Manglende halsgivning
Fra : Anders

Dato : 18-08-01 10:54

Hej NG!

Jeg har et lille problem. Min hund vil ikke halse. Han gør det kun yderst
sjældent derhjemme. Og på træningspladsen er det kun hvis han får øje på en
anden hund. Jeg har forsøgt at spørge andre trænere til råds; men indtil nu
uden resultat. Der har ikke været mangel på kreative forslag, lige fra at
holde en "guffer" foran snuden på ham, til at lege ruskeleg for at "gejle"
ham op. Det eneste der med 95% sikkerhed kan udløse halsgivning er når
dørklokken ringer!

Fra : Anders

Dato : 18-08-01 11:09

Hej igen!

Jeg fik afsluttet lidt hurtigt. Er der nogle der har et godt råd.

Mvh
Anders

Fra : Praxis©

Dato : 18-08-01 11:23

Hejsa Anders

da jeg i sin tid skulle lære min rott'e at gi' hals, var det oxo lidt af et
problem. Men da han var 1½ år scorede vi 10/10 i halsgivning (Lige for at
pointere at det hjalp)
Jeg luftede Rocco på et voldanlæg, hvor der var en kommunal-legeplads, med
gynger, sandkasse og lign. OG en metal-karrusel.
jeg var selvfølgelig kun på legepladsen når der ikke var andre, og Rocco var
altid færdig luftet inden, så han ikke "tabte" noget.
jeg syntes det var sjovt at tage et par sving ture rundt på karusselen, når
Rocco løb rundt for sig selv.
Men han kom løbende med det samme jeg hoppede op på karusselen, og han gøede
løs og skældte ud, når jeg kørte rundt og rundt. Og´g han blev ret ophidset
hvergang.
Så det var bare at sige "Halse" hvergang jeg kørte forbi ham, og efter 14
dage kunne han gi' hals på kommando.
Nogenlunde samtidig lærte han "Rondering" hvor øvelsen jo oxo slutter med en
hals givning.
Det øvede jeg så med så mange venner og bekendte som muligt.......Jeg
indprentede dem, at han skulle gø min. 3 gange før de måtte smide bolden
(Som belønning)

Iøvrigt en tosset hund, min Rocco. han er normalt totalt ligeglad med bolde
af enhver slags. Han gider ikke løbe efter dem eller lege med dem. Men han
gider løbe efter andre hunde, der løber efter bolde. Men det er mest for at
løbe i vejen for dem, eller prøve at vælte dem.

Men ved rondering, der er den bedste belønning for Rocco, altså en bold. Som
han så er meget stolt af, og kommer løbende med tilbage til mig....måske for
at vise at han fandt altså dem der havde taget bolden.

--
Venlig hilsen
Pernille Lauridsen

Må Gud bevare mig i stille vand, i stormfuldt klarer jeg mig selv.
(Spansk ordsprog)
http://www.praxis_humor.subnet.dk
http://www.praxis_dyr.subnet.dk

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 18-08-01 14:51

Hej Anders

Lyder måske tosset, den måde jeg lærte min hund at halse på...... men det
virkede.
Først startede jeg med at sige HALSE og hun gloede bare på mig, som om hun
tænkte oO(hvad mener du da din fjollerøv)
Så begynde jeg at vuffe af hende, efter at jeg havde sagt HALSE *G*
Og så vuffede hun tilbage og blev straks belønnet med en guf.
Det tog ikke så lang tid, før end at hun fandt ud af, hvad HALSE betød og
der var halsgivning promte efter kommandoen.

Hilsen
Joan

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-08-01 16:17

Hej Anders

Ring på klokken og sig halse samtidig så vil hunde hurtigt lære det.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Erik Isager

Dato : 19-08-01 01:45

> Hej Anders
>
> Ring på klokken og sig halse samtidig så vil hunde hurtigt lære det.

Ja den er sikkert god nok

Jeg kunne heller ikke få Nalle (min hund) til at gø på kommando !!! men
når jeg kørte med en trillebør,. så ku' han gø. Så samtidig men at jeg
kørte med trillebøren, gav jeg kommadoen : "gi hals" og det virkede, så kom
den næste opgaver, med at få ham til at tige mens jeg kørte med trillebøren.

God fornøjelse!

Erik Isager

Fra : Moses

Dato : 22-08-01 10:20

> Ring på klokken og sig halse samtidig så vil hunde hurtigt lære det.

Problemet med at ringe på klokken er at hunden forbinder det med at løbe ud
til døren og gø af dem som prøver at komme ind.

Derfor kan man jo flytte "træningspladsen" ud i døråbningen, men det kan
godt være at naboerne ikke vil synes om den model.

Køb en lignende dørklokke ( batteridrevet ) tag den med i parken og træn
der.

En anden metode jeg selv har brugt er med en godbid i hånden, at drille
hunden med godbiden og små skub på næsen, samtidigt med at jeg siger "
halse".
På et tidspunkt bliver hunden så ophidset/irriteret så den siger en lyd. Det
er så første skridt til en halsgivning.
Hunden finder hurtigt ud af at en lyd er lig med en godbid og ros.
Den vil derfor hurtigere blive ivrig og lyden vil hurtigt blive til den
ønskede halsgivning.
Og husk, jo mere ivrig du selv er jo mere ivrig bliver hunden også.

