Trådløst net med anstændig rækkevide
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 19-08-01 01:02

Problemet er som følgende:
Et Computer party har hjemstavn på en skole men er nød til at flytte væk fra
skolen i en 9 måneder periode p.g.a ombygning med det faste digitale
kredsløb der leverer internet forbindelsen er etableret på skolen (og der er
fysisk adgang til den selv under ombygningen) men det koster en mindre
formue at flytte/oprette forbindelsen og det er ikke hensigtsmessigt af
andre årsager jeg ikke ønsker at komme ind på her.
Derfor ville det være ganske oplagt at gøre noget Trådløst net frem til
anden lokation, det skal derfor være noget udstyr der mere eller mindre
preformer 2mbit om så verdens krig 3 bryder ud over en afstand af 1-2km
(line of sight er angiveligt muligt, er der håb hvis dette ikke er muligt at
etablere?)
Isåfald hvad prisleje vil sådan 2 netkort/basestationer,tingester stå i?
Det skal dertil siges at det skal være 2 enheder der bridger (evt med en
freebsd maskine i hver ende der kan bridge mellem 2 wireless og et ethernet
nic) fordi der er blevet tildelt en /24 der gerne skulle fra a til b uden
alt for bøvl.
Ydermere findes der nogen der udlejer sådan noget udstyr i Jylland? (det er
primært vestjylland jeg er inteseret i) til overkommelige priser eller skal
til at invistere i det selv?

/Dennis

Fra : Arne Keller

Dato : 19-08-01 05:53

On Sun, 19 Aug 2001 02:01:58 +0200, "Dennis Pedersen"
<INGENSPAM@Nejtak.dk> wrote:

>Problemet er som følgende:

snip

> [...]
>(line of sight er angiveligt muligt, er der håb hvis dette ikke er muligt at

Standard 11Mb trådløst udstyr burde kune løse opgaven.
ca 6Mbsp effektivt og en række vidde på 2 km er absolut realistisk.
Hvis du ikke har line of sight kan du lige så godt opgive en trådløs
løsning.
Line of sight kræver at hele first fresnell zone er fri, det betyder
at der skal være frit i et cigarformet område mellem de 2 antenner,
med en diameter på 8-12 meter i centrum. Dette kalkuleres og opmåles
før installation.

>Isåfald hvad prisleje vil sådan 2 netkort/basestationer,tingester stå i?

Hvis du skal bruge bridge skal du nok regne med 10K pr ende +
installation.

> [...]
>nic) fordi der er blevet tildelt en /24 der gerne skulle fra a til b uden

Opgave kan også løses med 2 komplette sæt bestående af: netkort til
ca 1.600 samt PCI adapter til ca 500 samt retningsbestemte antenner
til 2.000 samt en PC som du får til at fungere som bridge.
Priserne må du ikke hænge mig op på da jeg ikke har tilgang til
prislisterne mere, jeg har før husket meget forkert.

>Ydermere findes der nogen der udlejer sådan noget udstyr i Jylland? (det er
>primært vestjylland jeg er inteseret i) til overkommelige priser eller skal
>til at invistere i det selv?

Mit bedste bud i jylland er Kemp & Lauritzen Kommunikation i Kolding
eller Århus på 7015 5550 (min tidligere arbejdsplads).
K&L har tidligere lejet ud til forskellige arrangementer bla. Roskilde
festival m.m.
Der findes sansynligvis andre, men ingen jeg kender.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 19-08-01 13:19

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> [...]
> at der skal være frit i et cigarformet område mellem de 2 antenner,
> med en diameter på 8-12 meter i centrum. Dette kalkuleres og opmåles

Aaah...Men hvor følsomt er det med vind,vejr osv?
Er det sådan at hvis det står ned i spande så virker det ikke? (fordi jeg
kan godt forestille mig hvad der sker hvis man tager internettet fra 150
nørder (=ramaskrig))

> Hvis du skal bruge bridge skal du nok regne med 10K pr ende +
> installation.

Avs :(

> [...]
> Priserne må du ikke hænge mig op på da jeg ikke har tilgang til
> prislisterne mere, jeg har før husket meget forkert.

Aaah...
Det lyder til at være rimelig overkommelige priser til gengæld!
Er der nogen bestemt mærker/modeller man skal undgå fremfor andre?
Umiddelbart lyder det mere tiltalende med en maskine ved hver lokation der
kunne bridge mellem wireless og ethernet, er der nogle faldgrupper her? (det
er FreeBSD jeg tænker på der skal klare opgaven)

> [...]
> festival m.m.
> Der findes sansynligvis andre, men ingen jeg kender.

