Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
F o t o m a r a t o n 2 0 0 1
Fra : Fototal.dk

Dato : 18-08-01 09:40

Kommentarer til- og historier fra Fotomaraton 2001.
Post dine indlæg i denne tråd.

Fra : Anne Jensen

Dato : 18-08-01 10:16

"Fototal.dk" <info@fototal.dk> skrev i en meddelelse
> Kommentarer til- og historier fra Fotomaraton 2001.
> Post dine indlæg i denne tråd.

Er det i Københavns centrum det foregår?

Anne

Fra : Fototal.dk

Dato : 18-08-01 10:39

> Er det i Københavns centrum det foregår?

Ja - de analoge + det digitale 12-timers foregår i Kbh.
Det digitale 24-timers foregår worldwide via Internettet.

Mvh: Finn.

Fra : Anne Jensen

Dato : 18-08-01 13:13

"Fototal.dk" <use133@fototal.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - de analoge + det digitale 12-timers foregår i Kbh.
> Det digitale 24-timers foregår worldwide via Internettet.

Er der en webadresse hvor man kan kigge på billederne?

Anne

Fra : Fototal.dk

Dato : 18-08-01 13:52

> Er der en webadresse hvor man kan kigge på billederne?

Ja på:
http://www.photomarathon.com/view_albumlist.php

Mvh: Finn.

Fra : Anne Jensen

Dato : 18-08-01 19:10

> Ja på:
> http://www.photomarathon.com/view_albumlist.php

Tak, jeg kan rigtigt godt lide dit "Two become one" -bidrag, samt det med
pigen, der også er meget godt.

Anne

Fra : Fototal.dk

Dato : 18-08-01 19:26

> Tak, jeg kan rigtigt godt lide dit "Two become one" -bidrag, samt det
> med pigen, der også er meget godt.

Tak for det. Der kommer et par pigebilleder mere kl. 23.

Mvh: Finn.

Fra : Knud Nielsen

Dato : 18-08-01 10:29

Fototal.dk <info@fototal.dk> skrev i en
> Kommentarer til- og historier fra Fotomaraton 2001.
> Post dine indlæg i denne tråd.

Hej!

Er der nogen, der har modtaget de fire første emner?
Jeg har kun fået den mail, jeg skulle modtage i morgen, når det hele er
ovre!

med marathonhilsen
Knud

Fra : Fototal.dk

Dato : 18-08-01 10:39

> Er der nogen, der har modtaget de fire første emner?
> Jeg har kun fået den mail, jeg skulle modtage i morgen, når det hele er
> ovre!

Du kan se emnerne ved at gå ind i dit fotoalbum!

Mvh: Finn.

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 18-08-01 11:12

Okay, så sker det alligevel. En email blev sendt ud efter den første
som lidt forhastet annoncerede at Fotomarathon var ovre. Jeg går på
gaden nu for at ta' de første billeder. Emnerne kan ses når man kigger
på éns fotoalbum:

1   My Lucky Number
2   Two Becomes One
3   A Sight
4   Photographers Meeting

5   Water
6   Earth
7   Fire
8   Air

9   Trend
10   Community
11   Make-up
12   Prince or Princess

13   Anonymous
14   Time
15   Contrast
16   Barrier-Breaking

17   Action
18   Camera Painting
19   Stagnation
20   In Another World

21   Clean City
22   In The Horizon
23   Close
24   Disappeared

Nogen af de her blir rigtig svære. :)

Mvh.

Fra : Bo Johansen

Dato : 18-08-01 10:40

> [...]
>
>Er der nogen, der har modtaget de fire første emner?
>Jeg har kun fået den mail, jeg skulle modtage i morgen, når det hele er

Hej

Samme her. Jeg har emailet til dem, men har endnu ikke hørt noget.

Og tiden går.......

Med venlig hilsen

Bo Johansen

Fra : Fototal.dk

Dato : 18-08-01 10:37

De 4 første emner er:

1. My lucky number (Mit lykketal)
2. Two becomes one (to bliver en)
3. A sight (Et syn)
4. Photographers meeting (Fotografer mødes)

Fra : Fototal.dk

Dato : 18-08-01 13:54

Nu er de første billeder begyndt at "tikke ind" i deltagernes gallerier.
Det er sjovt at se hvordan emnerne bliver fortolket og løst!

På adressen:
http://www.photomarathon.com/view_albumlist.php
kan alle følge med i deltagernes løsning af de enkelte emner.

