Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Polfilter - hvordan
Fra : \"Sebastian Zamorski~

Dato : 17-08-01 16:14

Har lige investeret i et pol-filter men er ikke sikker hvorfor man kan
dreje filteret MENS det sidder på objektivet. Har et sådan filter flere
indstillinger og er der noget jeg derfor skal være opmærksom på ??

Seb.

Fra : Amund Johansen

Dato : 17-08-01 16:40

\"Sebastian Zamorski /MH\" wrote:

> [...]
> dreje filteret MENS det sidder på objektivet. Har et sådan filter flere
> indstillinger og er der noget jeg derfor skal være opmærksom på ??

   Hei,
de aller fleste sirkulære polfiltere som skrus på objektivet
kan dreies. Forsøk å drei ytterst på filteret - det skal
fungere slik.

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : \"Sebastian Zamorski~

Dato : 17-08-01 23:16

Hmmm...jamen det blev jeg ikke rigtig klogere af ?

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-08-01 11:53

""Sebastian Zamorski /MH"" <"Sebastian Zamorski /MH"@net.dialog.dk> wrote in
message news:fc.0073fb6b036678020073fb6b03664b38.3667847@net.dialog.dk...
> Hmmm...jamen det blev jeg ikke rigtig klogere af ?

Prøv at søg på "pol-filter", "polaroidfilter" mv. på f.eks. Google. Der er
masser af artikler.

mvh
Jan

Fra : Michael N. Steen

Dato : 18-08-01 00:41

"Sebastian Zamorski /MH" <"Sebastian Zamorski /MH"@net.dialog.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fc.0073fb6b03664b380073fb6b03664b38.3664bba@net.dialog.dk..
..
> [...]
> dreje filteret MENS det sidder på objektivet. Har et sådan filter flere
> indstillinger og er der noget jeg derfor skal være opmærksom på ??

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål, men jeg skal prøve at forklare
virkemåden:
Et polfilter består af to dele: En ring, der skrues på objektivet og selve
filteret, der kan drejes i forhold til ringen.
Selve filteret kan derfor drejes, når det er monteret på objektivet og
virkningen kan ses direkte i søgeren.
Du skal derfor se i søgeren, og dreje filteret indtil du opnår den ønskede
virkning.

Det kan fjerne refleksioner i bl.a. vand, glas og lakerede overflader, men
ikke i metaloverflader.

Det kan også dæmpe lyset fra himlen og på den måde fremhæve himmel og skyer.
Her har polfilteret sin største virkning i retninger vinkelret på solen.
Med og mod solen er virkningen ret begrænset.

Mvh
Michael Steen

Fra : P.C.

Dato : 19-08-01 14:22

Hi.
Hvis det i taler om er polariserings filtre, så vil bare lige tilføje, at hvis
man ser gennem to filter, og drejer det ene, vil man opleve at filtrene virker
som en variabel blænde.
Idet det lys der passerer det første filter bliver polariseret, vil det ikke
kunne passere gennem det næste filter hvis man drejer det.
Lidt off-topic, men meget interesant.
P.C.

Fra : Emil

Dato : 18-08-01 00:51

On Fri, 17 Aug 2001, "Sebastian Zamorski /MH" wrote:

>Har lige investeret i et pol-filter men er ikke sikker hvorfor man kan
>dreje filteret MENS det sidder på objektivet. Har et sådan filter flere
>indstillinger og er der noget jeg derfor skal være opmærksom på ??

Hej

Et gammeldags polfilter virker som solbriller med polarid filter.
D.v.s at vandrette reflekser fra våde vejbaner dæmpes mere end
andet lys.

Hvis du vil dæmpe reflekserne i en lodret udstillingsrude, skal
filteret drejes 90 grader. Så får du udstillingen med på billedet
i stedet for et spejlbillede af gadelivet.

Filteret hjælper også hvis du skal fotografere fisk i en dam,
personer i en bil og ved nogle typer modlysoptagelser.

Filteret bruges ofte til at tilføje lidt 'stemning' på billeder
hvor himlen er helt blå. Ved at dreje filteret, kan effekten
reguleres trinløst så himlen bliver mere dybblå end i
virkeligheden, og uden at andre farver ændrer sig.

Det er nogle gange vanskeligt at forudse hvilken virkning
filteret vil have. Et regnvådt glinsende træ kan tørres en del
ved at dreje filteret rigtigt.

Prøv det overalt hvor der er polariseret lys (himmel, vand,
reflekser). Du vil få mange Aha-oplevelser.

God fornøjelse og venlig hilsen Emil