gubbidød
Fra : *** Johnny ***

Dato : 18-08-01 08:24

hi

jeg har et problem, med at min datter ( på 6 år ) vil ha' gubbi'ere, men 50%
af hannerne dør, de er meget tynde og efter en ½ dag står/ligger de på
bunden og det ligner nærmest en kamp for dem at svømme !!!!
- er det stedet hvor vi har købt fisk de sidste 2 gange ( zoozity )eller er
gubbier meget følsomme ?
- den anden butik vi køber fisk i ( planteimporten ) havde vi ikke de
problemer og der var fiskene også MEGET billigere

nogen der kan hjælpe med de stakkels gubbier ??????????

johnny

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-08-01 09:12

*** Johnny *** <Lowlife@sol.dk> skrev i en
> [...]
> problemer og der var fiskene også MEGET billigere
>
> nogen der kan hjælpe med de stakkels gubbier ??????????

Når du nu har haft den oplevelse med Zoocity og Planteimporten,
hvorfor nøjes du så ikke med at købe dem i Planteimporten, og derved
sparer penge?

Carsten

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-08-01 09:17

> [...]
> problemer og der var fiskene også MEGET billigere
>
> nogen der kan hjælpe med de stakkels gubbier ??????????

Jeg svarede jo ikke på dit spørgsmål.
Selv om gyppier anses sfor at være meget hårdføre, hvad de også er i
naturen,
Så er der milevid afstand til dem du køber i butikkernem de er faktisk
meget
sårbare.
For et par år siden, havde planteimporten også MEGET store problemmer med
gyppierne.
Og det var ikke noget der opstod i butikken, for allerede 1-2 dage efter
importen, døde de som fluer,
så vidt jeg husker var der intet unormalt at se på fiskene.
Det kan være det samme der er problemmet med de fisk fra Zoocity.
Svømmer fisken normalt når du køber dem? Er de allerede tynde på det
tidspunkt?

Carsten

Fra : *** Johnny ***

Dato : 18-08-01 09:45

de svømmer ikke som normalt, de ser anstregende ud som de svømmer !!!!

hentede 3 nye igår hos zoozity, den ene er allerede død og ja de er extremt
tynde, de huler nærmest ind af

johnny

Fra : Katjastrofen

Dato : 18-08-01 14:53

prøv dk.marked.privat.dyr.akvarium
og så søg efter nogle guppyer til salg

min erfaring er, at køber man privat, får man noget bedre kvalitet, punkt
et, har du forkøbsret, inden vedkommende leverer resten til en butik [hvis
vedkommende altså også sælger til butikker] for det andet er det meget meget
billigere, du vil nok nøjes med at slippe med en femmer for en guppy!

katjastrofen

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-08-01 16:45

Katjastrofen <katja.bk@email.dk> skrev i en
> [...]
meget
> billigere, du vil nok nøjes med at slippe med en femmer for en guppy!

Et meget langt stykke af vejen er vi enige, men lige her er filmen
knækket.
Jeg kender ingen i landet der laver gyppier i de mængder som kræves for
at holde en eller flere
butikker forsynet med gyppier. Og så er der lige det med prisen.
Butikkerne giver næste ingenting
for dem i østen. Jeg gider ikke gå og fodre på nogle fisk i månedsvis,
for at sælge dem for 2 kr pr. stk
Og jeg tror heller ikke at der er andre der gider.

Carsten

Fra : Katjastrofen

Dato : 18-08-01 20:30

Det er måske nok korrekt

fordi, jeg kender også kun en som sælger guppyer til forretninger. Så det er
nok mere gældende når det omhandler cichlider og andre lidt dyrere fisk

katjastrofen

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-08-01 16:47

> de svømmer ikke som normalt, de ser anstregende ud som de svømmer !!!!
>
> hentede 3 nye igår hos zoozity, den ene er allerede død og ja de er
extremt
> tynde, de huler nærmest ind af

Hvorfor i h....... bliver du ved med at købe dem der, når de dør næsten
inden du er kommet hjem med dem.
du har måske alt for mange penge??

Carsten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-08-01 17:58

"*** Johnny ***" skrev:
> [...]
> bunden og det ligner nærmest en kamp for dem at svømme !!!!
> - er det stedet hvor vi har købt fisk de sidste 2 gange ( zoozity )eller er

I den lokale akvariebiks her i Hillerød har de fortalt, at den sidste sending, som de fik havde samme problem - så de kom slet ikke
til salg......

Så jeg købte i stedet 10 i en forretning i Hundige en dag, hvor jeg var dernede til mit selskabsakvarie - og der døde alle hunnerne
efter et par dage - men hannerne lever og har det fint !

Jeg tror, at det er de forædlede fisk, der er til salg "i vore dage", der er så indavlede, at den naturlige hårdfør-hed, som de har
i naturen er væk ?

