hjælp til CSS
Fra : Xylofonius

Dato : 19-08-01 10:23

Hej NG,

Jeg har netop skiftet til whitehat for at kunne bruge SSI på mine sider, men nu er der opstået et nyt problem.
Mit CSS til mine links virker ikke når jeg har oploadet det. Det virker fint lokalt.
Alt andet CSS (margin, font-style, etc. ) virker fint.
Linksene skulle være blå og røde ved hover.

Jeg bruger følgende CSS til linksene:
> [...]
> Mit CSS til mine links virker ikke når jeg har oploadet det. Det virker fint lokalt.
> Alt andet CSS (margin, font-style, etc. ) virker fint.

Kan du ikke lige komme med et link til din hjemmeside, så er det lidt
nemmere at fejlsøge

Fra : Xylofonius

Dato : 20-08-01 18:38

> Kan du ikke lige komme med et link til din hjemmeside, så er det lidt
> nemmere at fejlsøge

Den er i min signatur.

Fra : J.C. Voss

Dato : 19-08-01 11:53

Xylofonius <xylofonius@hotpop.com> wrote:

> a:hover {
> color: #FF0000;
> text-decoration: underline;
> }
>
> a:link, a:visited {color: #0000FF; }

Det er vigtigt at dine css definitioner af links er i en bestemt
rækkefølge, ellers virker "cascading"-delen af stylesheet ikke efter
hensigten. I orakelbogen [css2-specs'ene] står der, at de altid skal
være i følgende reækkefølge:

a:link
a:visited
a:hover
a:active

-- så skulle det virke, ellers må du skrive igen.

--
Jonas @ 11°56° ------------------------------
'Det var mig der inspirerede | Remember Occam's razor? |

Fra : Xylofonius

Dato : 20-08-01 18:55

Hej Jonas

> [...]
> a:hover
> a:active
>
> -- så skulle det virke, ellers må du skrive igen.

Det har jeg gjort, og det virker stadig lokalt men ikke på whitehats server.
Der er som om den ikke følger css-filen; og dog...
Den har den rette baggrund og de rigtige fonte, men resten er helt i skoven.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-08-01 19:29

Mon, 20 Aug 2001 19:55:02 +0200, skrev "Xylofonius"
<xylofonius@hotpop.com>:

>Det har jeg gjort, og det virker stadig lokalt men ikke på whitehats server.
>Der er som om den ikke følger css-filen; og dog...

Det skyldes at du starter med <!-- og slutter med --></STYLE>,
det skal ikke med i et eksternt stylesheet.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Fra : Xylofonius

Dato : 20-08-01 19:57

> Det skyldes at du starter med <!-- og slutter med --></STYLE>,
> det skal ikke med i et eksternt stylesheet.
Nu har jeg slettet det, men det virker stadig ikke. Linkene bliver stadig hvide ved hover.

Fra : simon e. sørensen

Dato : 20-08-01 20:09

On Mon, 20 Aug 2001 20:56:40 +0200, "Xylofonius"

>Nu har jeg slettet det, men det virker stadig ikke. Linkene bliver stadig hvide ved hover.

Hvis det drejer sig om url'en i din signatur er problemet ret simpelt:
du fastsætter regler for a:hover i både et ekstern og et internt
stylesheet (<style>...</style>).

Reglen i det eksterne stylesheet er at linkene skal gøres røde og
understregede, mens det interne fortæller at link skal gøres hvide ved
hover. Eftersom reglerne for CSS siger at interne stylesheets
overtrumfer eksterne, bliver det den sidste regel der vinder - ergo
bliver linkene altså hvide ved hover.

Løsningen er derfor også ret simpel: fjern reglen om a:hover (A:hover
{color: white; }) fra det interne stylesheet.

--
simon e. sørensen (simon@jipe.dk)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-08-01 21:32

Mon, 20 Aug 2001 21:09:20 +0200, skrev simon e. sørensen
<simon@jipe.dk>:

>Hvis det drejer sig om url'en i din signatur er problemet ret simpelt:
>du fastsætter regler for a:hover i både et ekstern og et internt
>stylesheet (<style>...</style>).

Ups! Jeg burde have kigget mere på sidens koder, jeg havde kun
stylesheetet i tankerne.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Xylofonius

Dato : 20-08-01 21:38

> Løsningen er derfor også ret simpel: fjern reglen om a:hover (A:hover
> {color: white; }) fra det interne stylesheet.

Tusind tak.
Det var en fejl. Jeg er nemlig lige skiftet fra at bruge frames til SSI; derved fejlen.

Dette bringer mig så til mit næste spørgsmål:
kan man definere to forskellige a:hover?

Altså én slags a:hover til linkene i menuen (hvid) og en anden a:hover til de øvrige links (blå)?

Fra : simon e. sørensen

Dato : 20-08-01 21:46

On Mon, 20 Aug 2001 22:37:42 +0200, "Xylofonius"
> [...]

>kan man definere to forskellige a:hover?
>
>Altså én slags a:hover til linkene i menuen (hvid) og en anden a:hover til de øvrige links (blå)?

Ja, i stylesheetet:

a:hover {
color: #FF0000;
text-decoration: underline;
}

a.andet:hover {
color: #FF0000;
text-decoration: underline;
}

og i selve dit html-dokument:

<a class="menu" href="link.html">link i menuen</a>
<a class="andet" href="link.html">et andet link</a>

--
simon e. sørensen (simon@jipe.dk)

Fra : simon e. sørensen

Dato : 20-08-01 21:48

On Mon, 20 Aug 2001 22:46:06 +0200, simon e. sørensen <simon@jipe.dk>
wrote:

>Ja, i stylesheetet:
>
>a:hover {
> color: #FF0000;
> text-decoration: underline;
>}
>
>a.andet:hover {
> color: #FF0000;
> text-decoration: underline;
>}

Skulle have stået:

a.menu:hover {
color: #FFFF00;
text-decoration: underline;
}

a.andet:hover {
color: #FF0000;
text-decoration: underline;
}

--
simon e. sørensen (simon@jipe.dk)

Fra : Xylofonius

Dato : 20-08-01 22:51

> Skulle have stået:
>
> a.menu:hover {
> color: #FFFF00;
> text-decoration: underline;
> }
>
> a.andet:hover {
> color: #FF0000;
> text-decoration: underline;
> }

Tusind tak. Så skulle problemet vist være løst.