, hvorefter du fryser det ned.
Har jeg heller ikke lige liggende, men jeg skal huske det for fremtiden..

Og mange tak for svaret
Pouline

Fra : John Reinau

Dato : 14-11-01 15:28

Efter hvad jeg har hørt skal man bruge okseblod .. (om det er det samme som
ko blod ved jeg ikke) som man hælder op i en spand, derefter ned med hånden
og røre kraftig rundt til det skummer derefter skal man presse blodet ud af
skummet. Det skulle forhindre at det koag.
Håber jeg var til hjælp!
John Reinau