Hilsen
Michael Frid

Fra : M@rk

Dato : 22-08-01 10:30

Wed, 22 Aug 2001 11:19:43 +0200, berigede "Moses" <mif@sid.dk>
dk.fritid.dyr.hund med:

>En anden metode jeg selv har brugt er med en godbid i hånden, at drille
>hunden med godbiden og små skub på næsen, samtidigt med at jeg siger "
>halse".

Den metode virkede også fint hos os )

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Søren Petersen

Dato : 22-08-01 22:00

Denne metode virker også hos mig. Det gælder om at fortælle hunden at det du
har er så ufattelig spændende. Med tiden bliver hunden så ivrig at den vil
gøre hvad som helst for at få fat i den ting (kan også være dens legetøj),
og ofte bliver dette til et bjæf. Provokér hunden vildt meget. Puf lidt til
hunden og vend ryggen til, og fortæl meget aktivt at det du har, er det
sjoveste på jorden (godbidder er også udemærket, det kommer lidt an på
racen).

Mvh.
Søren Petersen

Fra : Anders

Dato : 23-08-01 17:52

Er prøvet.... Vapsen er desværre så signalfølsom at han forsøger at dæmpe
mig (kigger væk, smasker, små øjne og ørerne ligger ned.)

Mvh.
Anders.

Fra : Anders

Dato : 23-08-01 17:53

God idé!

Mvh
Anders.

Fra : coppi

Dato : 18-08-01 21:24

Hej Anders.

Ja, og jeg har en lige så åndsvag historie.

Vores nu 9 år gamle tæve , kunne heller ikke lære det.

Jeg kan ikke huske hvorfor vi kom på det med føntørren,men når vi blæste
hende i nakken , så gøede hun ,så på den måde foregik det.

Det resulterede så bare i , at hun ,til at begynde med altig drejede hovedet
og kikkede bag ud, hver gang der blev sagt halse.Det så faktisk ret sjovt
ud.

Hun har faktisk lidt af det endnu , der er jo bare ikke andre end os der ved
hvorfor.

coppi

Fra : M@rk

Dato : 19-08-01 01:46

Sat, 18 Aug 2001 22:24:07 +0200, berigede "coppi"
<annie321@worldonline.dk> dk.fritid.dyr.hund med:

>Hun har faktisk lidt af det endnu , der er jo bare ikke andre end os der ved
>hvorfor.

Dette kun under forudsætning af, at mange tusinde newsbrugere ikke
tælller med i regnskabet )

/Mark

Fra : x Vuf x

Dato : 19-08-01 10:09

Sun, 19 Aug 2001 02:45:31 +0200, M@rk wrote:

>Dette kun under forudsætning af, at mange tusinde newsbrugere ikke
>tælller med i regnskabet )

Hvad?? Vi har da ikke hørt/set noget...tihihi

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 19-08-01 02:37

Glimrende eksempel på negativ forstærkning....

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk

Fra : coppi

Dato : 19-08-01 15:35

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse
> Glimrende eksempel på negativ forstærkning....
>
> --
> -Trine
>
> Hej Trine
Nu kan det da godt være ,at jeg ikke er klog på de der nymodens ord.

Men æh , hvorfor negativ?

Røskva syntes da , at det var rigtig sjovt ,derfor gøede hun. Desuden fik
hun kiks hver gang hun gøede.Så øh , negativ,det forstår jeg ikke.

Har du misforstået , hvis ikke ,så forklar dig.

coppi

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 22-08-01 00:44

> [...]
> hun kiks hver gang hun gøede.Så øh , negativ,det forstår jeg ikke.
>
> Har du misforstået , hvis ikke ,så forklar dig.

Jeps klart misforstået. Jeg troede hun gøede fordi det var ubehageligt
(Robin hader nemlig hvis man puster på ham).

Trine

Fra : Lars Stricker

Dato : 22-08-01 13:36

Hej
Ja, der er mange metoder, og nogle virker på en hund og ikke på en anden - suk.

Nok en : leg med din hund på et roligt sted, bold eller pind.
Når hunden er kørt rigtig godt op af legen, gemmer du pinden indenfor
trøjen/jakken og stivner, evt. med armene overkors, men UDEN øjenkontakt med
hunden. Ofte vil den efter et stykke tid blive så utålmodig, at den giver lyd.
Min hund gør som bara fa'n, når folk lægger armene over kors og ignorerer den

mvh
Lars
*********************

Fra : Mosegaard

Dato : 27-08-01 19:27

Hej!
Jeg har haft samme problem med min mors labrador som jeg gik til træning
med, men fik et råd som hjalp. Jeg skulle finde en dåse med låg f.eks en
kagedåse. I den skulle jeg så putte hundens absolut favorit godbidder og så
stille den i et skab eller i køleskabet.. Hunden skulle så have en eller to
godbidder fra dåsen om dagen, i en uges tid, til den var helt med på hvad
der var i dåsen. så skulle jeg en dag lade som om at jeg ikke kunne få lågen
til skabet op, eller låget af dåsen. På tinka (som min mors hund hedder)
bevirkede det at da jeg havde stået der i 5-6 minutter begyndte den at
bjæffe, og da jeg så hidsede den endnu mere op, kom der til sidst et vuf, og
dåsens låg røg selvfølgelig af... Efterfølgende skulle jeg gentage dette
en enkelt gang eller to om ugen, hvor låget ikke kunne gå af (den skulle
stadig have en godbid hver dag) og til sidst (efter et par uger) kunne da
altså halse på komando. Idag når min mor for sjov finder dåsen frem, gøer
Tinka í pjat ...
Håber du kan bruge det til noget?
Venlig hilsen Mia

Fra : Anders