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 18-08-01 14:04

Lidt ærgeligt at billederne efter man uploader dem bliver nedskaleret
til 295 pixels størrelse og tilmed jpeg re-komprimeret helt i smadder.
Jeg tror de næste 4 billeder jeg uploader, jeg selv sizer til 295 pixels
i photoshop, jeg tror nok det vil gøre det lidt mindre grynet at se på... :P

Men ja, en masse gode indlæg allerede. :)

Fra : lehd

Dato : 18-08-01 14:25

"> "Fototal.dk" wrote:

> [...]

Det er da hamrende sjovt at deltage på denne måde jeg ville gerne have
været i københavn, men nu er jeg da lidt med... et godt initiativ.
mvh Kirsten lehd

Fra : lehd

Dato : 18-08-01 19:08

"lehd" <lehd@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det er da hamrende sjovt at deltage på denne måde jeg ville gerne
have
> været i københavn, men nu er jeg da lidt med... et godt initiativ.
> mvh Kirsten lehd

NÅ! min begejstring er overstået, der er ikke meget at følge med i på siden,
og det meste af det der er, kan slet ikke begejstre mig.
mvh
Kirsten Lehd

Fra : Fototal.dk

Dato : 18-08-01 19:25

> NÅ! min begejstring er overstået, der er ikke meget at følge med
> i på siden .....

Helt nøjagtigt 4 billeder pr. deltager pr. 4. time.
Det ligger li'som i hele konkurrence-konceptet.

> ..... og det meste af det der er, kan slet ikke begejstre mig.

Så skulle du jo have været med.
Så kunne du begejstre dig selv - og måske os andre!

Mvh: Finn.

Fra : lehd

Dato : 18-08-01 19:48

> [...]
> Det ligger li'som i hele konkurrence-konceptet.

> Så skulle du jo have været med.
> Så kunne du begejstre dig selv - og måske os andre!

Hvis det var således, men der er kun billeder ved nogle få personer ???? ved
de fleste navne viser den intet ?

mvh Kirsten Lehd

Fra : Fototal.dk

Dato : 18-08-01 21:02

> Hvis det var således, men der er kun billeder ved nogle få personer ????
> ved de fleste navne viser den intet ?

Det er sikkert personer som har meldt sig til, men som så ikke har kunnet
alligevel.
Der kan jo sikkert også godt være deltagere som falder fra i løbet af de 24
timer, hvor det så stopper med tilstrømningen af billeder fra disse
deltagere.

Mvh: Finn.

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 18-08-01 23:16

Tjah, jeg synes nu de indsendte bidrag er interessante og opfindsomme.
Der er adskillige gode billeder fra alle deltagere. Jeg grinede højt
af Finn Jørgensen's Snoopy element serie, og Ole Rasch's billeder er
meget flotte, god brug af props.

Jeg trækker mig dog ud nu, gider ikke mere. Det er for meget mas
for at få et lille frimærke på display. 295 pixels!!!! Og tilmed
er billederne stærkt degraderede med JPEG komprimering som bliver
lagt på efter at de er uploaded, uanset hvor nøjsomt man har gjort
billedet pænt og præsentabelt ... detaljer bliver tabt, emner
forsvinder helt i en vrimmel af støj pixels med falske farver...
HVEM bruger skærme så små at de ikke kan se mere end 295 pixels?

Jeg synes bare det er æstetisk for ringe at skulle vurdere billeder
under sådanne omstændigheder. Havde jeg vidst at de ville molestrere
de indsendte indlæg på den måde havde jeg ikke gjort mig ulejligheden.
Mine sidste two billeder kunne slet ikke uploades, serveren kom
bare tilbage med 'upload error' uden videre forklaring, så nu
er det nok.

Jeg håber de resterende deltagere har mere tålmodighed, og jeg
ser naturligvis frem til hvad folk nu finder på til at dække
de næste par emner.

Det var nu stadig en sjov oplevelse, det er en udfordring og det
giver en god anledning til at komme rundt og se éns omgivelse på
en ny måde, og fange detaljer og motiver som man måske ellers
ville have overset. Men det kan jo være lige meget når billedet
så ellers blir skrottet ned til 295 pixels så det grafiske
indtryk jeg søgte at kommunikere ikke længere er synligt. Jeg
fortryder dog ikke at have deltaget. Jeg fik tilmed et foto job --
mens jeg var ude at skyde, kom jeg i snak med en repræsentant
for et lille model bureau som så mit D1, og ledte efter en ny
fotograf til at skyde nogle digitale portfolio'er af pigemodeller
i en kommende weekend. Hvem ku' sige nej til det -- de har oven
ikøbet flash rig og alting.

