Titteya barber
Fra : Tina

Dato : 19-08-01 14:03

Jeg har et problem ,som jeg lige ville høre om der var noget hjælp at hente,
til.

Jeg har for ½ år siden købt 10 stk. af ovenstående, som hidtil har haft det
fint. Men i løbet af de sidste 3-4 uger er de alle blevet MEGET tynde, og
har helt ændret kropsform. De har nærmest form som hajer....... Helt lige
forneden og en bue for oven. Der er så 3 døde inden for de sidste 3 dagen
nu, så et eller andet må være galt.....

De ligger helt stille i vandet og arbejder hårdt for at trække vejret, ser
det ud til. Er der nogen der har et bud eller 2 på hvad det kan være og evt.
hvad jeg skal gøre.....

På forhånd tak..

Tina

Fra : Morten

Dato : 19-08-01 15:48

Det tyder på nitritforgiftning, nogle fisk reagere før end andre, netop med
disse symptomer. Jeg ville råde dig til at tømme hele akvariet og rense
bundlag sten og filter stort set starte forfra, du skal huske at rense
filter og skifte vand en gang hver 14 dag cirka. Så skulle du være over
problemet , det skyldes måske også overfodring ihvertfald dårlig
vandkvalitet, dine fisk vil nok sandsynligt dø alligevel, men de andre kan
reddes måske. OG husk nu det med vandskift sparsom fodring (hvad der er væk
på 5 minutter to gange daglig cirka, morgen og aften, samt rensning af
filter).

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Morten

Dato : 19-08-01 15:51

Sorry du skal ikke rense filter hver dag, jeg kvajede mig under skrivningen.
> på 5 minutter to gange daglig cirka, morgen og aften, samt rensning af
> filter).

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Ruth

Dato : 19-08-01 17:06

Hejsa

Vi har også desværre haft problemer med nitritforgiftning.
Vi har dog klaret os med kun at skifte ca. 1/4 af vandet over to gange og
fodret så lidt som muligt.

Test dit vand hver dag, så kan du hurtigt se, om det hjælper.

Så vidt jeg ved, at det ikke godt at skifte alt vandet, da dette kan give
fiskene et chock.

Held og lykke

Ruth

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-08-01 18:57

"Morten" <cichlidae@jubiimail.dk> wrote in message

> Det tyder på nitritforgiftning, nogle fisk reagere før end andre, netop
med

Hvis det virkeligt ER nitritforgiftning, så findes der en "fidus" til akut
indgreb. Hæld langsomt nogle få cl. brintoverilte i vandet af gangen. Det
kan med raketfart oxydere nitrit til nitrat. Men det er krasse sager, så du
bør nok kun anvende det i en snæver vending og hvis du har tilstrækkeligt
erfaring med at bedømme fiskenes tilstand.

I øvrigt mener jeg at den anbefalede rensning af filtret bør indskrænkes til
fjernelse af egentligt slam fra filtret så der er godt gennemløb. Et
nyrenset filter er ikke særligt effektivt til oxydering af nitrat til
nitrit. Jeg har selv filtre, der har kørt i et par år, og kunne aldrig
drømme om at rense dem.

mvh
Jan

Fra : Morten

Dato : 19-08-01 19:16

Jeg er enig Jan med at man skal fjerne slam og ikke rense, eller tage en
lille klat urenset filtervat og komme den ind i midten når man har renset
resten.
Jeg kører selv kun med invendige filtre med skumgummipatroner og det var det
jeg gik ud fra. Jeg ved ikke om Tina´s filter er indvendigt eller udvendigt,
men vi kan jo passende bruge lejligheden til at spøre hende, hvad er det
Tina?

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Tina

Dato : 19-08-01 20:42

Ja, se det bringer mig jo lidt videre i denne spændende verden........
Det udløser nemlig endnu et spørgsmål fra min side af.

Mit akvarie er et jeg har købt brugt, Juwel ca. 70 liter. Filteret sidder jo
så i en box det ene hjørne
(mon det så ikke hedder INDVENDIG........ )
Jeg synes dog ikke det fungere helt efter planen, eller også er jeg bare
ikke helt klar over hvordan det skal virke. Jeg har haft det skilt ad og
renset da jeg købte det, og det fungerede fint i starten. Nu synes jeg ikke
rigtig at jeg kan få det samlet rigtigt igen efter endnu en rensning. Mon
der findes nogle tegninger/beskrivelse af sådan et ???

For øvrigt vil jeg gerne takke for hjælpen vedr. nitritforgiftningen. Jeg
har nu skiftet ca halvdelen af vandet, og fiskene ser allerede lidt mere
livlige ud end tidligere. Den med brintoverilten sprang jeg let over, da
erfaringen ikke er så stor endnu. Nu må vi se hvordan fiskene har det i
morgen....

Mvh og tak

Tina