Limning af akvarie
Fra : Marcussen

Dato : 18-08-01 16:30

Jeg har lige fået fat i et brugt 300 liters akvarie, og har efter
rengøringen til min store skræk opdaget at limningen/silikonen er begyndt at
slippe i kanterne.

Der er tale om en hjemmebygget akvarie, og silikonen hænger godt nok fast i
selve samlingen af glasene, mens det silikone som går ca. 1,5 cm. hen ad
hver glasstykke til siderne hænger ikke fast. Jeg har haft akvariet fyldt
med vand i 2 dage, og i denne periode er der ikke sluppet noget vand ud, så
p.t. er det tæt nok.

Ville det være en fordel at skære det løse silikone af, og så lægge et nyt
lag oven på det gamle, eller kan dette ikke holde?

Hvad skal jeg evt. bruge til at affedte glasene samt den gamle silikone med,
hvis ovennævnte vil kunne forstærke den gamle limning?

På forhånd tak for de (forhåbentlig) gode og hurtige svar
Marcussen

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-08-01 16:50

Marcussen <marcussen@get2net.dk> skrev i en
> [...]
med,
> hvis ovennævnte vil kunne forstærke den gamle limning?

Det er ikke rart at gå og være bange for at skidtet bliver utæt.
Jeg har hørt at det ikke er godt at lægge ny silicone på gammel, det
kommer ikke til at binde
godt nok.
Nu er der jo ingen akut fare for at det bliver utæt, så forsøg dog og se
om det virker alligevel.
Til affedtning skal du bruge acetone.

Carsten

Fra : Marcussen

Dato : 19-08-01 14:59

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til at binde
> godt nok. Nu er der jo ingen akut fare for at det bliver utæt, så
forsøg dog og se om det virker alligevel.

Jeg har nu købt silicone samt acatone. Acetonen kom jeg på en klud og
knubbede så lidt på limningerne, hvorefter alt det løse faldt af. Nu sidder
der altså kun det silikone som var ok, og jeg vil nu prøve at komme et
ekstra lag på. Det eneste silikone som sidder tilbage er stort set det som
holder glasene sammen med, så der er altså ikke en masse ekstra ved siderne,
men det var jo altså tæt inden jeg gik i gang, så jeg håber at det er nok.

Hvor meget silikone skal der bruges til et akvarie på 100 x 60 x50? (Jeg har
købt en enkelt tube med 300 g. - Er det lige netop nok, eller kan jeg komme
rigeligt på, når selve samlingen allerede er fyldt ud?)

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-08-01 18:58

"Marcussen" <marcussen@get2net.dk> wrote in message
> [...]

sidder
> der altså kun det silikone som var ok, og jeg vil nu prøve at komme et

Lad være med det. Hvis fugen mellem glassene er udfyldt laver yderligere
silicone ikke noget nyttigt.

mvh
Jan

Fra : Marcussen

Dato : 19-08-01 20:17

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> Lad være med det. Hvis fugen mellem glassene er udfyldt laver yderligere
> silicone ikke noget nyttigt.

Hmm. Nu har jeg købt silikonen så jeg tror nu nok jeg prøver.

Tror du ikke at det vil mindske risikoen for at det sidste også tører ud,
eller vil det slet ikke få nogen betydning? Der er ikke meget silikone
tilbage, ud over det som befinder sig lige netop mellem glasene. Jeg er jo
lidt bare for lige pludselig at komme hjem, til et ødelagt gulv + tæppe.

Fra : J@N

Dato : 19-08-01 20:33

Hej

Jeg vil foreslå at skære den gamle silikone væk ved hjælp
af en meget skarp kniv/barberblad. Det er et krævende arbejde
og det er vigtigt du laver rene lige snitflader, fordi det herved vil
være meget lettere at få det ny lag silikone til at binde. Husk den
vigtige rengøring med acetone. Herefter giver du akvariet en
stribe silikone hele vejen rundt indvendigt og glatter efter med
en finger eller en pind. Denne fremgangsmåde vil efter min bedste
overbevisning være den bedste.

Held og lykke med projektet.

Jan

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-08-01 06:37

> [...]

> lidt bare for lige pludselig at komme hjem, til et ødelagt gulv + tæppe.

Det er fugen og kun fugen der er brug for. Med mindre denne ikke er i
orden - så kan man selvfølgeligt lappe et hul ved at klistre et lag silicone
oven på fugen inden i akvariet. Men det bidrager næppe til styrken i
akvariet. I øvrigt er det nok ikke fordi der er tale om udtørring, når
siliconen slipper. Pudsigt nok synes jeg altid det er overskuddet (det du
vil bidrage yderligere til) af silicone, der løsnes med årene - aldrig selve
fugen.
Men alt i alt: Er akvariet tæt og er fugen fyldt ud, gør det ingen gavn at
klistre yderligere et lag på, med mindre det kan bidrage til at du sover
bedre. Så er det selvfølgeligt glimrende. For akvariet gør det ingen
forskel.

mvh
Jan