Jagthunderacer
Fra : Anders

Dato : 18-08-01 11:08

Hej NG

Jeg er klar over at nogle racer er klart bedre egnet til jagt end andre; men
er der regler/love for hvilke racer der må anvendes til jagt.

Mvh
Anders (kommende jæger.... forhåbentligt)

Fra : Søren Voigt

Dato : 18-08-01 15:21

"Anders" <anders@dch-holstebro.dk> wrote in message

Nej jagtloven siger som bekendt kun i §24 at "Ved jagt med glatløbet
haglgevær på ikke-klovbærende vildt på og fra landarealer og i rør- og
sivbevoksninger skal egnet apporterende hund medbringes." Hvad der er
"egnet" findes der desværre ingen definition af.

Mens jeg selv har set gravhunde og schæfere apportere ganske udmærket, så
har jeg også set det omvendte - f.eks. udprægede jagthunderacer der efter
mine private definitioner slet ikke kan kaldes "egnede" som apportører.

Det største problem du kan få med ikke-jagthunderacer er formentlig
vildtbideri og fasthed overfor især råvildt. Men der er som sagt ingen
naturlov der forhindrer at mere eksotiske racer kan opfylde jagtlovens §24.

Bedste hilsner
Søren Voigt

Fra : Peder Porse

Dato : 19-08-01 13:57

Der må ikke anvendes mynder tiul jagt, jf. § 11 i bekenbdtgø'relsen om
jagtmåder og jagtredskaber.

Bestemmelsen i jagtloven om egnet apporterende hund er for mig at se ikke
tolket nærmere, og jeg tror ikke, man kan hindre nogen i at bruge en gravhund
til apportering af skovduer f.eks.
pp

--
Peder Porse Boesvej 2, Svejstrup Enge, 8660 Skanderborg
Tel. +45-86577305 mobil 21407355 ;http://home18.inet.tele.dk/porse/

Fra : Pouline

Dato : 19-08-01 14:00

Hunde af racen Mynde eller blandinger deraf må ikke anvendes til jagt. (Jeg
kan ikke lige huske §'en).
Da jeg tog jagt tegn, fik jeg at vide, at det bunder i §23 stk. 1;
"nedlæggelse eller ombringelse af vildt må kun finde sted med skydevåben" -
og hunde af racen Mynde eller blandinger deraf, skulle være så hurtige, at
de kunne løbe vildtet op og aflive det; det ville være jagt med hund - og
ikke tilladt i DK.

VH
Pouline