Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotokollage til kritik
Fra : Aagaard

Dato : 18-08-01 19:00

Min første fotokollage (på nettet): Wifelife.
http://www.ditte-marie.dk/fotoalbum/index.php

Kritik modtages gerne.

Med venlig hilsen
Aagaard
--
http://ditte-marie.dk - Vores dejlige baby
http://ditte-marie.dk/fotoalbum/index.php - Foto til kritik

Fra : Anne Jensen

Dato : 18-08-01 19:12

"Aagaard" <skriv@ikketil.dk> skrev i en meddelelse
> Min første fotokollage (på nettet): Wifelife.
> http://www.ditte-marie.dk/fotoalbum/index.php
>
> Kritik modtages gerne.

I mine øjne er den meget 80'er-agtig, ikke lige min smag må jeg desværre
sige.

Anne

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 18-08-01 22:20

> Kritik modtages gerne.
>
> Med venlig hilsen
> Aagaard
> --

Jeg syntes det er rigtigt godt, hvis man altså er designer af omslag til
pornofilm.

Mvh Jan

Fra : \"Jensen\"

Dato : 18-08-01 22:38

> Min første fotokollage (på nettet): Wifelife.

Jeg synes den er godt lavet, men titlen har jeg svært ved at forstå. Det er
måske uglen i nederste venstre hjørne der hentydes til ?

Jensen

Fra : lehd

Dato : 19-08-01 06:51

"Aagaard" <skriv@ikketil.dk> skrev i en meddelelse
> Min første fotokollage (på nettet): Wifelife.
> http://www.ditte-marie.dk/fotoalbum/index.php
>
> Kritik modtages gerne.

Jeg kan se der er lagt et stort arbejde i denne fotokollage, men jeg syntes
den er helt uden om emnet fotokritik, for hvor meget af materialet til den
er fotograferet af Aagaard ?

Kirsten Lehd
www.slaegt.dk
www.kirsten-lehd.dk

Fra : Aagaard

Dato : 19-08-01 07:50

"Aagaard" <skriv@ikketil.dk> skrev:
> Min første fotokollage (på nettet): Wifelife.

Fotocollagen er nedtaget idet der er rejst tvivl om hvorvidt den ligger
indenfor emnet i gruppen. Denne tvivl kan jf. fundatsen være berettiget,
derfor er billedet ikke længere til rådighed for kritik.

Aagaard

Fra : SEB

Dato : 19-08-01 10:46

Aagaard skrev:

> Fotocollagen er nedtaget...

Det kan være meget spændende at lave en collage - og ret
tidskrævende. Især ved "rigtig" mørkekammerarbejde kan man
komme på arbejde, fordi alting jo skal planlægges meget nøje.
Men det er meget tilfredsstillende når værket lykkes.

Jeg kunne godt tænke mig at se flere fotocollager her i gruppen.
Men må nok vente til fundatsen bliver ændret.
--
Venlig hilsen
SEB

Fra : lehd

Dato : 19-08-01 11:54

"SEB" <seb@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse > Jeg kunne godt tænke mig at
se flere fotocollager her i gruppen.
> Men må nok vente til fundatsen bliver ændret.
> --
> Venlig hilsen
> SEB

Hej
Det er vel heller ikke forkert at lægge fotocollager, men jeg det skal være
ud fra egne foto's ? det var det eneste jeg satte spørgsmål ved.
mvh Kirsten lehd

Fra : lehd

Dato : 19-08-01 13:48

"lehd" <lehd@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3b7f9a89$0$254> Hej
> Det er vel heller ikke forkert at lægge fotocollager, men jeg ***tror da
***det skal være
> ud fra egne foto's ? det var det eneste jeg satte spørgsmål ved.
> mvh Kirsten lehd

Jeg slugte lige et par ord....

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-08-01 12:41

"SEB" <seb@wanadoo.dk> wrote in message

> Jeg kunne godt tænke mig at se flere fotocollager her i gruppen.
> Men må nok vente til fundatsen bliver ændret.

Der så vidt jeg kan se intet i fundatsen, der forhindrer dette.

mvh
Jan

Fra : Aagaard

Dato : 20-08-01 08:21

Sammenfattende ang. fotocollagen, som jeg valgte at tage ned igen:

Jeg har anvendt andre billeder end mine egne, men det er billeder jeg har
tilladelse til at anvende.

Jeg anser en fotocollage på lige linie med et kunstværk, idet der arbejdes
målrettet mod at udforme et udtryk, fortælle en historie, eller give en
sanseoplevelse, og ligesom et kunstværk vil en fotocollage være genstand for
en individuel subjektiv tolkning. Selve arbejdet er tidskrævende, og der
kræves også et vist kendskab til f.eks. Photoshop, for at opnå de effekter
man ønsker. Det er også er stort arbejde at udvælge de enkelte billeder, og
evt. manipulere disse for at opnå den ønskede effekt, inden billedet kan
indsættes i collagen.

Ang. anvendelse af andre foto eller grafiske elementer end ens egne, så ser
jeg heller ikke dette som et problem, sålænge man har tilladelse til at
anvende tingene. Dette ses også i den etablerede kunst, og jeg kan ikke se
hvorfor det ikke skulle være legitimt indenfor fotocollager. I den
etablerede kunst er det dog ikke kotyme at spørge om lov til at anvende
f.eks. en label fra et produkt i en collage, selvom man egentlig burde gøre
det.

Ang. fundatsen for gruppen, så er den ret kortfattet mht. billeder:
[SNIP]
I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres. Det kan være
elementer omkring det færdige billede som komposition og billedsyn, samt
tekniske emner som udstyr, film, mørkekammerarbejde m.m.
[SNIP]

Faktisk er fundatsen ret så rummelig, men da collage ikke er nævnt, så ved
jeg ikke rigtigt om det falder indenfor eller udenfor gruppen. Jeg mener at
fundatsen godt kunne trænge til et 'eftersyn' i ny og næ, så den kan blive
opdateret efter udviklingen og brugernes ønsker, f.eks. nævnes digitale
medier slet ikke. Der er heller intet nævnt om at billeder skal være ens
egne, men det skal måske tolkes sådan, at det skal de. Da jeg var i tvivl om
dette, valgte jeg at nedtage collagen igen.

Aagaard