Som slutbemærkning vil jeg bare sige tak til arrangørerne for
at i det mindste gøre indsatsen. Ideen er sjov og emnerne
er godt fundet på. Jeg håber at den manglende tilmelding
og beskedne interesse ikke mindsker lysten til
at forsøge igen til næste år.

Jeg vil dog råde arrangørerne til at forbedre server softwaren
så den ikke i utide sender besked til deltagerene om at konkurrencen
er oversået, og det ville være rart om systemet ikke går ned når man
forsøger at uploade. Og det er ikke så svært at hemmeligholde emnerne
indtil det rette tidspunkt. Det vil også være smart at gøre det klart
fra starten hvilket format billederne vil have når de bliver vist.
(Imagemagick kan lave en noget blidere interpoleret resizing end den
grove pixelerede metode der blev brugt her.)

Oversigtssiden med deltagere burde have nogle tal som viser
hvem der overhovedet deltager og om de har uploaded nye billeder.
Forsiden burde være dynamisk og kunne fx. vise de sidst indsendte
billeder sammen med statistik og et flash nedtællings ur til
næste deadline, og de næste emner kunne vises. Det ville være
interessant om fotograferne, når de indsender deres indlæg,
kunne tilføje en kommentar til hver billede med hvor billedet
var taget, og med hvilket udstyr, hvad hensigten nu var, osv.

Så burde der osse være langt mere 'annoncering' på nettet og på
usenet end der har været i denne ombæring. -- reklamer kan fås
uden at det koster særlig meget. Pamfletter på byens
kamerabutikker, spots på foto newsgroups og messageboards,
drop en historie til lokal TV, måske de vil være interesserede.
For en 'global' begivenhed kunne det betale sig at lave et
promo kit som frit kan downloades og bruges til at udskrive
pamfletter og tilmeldings invitationer som så kan deles ud
af frivillige rundt omkring i alverdens foto klubber.

Mvh.
Sonny

Fra : Fototal.dk

Dato : 19-08-01 06:00

> [...]
> HVEM bruger skærme så små at de ikke kan se mere end 295 pixels?
>
> Jeg synes bare det er æstetisk for ringe at skulle vurdere billeder

Jeg tror blandt andet det er for at beskytte dine billeder / din ophavsret.
Jeg regner selvfølgelig med at dommerne får billederne i fuld opløsning, og
kan vurdere billederne bedre.

> Mine sidste two billeder kunne slet ikke uploades, serveren kom
> bare tilbage med 'upload error' uden videre forklaring, så nu
> er det nok.

Ærgerligt hvis teknikken har forhindret nogen i at deltage. Her har upload
fungeret 100% perfekt.

Mvh: Finn.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-08-01 23:19

Fototal.dk vreettee in meeseaagjee <XRpf7.26$xK2.1188@news.get2net.dk>:

> Kommentarer til- og historier fra Fotomaraton 2001.

Den digitale 12 timers del er nu slut. Vi var 11 deltagere (egentlig var
der faktisk kun ti for ordet 'digitalt' var smuttet i min tilmelding et
eller andet sted mellem min email klient og deres - well der kom styr på).

Her er kort mine oplevelser i en form for dagbogsform.

