Hm.....Er dette andre fisker enn de jeg kj
Fra : Tore Teigland

Dato : 18-08-01 16:22

Hei der. Dette er mitt første innlegg her. Håper jeg kan få hjelp?

For å gjør en lang historie kort, har jeg nå tatt gutteakvariet (30 liter)
frem fra loftet etter at det har lagt i dvale der en 15 års tid, og pusset
det opp med nytt rensefilter, lys og diverse innredning. Dersom jeg nok en
gang synes akvarium er gøy har jeg planer om å kjøpe noe svære greier, men
foreløpig vil jeg først se dette an. Vannkvalitet og forhold er topp, men
jeg har to fisker som mobber resten av gjengen (alle har kun vært i akvariet
i 4 dager nå).

Følgende fisker har jeg nå:

- 8 kardinal tetra
- 3 Black widow tetra
- 2 Sebrafisk

Jeg stiller meg imidlertid skeptisk til om det faktisk er sebrafisk jeg har
fått. Når jeg var i dyrebutikken, var det et kar med Sebrafisk, hvor noen av
"de såkalte sebrafiskene" ikke hadde langsgående striper, men prikker
isteden. De ser faktisk ut som små ørret (kanskje rett over 3 cm). Det var
disse jeg likte, og ergo kjøpte.

Hmm...historien ble vel lang likevel

Jeg har da to spørsmål:

1) Er disse to bastardene Sebrafisk?
2) Kan disse to bastardene gå sammen med tetraer?

Mvh,
Tore Teigland

Fra : Karsten Plesner

Dato : 18-08-01 18:31

> [...]
> "de såkalte sebrafiskene" ikke hadde langsgående striper, men prikker
> isteden. De ser faktisk ut som små ørret (kanskje rett over 3 cm). Det var

Leoparddanioen er formentlig opstået som en variant af zebradanioen/zebrafisken.
Den er ganske rigtig plettet i stedet for stribet. Man kalder den plettede for
Brachydanio frankei, mens den stribede hedder Brachydanio rerio. De skal
formentlig ikke have hver sit navn, da det som sagt med al sandsynlighed drejer
sig om to varianter af samme art.

> 2) Kan disse to bastardene gå sammen med tetraer?

Det burde der ikke være de store problemer i.

M.v.h.
Karsten