Okai, men har du nogen idé om hvad prisleje vi snakker her hvis det
eksempelvis skulle være 2 accespoint der kunne bridge? (hvor man så self
køber antenner/paraboler der bliver monteret fast.)

/Dennis

Fra : Arne Keller

Dato : 22-08-01 17:59

On Sun, 19 Aug 2001 14:18:53 +0200, "Dennis Pedersen"
<INGENSPAM@Nejtak.dk> wrote:

Snip

> [...]
>kan godt forestille mig hvad der sker hvis man tager internettet fra 150

Det er ligesom med alle andre trådløse tekniker.
Et antal timer om året vil det ikke vrike på grund af vejret, f.eks
tordenbyge eller tung tø sne.
En installatør kan med baggrund i den faktiske installation beregne
oppetiden ret præcist.

snip

> [...]
>kunne bridge mellem wireless og ethernet, er der nogle faldgrupper her? (det
>er FreeBSD jeg tænker på der skal klare opgaven)

Når oppetid bekymre dig forstår jeg ikke at du er villig til at vælge
en løsning med 2xPC i stedet for 2 hardware boxe som sansynligvis vil
have væsentlig højere oppetid.

> [...]
>eksempelvis skulle være 2 accespoint der kunne bridge? (hvor man så self
>køber antenner/paraboler der bliver monteret fast.)

Da jeg ikke arbejder der mere kan jeg ikke rigtigt svare, men ring til
dem eller en anden fornuftig installatør, de bider ikke gennem en
telefon

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-08-01 22:23

> [...]
> tordenbyge eller tung tø sne.
> En installatør kan med baggrund i den faktiske installation beregne

Ah okai :)
Jeg må bare håbe på der ikke kommer snestorm eller lignende præcis i *den*
weekend..

> [...]
> >
> Når oppetid bekymre dig forstår jeg ikke at du er villig til at vælge
> en løsning med 2xPC i stedet for 2 hardware boxe som sansynligvis vil

Det er for at holde prisen nede på et fornuftigt nivau...
Ydermer er det også væsentlig nemmere at skaffe en hvilken som helst
computer med et netkort hvis det skulle smide sig på ryggen end det er at
begynde at fumle med antenner i buller mørke ;)

(det

> Da jeg ikke arbejder der mere kan jeg ikke rigtigt svare, men ring til
> dem eller en anden fornuftig installatør, de bider ikke gennem en
> telefon

Okai jeg prøver *igen* i morgen så (jeg har haft ringet til dem men der blev
aldrig ringet tilbage som aftalt *hmpf*)

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-08-01 16:25

On Wed, 22 Aug 2001 23:22:35 +0200, "Dennis Pedersen"
<INGENSPAM@Nejtak.dk> wrote:

> Det er for at holde prisen nede på et fornuftigt nivau...

PC'er og kort koster jo også noget, og det skal sammenholdes med
prisen på en hel hardware-box.

> Ydermer er det også væsentlig nemmere at skaffe en hvilken som helst
> computer med et netkort hvis det skulle smide sig på ryggen end det er
> at begynde at fumle med antenner i buller mørke ;)

Hvad får dig til at tro, at du ikke skal bruge antenner, bare
fordi det er PC'er der står der? Signalet skal jo li'som fra A
til B.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 23-08-01 16:49

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> PC'er og kort koster jo også noget, og det skal sammenholdes med
> prisen på en hel hardware-box.

Jae men det er ikke noget der skal køre 24/7/365, men blot 5-6 gange om året
så prisern er ikke heeeelt uvæsenlig..

> Hvad får dig til at tro, at du ikke skal bruge antenner, bare
> fordi det er PC'er der står der? Signalet skal jo li'som fra A
> til B.

Det tror jeg heller ikke..
Det jeg mente var at oppetid var meget vigtig, men ikke for enhver pris
(derfor kunne man skære i de bokse/netkort der skulle bruges fordi man kunne
bruge en random computer istedet, derimod var det meget afgørende der ikke
blev valgt en antenne/parabol der var mere folsøm fordi der var lidt at
spare der, da jeg har indtrykket af det ikke er her de mange penge
spenderes..) Med et budget der siger 19.000/gang hvor der skal betales
internet/netværksudstyr mm så er der jo ikk ligefrem uanede mængder penge at
tage af..

/Dennis