> - den anden butik vi køber fisk i ( planteimporten ) havde vi ikke de
> problemer og der var fiskene også MEGET billigere

Ligesom Carsten, så undrer jeg mig over at du allifevel købte flere i ZooCity og ikke købte nogle i Planteimporten i stedet ?

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Linda Lauridsen Haib~

Dato : 19-08-01 12:01

> Ligesom Carsten, så undrer jeg mig over at du allifevel købte flere i
ZooCity og ikke købte nogle i Planteimporten i stedet ?

> [...]

Til "forsvar" for Johnny vil jeg lige oplyse, at hvis man køber fisk i
Zoo Zity og disse dør inden 14 dage efter købet, får man erstattet de
døde fisk mod at aflevere fiskene og en vandprøve.

Har selv prøvet med Scalarer købt i sidste uge til min søn, 2 stk. døde
inden 2 dage.

Med venlig hilsen
Linda Haible

Fra : ole larsen

Dato : 19-08-01 12:53

Linda Lauridsen Haible skrev i meddelelsen
<3b7f9c6f$0$76921$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>døde fisk mod at aflevere fiskene og en vandprøve.
>
>Har selv prøvet med Scalarer købt i sidste uge til min søn, 2 stk. døde

Jeg synes det lyder lidt besynderligt at så mange fisk dør så hurtigt efter
køb og gentagne gange og for flere
forskellige købere. Ikke at jeg ønsker at starte en smædekampagne, men de må
have et problem det pågældende sted, som de naturligvis også selv ønsker at
få løst - ellers smutter kunderne. Det er så fint at de giver garanti, men
det løser ikke det evt. problem. Det kunne egentligt være herligt om man
kunne vende bøtten på hovedet og nogle lokale erfarne akvarister kunne
være dem behjælpelige med at løse problemet - til alles fordel.

Naive Ole

Fra : Linda Lauridsen Haib~

Dato : 19-08-01 15:58

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kunne
> være dem behjælpelige med at løse problemet - til alles fordel.

Det kan vi absolut ikke være uenige om, men det var mere tænkt som en
forklaring på, at Johnny - og jeg - gik tilbage til Zoo Zity og fik nye
fisk.

Med venlig hilsen
Linda Haible

Fra : *** Johnny ***

Dato : 20-08-01 16:42

TAK Linda, jeg ringede til ZOOZITY og har fået 3 nye hanner og 2 extra unger
for free, jeg er godt tilfreds, men ingen tvivl om at næste gang er det ind
til planteimporten, men jeg vil ALDRIG stoppe med at handle i ZOOZITY, det
koster lidt mere, men det er også den oplevelse værd at se alle de dyr de
har samlet på et sted !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

johnny

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
lev grønt - dø ung
lev livet - dø tung
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Fra : Bjarne Halgreen

Dato : 22-08-01 13:34

Hej Jonny.

Først vil jeg lige rette navnet - det skrives ikke "guppi" men "guppy" -
det er udemærket at du har fået nye fisk men skulle de dø er du velkommen
til at få min Email- adresse så vi kan aftale at du kan få ganske gratis
sunde og sygdomsfrie guppyer, jeg har opdrættet disse fisk i over 40 År og
har udstillet i det meste af verden på div udstillinger - problemet i bl.a.
Zoocity er at de har ganske få men meget store filtere hvor man samler vand
fra flere akvarier - og der skal ikke megen fantasi til at forestille sig at
ved sygdom i et akvarie spredes det i alle akvarier - sidst jeg var ude i
Zoocity "det var i sommerferien Juli" var alle guppyerne syge - det er
desværre også tilfælde i flere af de Københavnske Akvarieforretninger - det
virker som om at man betrakter Guppy som foder til andre fisk!!.
Bjarne H.

Fra : Ard

Dato : 22-08-01 17:51

Samme oplevelse her. Sidste gang jeg tjekkede honningguramierne i
ZooCity havde de allesammen hvide pletter (...) Hvis det sidder på et
centralt filtersystem er det klart at der opstår problemer.

Og det med at hjælpe medarbejderne med at få løst problem er tror jeg
ikke så aktuelt. De har nemlig selv meget forstand på sagene. Jeg
gjorde en akvariemedarbejder opmærksom på problemet og fik som svar at
det var normalt fordi de var stresset i butiksakvariet. Hvis man tog
dem med hjem skulle det forsvinde inden få dage. Altså ...

Ard

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-08-01 22:44

Ard <ard(CutThisPart)@image.dk> skrev i en
newso7ot40smldrpu5si3stuubseonnbksc6@4ax.com...

> [...]
> det var normalt fordi de var stresset i butiksakvariet. Hvis man tog
> dem med hjem skulle det forsvinde inden få dage. Altså ...

Og den tror du selv på???

Carsten