Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Infrafødt fotografi
Fra : Kristian Amby

Dato : 18-08-01 10:30

Ang:

http://www.pbase.com/picnic/infrared_gallery

Jeg er ikke særligt kendt med digitalt fotografi, derfor vil jeg lige
hørre her, hvodan man laver billeder som disse..

Mit kendskab til IR er kun fra video, hvor det giver nogle mærkelige
grønne farver, men disse her, ligner jo "rigtige" billeder, taget med
et "rigtigt" fotografiapparat.

Jeg ved godt, det kræver et digitalt apparat, hvad jeg ikke har, men
disse billeder har vækket min nysgerrighed,

Mvh
Kristian Amby

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 18-08-01 10:35

Man kan faktisk få infrarød film til analoge kameraer. Man påsætter så et
mørkerødt filter på objektivet, og så fyrer man ellers løs. Så du behøver
ikke investere i digitalt.

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

Kristian Amby <amby@mail.dk> skrev i en

Fra : Kristian Amby

Dato : 18-08-01 15:45

Det ved jeg godt. Jeg har ikke udtrykket mig klart nok. Spørgsmålet
er, hvordan man laver det digitalt!

Kristian

Fra : lasse

Dato : 18-08-01 17:52

For at lave det digitalt, tror jeg at kameraet skal have den funktion. det
må kræve en speciel chip, der kan fange de infra-røde bølger.
Linket du har lagt ved, omtaler da også et canon G1 infrared kamera.
Kristian Amby <amby@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:covsntgg4s5j9l4vf47b5dc20gjrl53gcn@4ax.com...

Fra : Per Madsen

Dato : 19-08-01 13:17

Hej Kristan

CCD elementet, filmen i et digitalt kamera,
er meget følsom for det kan man kalder
det nære infrarøde lys.
Fabrikanterne indsætter filtre for at dæmpe
denne følsomhed.
Ofte er der dog en lille følsomhed tilbage,
og den kan "misbruges".

Mine erfaringer stammer fra Nikon Coolpix
950 og 990, hvor 950'eren er langt den bedste
til infrarødt lys. (Dårligst dæmpet)

En simpel test er at prøve, om kameraet
ser en lysende plet på en aktiveret fjernbetjening til TV.
Den udsender nemlig lys i dette område.

En billig måde at komme igang på, er at anbringe en stump
diasfilm, som er helt sort, foran linsen.
Filmen udgør et temmelig effektivt filter.

Afhængigt af den følsomhed dit kamera har, kan
du blive nødt til at anvende stativ.
Under alle omstændigheder kræver det godt solskin,
at få disse sjove "vinterbilleder".

Jeg har læst et sted, at årsagen til, at det ligner vinter-
billeder er, at bladceller spreder det infrarøde lys på
samme måde, som iskrystaller spreder alm. lys.

mhv

Per

Fra : lasse

Dato : 18-08-01 15:28

Det er rigtigt at man kan fotografere med IR film i almindelige kameraer.
Der er dog lidt ekstra arbejde med det.
For det første skal du have et IR filter - det er meget mørkerødt, faktisk
næsten uigennemsigtigt.
Dernæst skal du når du fokusere bruge et lille rødt mærker der sidder på
blænderingen. Når du har fokuseret uden filter på, skal du så sætte den
afstand du har fundet hen til det lille røde mærke, dette skyldes vistnok at
IR lys har en ande bølgelængde. Du sætter nu filteret på, og er klar til at
fotografere.
Belysningstiden må man prøve sig frem til, der er vist nogle retningslinier
på film-pakken.
Til sidst skal du være opmærksom på at filmen er meget følsom, dvs at man
lader kameraet i fuldstændigt mørke, og ikke har kameraet for længe i
sollys.
Fremkaldelsen sker i en særlig fremkalder til IR film.
Tag og prøv at eksperimentere med det, jeg har prøvet det og fik nogle
rigtig flotte billeder ud af det. Specielt planter og himmel giver nogle
flotte effekter. Planter og skyerbliver helt lyse og himmelen helt sort.
Held og lykke
Lasse

Kristian Amby <amby@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qucsntg9gbec78n685b74dj8hgo8lu3sa6@4ax.com...

Fra : J Skantse

Dato : 18-08-01 19:28

> [...]
>
> Jeg ved godt, det kræver et digitalt apparat, hvad jeg ikke har, men
> disse billeder har vækket min nysgerrighed,

Mange digital kamera's kan også bruges til IR.

Her står bla. hvordan man kan teste kameraet med en IR fjernbetjening :

http://www.cliffshade.com/dpfwiw/ir.htm

mvh/Jørgen

Fra : P.C.

Dato : 19-08-01 11:00

Hi.

J Skantse skrev i meddelelsen
<3b7ea52e$0$97098$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Mange digital kamera's kan også bruges til IR.
>Her står bla. hvordan man kan teste kameraet med en IR fjernbetjening :
>
>http://www.cliffshade.com/dpfwiw/ir.htm

Ja, og tak for den link ; jeg prøvede naturligvis _omgående_ med en IR.
fjernbetjening, ------- og sandelig om det ikke viste sig, at når man ser gennem
displayet på et Olympus digitalt 1.3 , at man tydeligt ser det ellers usynlige
lys, som en lille kraftig blålig-hvid lysplet.
Så er problemet bare, at såvidt jeg ved, er Olympus c-920 ikke beregnet på, at
man skal kunne sætte et filter på, fordi optiken jo bliver trukket ind når
kamaraet ikke bruges, ------- men det må vi jo så finde en løsning på ;))
Jeg har godt nok haft en mistanke om at digitale er IR. følsomme ,fordi jeg har
taget mange billeder under lysforhold der med analoge kamaraer ville være totalt
umulige, men hvor en digital forstærkning har bragt ret tydelige billeder frem,
taget i buldrende mørke, ----------- gad vidst om den indbyggede blitz
overhovedet er til nogen nytte, hvis man vil afskærme den, så der kun kommer IR.
lys fra den ; altså om lyset fra en blitz overhovedet indeholder IR. lys nok til
at det kan betale sig at sætte filter foran _den_.
Have a nice day.
P.C.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/upl/fuselage-text-1w.jpg

http://w1.1396.telia.com/~u139600113/upl/fuselage-text-2w.jpg