Omkring kl. 10:00 mødte jeg op inde på Rådhuspladsen hvor jeg fik min
T-shirt udleveret. Her faldt jeg i snak med nogle andre og den første
forvirring opstod. På deres seddel stod der at toget mod Malmø afgik kl.
11:00 fra spor 4 på Hovedbanegården, på min at det afgit 11:20 fra spor 5.
Det viste sig at der var så mange deltagere at der var 3 tog der gik til
Malmø. At DSB så flyttede toget kl. 11:00 fra spor 4 til spor 2 og det
11:20 fra spor 5 til spor 7 er jo så en anden sag. Men jeg kom til Malmø
sammen med alle de andre.
I toget kom de første fire emneord:
1 - Deltagernummeret (klart og tydeligt)
2 - 2 bliver 1
3 - Seværdighed
4 - Fotograferne mødes
Dem der sad omkring mig var lidt uklare på hvorvidt det første billede
skulle indgå i konkurrencen men efter lidt snakken frem og tilbage endte vi
med at blive enige om at det nok ikke indgik.
Vi havde også fået udleveret et lille kort over en meget lillle del af
Malmø så det første der skulle ske var at jeg skulle finde et bedre kort.
Det fandt jeg på banegården.
Herefter tog jeg et billede af mit nummer og så var jeg klar.
I tilfældet med for 'os digitale' er situationen lidt anderledes end for
'celluiderne' - vi kan godt slette billeder og behøver ikke tage dem i
korrekt rækkefølge. Alligevel forsøgte jeg på at tage dem i den korrekte
rækkefølge - med mindre jeg blev inspirrert til noget andet (det gjorde jeg
faktisk allerede efter billede nr. 2).
Jeg gik lidt umålrettet rundt i Malmø til at starte med ind til jeg ved
13-tiden kom til Pildammsparken. Her skød jeg mit første rigtige billede
(som jo egentlig var billede nr. 2).
Da mit tog kørte 15:24 besluttede jeg mig for at søge i retning af
banegården igen - da man jo som turist hurtigt kan komme lidt på vildspor
og på vej tilbage til banegården fik jeg billede nr. 3 som var en mand der
sad og spillede på nogle australske instrumenter.
Kl. 15:00 fik jeg udleveret de næste fire emne ord fra 'Stor torget' i
Malmø hos Fotomarathons bod:
5 - Vand
6 - Jord
7 - Ild
8 - Luft
Grundet den enorme varme var jeg nødsaget til at købe en stor is som jeg så
indtog på trappen v. banegården sammen med en del andre storsvedende
fotografer.
Men i godt selskab går tiden hurtigt og så var den 15:24 og jeg skulle med
toget. Faktisk viste det sig at det tog der skulle afgår fra banegården
15:15 med et andet hold fotografer faktisk var afgået 15:13 - alle kom dog
vist med.
Vel ankommet til København (Østerport faktisk) tog jeg lige hjem, fik lidt
vand i hovedet og en ren t-shirt på. Jeg havde kapret en kammerat til at gå
rundt med i den resterende del og vi startede med at tage ud på Langelinje.
Her var der vanen tro et hold turister der fotograferede 'Den lille
Havfrue' og så kom billede nr. 4 i hus.
Ude på Margretheholm fandt jeg motivet til 'Jord'. 'Ild' og 'Vand' blev
taget inde ved Christiania. 'Luft' var lidt mere svær en umiddelbart så og
det tog faktisk lang tid af inde ud af hvad det skulle være. Det endte med
at blive en ventilator hjemme i min have.
Tiden fløj faktisk afsted og det var faktisk først lidt i 19 at vi opdagede
hvor langt fremskreden tiden var nået så vi kørte ind til
'kommandocentralen' hvor de sidste fire emneord blev afsløret samtidig med
at jeg fik afleveret de otte første billeder.:
9 - Trend
10 - Fællesskab
11 - Sminke
12 - Prins eller prinsesse
Billedeafleveringen var i ørigt lidt problemer med da jeg som tidligere
skrevet var blevet noteret som værende deltager med et almindeligt kamera.
Her var jeg umiddelbart på fuldstændig bar bund. Men fællesskab kan man
finde i Nyhavn så vi begav os i den retning. På vejen så vi et sted hvor
Eventforce havde bungyjump og det er da trendy - så det blev det.
Da vi kom til Nyhavn kunne jeg ikke lige finde den slags fællesskab jeg
ledte efter så vi begav os mod Kongens Have. Nu var klokken godt nok blevet
næsten 21 så vi stoppede lige på vejen for at få en pizza og en pilsner.
Det gjorde faktisk godt. Men tilbage til billederne. I Kongens Have var der
heller ikke rigtigt noget fællesskab. Ind til vi fandt legepladsen - her
stod der en masse pæle som så ud som om de havde en form for fællesskab og
så var det også taget.
Til sminken forsøgte jeg meget at overtale min kammerat til at lade sig
sminke af en veninde men det ville han ikke være med til. Resultatet blev
at vi skrev 'sminke' på hans arm med noget consealer.
'Prins eller prinsessen' var nok den sværeste.
På vores tur på Langelinje tidligere var vi kommet forbi en statue med en
prinsesse (jeg kan ikke lige huske hvad hun hedder) og den var da også det
umiddelbare. Men der var en hel time til billederne skulle afleveres så det
burde da være muligt at drømme noget bedre op. Den første tanke var et skib
men der var ikke lige noget krydstogtskib der hed noget med prins eller
prinsesse. Og Oslo-færgen var også væk ('Princess of Scandinavia').
Så kom min kammerat i tanke om at han vist nok havde set en båd ved navn
'Prins' i Sundby lyshavn. Så vi snuppede bilen og kørte der ud og måtte så
i mørket kigge bådene efter. Men der var ingen 'Prins'. Tilgengæld lå der
en cigaretpakke mærket 'Prince' på jorden og nu måtte der jo hellere ske
noget så det endte med at vi kørte ud til 'House of Prince' ude i Gladsaxe
og tog det sidste billede af deres lysreklame.
Klokken 23:00 afleverede jeg de sidste billeder og kunne glad og tilfreds
køre hjem. Klokken 23:30 var jeg faldet lidt ned igen og begyndet at skrive
dette.
Nu 50 minutter senere er jeg meget træt. Men det har været en god dag og
jeg har ikke deltaget i et fotomarathon for sidste gang.
I morgen kommer mine billeder op på min hjemmeside.

[...]

--
` Med Venlig Hilsen | Regards
` H e n r i k B ø g h

Fra : Fototal.dk

Dato : 19-08-01 06:04

"Henrik Bøgh" <h_nospam_@boegh.net> skrev i en meddelelse

[klip]

Tak for beretningen - den var sjov at læse.

> I morgen kommer mine billeder op på min hjemmeside.

Det glæder jeg mig til!

Mvh: Finn.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-08-01 11:47

Henrik Bøgh vreettee in meeseaagjee
<3454462.kbZ0PkbqXV@willemoes.nyboder.boegh.net>:

[...]

> I morgen kommer mine billeder op på min hjemmeside.

Og i morgen blev til i dag. De kan findes på
http://henrik.boegh.net/index.php?side=foto og er de 12 nederste.
Det skal lige siges at 1720x1368 billederne er ret store (~1,7Mb).

[...]

Fra : Martin Koch

Dato : 19-08-01 10:32

WOW - sikke en tur. HÅRD for fødderne (føler virkelig jeg har gået en
marathon ...) men kanon sjovt!!!

Fedt at møde de mange glade fotografer og udveksle erfaringer. Der kom godt
nok gang i hjernecellerne - nogen ting lykkes andre ting måtte man desperat
få skudt til tidsgrænsen.

Jeg var, som tidligere sagt, med i både den alm. 12-timers OG den digitale.
De digitale ligger nu på http://www.photomarathon.com
Jeg glæder mig til at se de 'almindelige' billeder d. 1. sept.

GODT jeg skal sidde ned resten af dagen - fødderne skal lige køle af igen

Grundet den ringe kvalitet af billederne på photomarathon.com - laver jeg
snarest en underside på fotokritik.dk hvor man kan uploade sine digitale
billeder.
Der kommer også en side for de almindelige kameraer når vi nærmer os sept.

Mvh,
Martin Koch
FotoKritik.dk

Fra : \"Sebastian Zamorski~

Dato : 19-08-01 22:00

- ryger der ikke noget af charmen, når man i den digitale fotomarathon kan
manipulere med billederne som ind i h.... ?

Seb. - som deltog i den klassiske 24timers og stadig er sønderbombet...

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 20-08-01 16:45

\"Sebastian Zamorski /MH\" vreettee in meeseaagjee
<fc.0073fb6b036735ce3b9aca00341d7f64.36735dc@net.dialog.dk>:

> - ryger der ikke noget af charmen, når man i den digitale fotomarathon kan
> manipulere med billederne som ind i h.... ?

Charmen ryger efter min overbevisning ikke da det er en helt anden
konkurrence. Man skal passe på med ikke at holde den op mod den "analoge"
konkurrence.
I øvrigt har jeg ikke manipuleret overhovedet med de billeder jeg har
afleveret. De store på min hjemmeside er identiske med dem som jeg har
afleveret og de små samt thumbnailsne er kun skrumpet.

Fra : \"Sebastian Zamorski~

Dato : 20-08-01 20:38

jeg synes den lyder spændende og vil da overveje at prøve dén næste
år...så det var ikke for at nedgøre den. Og SÅ meget tid har man heller
ikke til at lave manipulationer....