Sejlads i tordenvejr
Fra : Sven Fafner

Dato : 17-08-01 15:27

Tordenvejret i går fik mig til at tænke på om det egentlig er farligt at
være til søs når det tordner.

Jeg tænker på risikoen for at blive ramt af et lyn. Masten rager jo godt til
vejrs og er det højeste punkt i kilometers omkreds - og er tilmed af ledende
aluminium.

Men jeg har aldrig hørt om en sejlbåd der blevet ramt af et lyn.

Er der nogen der kender risikoen ? Har nogen af jer oplevet et lynnedslag i
båden, eller kender I nogen der har ?

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Bent E.

Dato : 17-08-01 16:32

Sven Fafner skrev i meddelelsen <3b7d2a20$1@news1.bec.dk>...
>Tordenvejret i går fik mig til at tænke på om det egentlig er farligt
at
>være til søs når det tordner.

Ja, det er det, vel i samme grad på landjorden.

>Er der nogen der kender risikoen ? Har nogen af jer oplevet et
lynnedslag i
>båden, eller kender I nogen der har ?

Ja, i min klub har der været 2 tilfælde; den ene "nøjedes" med at få
brændt al sin elektronik af.
Den anden fik riggen udglødet.
Ingen personskade i de 2 tilfælde!

Men tag det nu roligt, det er over en periode på mere end 30 år.

Jeg har selv en "lynafleder" om bord. Den består i en kraftig
kobberstrømpe, som jeg klipser på et stag, hvis det er tæt på.
Om det har nogen effekt, er der delte meninger om.
Men det ved min kone ikke, hun tror det virker ,
og det gør måske også, i hvert fald er der mindre nervøsitet i båden.

Med sejlerhilsen

Bent E.

Fra : Mogens Skov

Dato : 17-08-01 23:41

"Sven Fafner" <sven.fafner@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Sirius", Roskilde - Bandholm 24 BA201
>
> Jeg har førstehåndskendskab til to både, som er blevet ramt af lynnedslag.
I ingen af tilfældene kom besætningen noget til, men al elektronikken incl,
generatorerne brændte af.
Den teoretiske risiko for at blive ramt af lyn til havs er ikke så stor som
man skulle tro. Ifølge de oplysninger jeg har fået, vil et lyn kun ramme
båden, hvis det alligevel "har tænkt sig" at slå ned in radius omkring
båden, der svarer til mastehøjden.
Jeg har det selv ikke godt med tordenvejr og har diskuteret spørgsmålet om
lynafleder eller ej med mig selv mange gange. Indtil videre sejler jeg uden
og håber på det bedste.'

Mvh. Mogens Skov

Fra : Sven Fafner

Dato : 19-08-01 08:48

On Sat, 18 Aug 2001 00:41:01 +0200, Mogens Skov wrote:

> [...]
>man skulle tro. Ifølge de oplysninger jeg har fået, vil et lyn kun ramme
>båden, hvis det alligevel "har tænkt sig" at slå ned in radius omkring

Det lyder interessant. Meteorologisk Institut må vide noget om dette.
Jeg skriver til dem og spørger. Jeg bringer deres svar her i gruppen.

>Jeg har det selv ikke godt med tordenvejr og har diskuteret spørgsmålet om
>lynafleder eller ej med mig selv mange gange.

Jeg spørger også meteologerne om en lynafleder har nogen betydning for
sikkerheden.

Fra : A Björlingh

Dato : 19-08-01 13:13

På denna sida finns lite att läsa!

http://www.addboat.com/content/article.asp?articleid=158

Mvh/AB

Fra : Sven Fafner

Dato : 19-08-01 19:23

On Sun, 19 Aug 2001 12:12:49 GMT, A Björlingh wrote:

>På denna sida finns lite att läsa!
>
>http://www.addboat.com/content/article.asp?articleid=158

Den artikel besvarer jo mit spørgsmål !

Der står forresten mange andre nyttige oplysninger på www.addboat.co.
Den side kendte jeg ikke. Tak for henvisningen.

Venlig hilsen
Sven Fafner
"Sirius", Roskilde
Bandholm 24 - BA201 - XPB5670

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-08-01 09:56

Jeg har hørt om en der mistede kølen, fordi han havde sat lynaflederen fra
masten til kølboltene. Der skete ingen personskade, da båden lå i havn og
ingen var ombord.
For 20 år siden sejlede jeg op gennem Øresund og ud for Stevns kom et grimt
tordenvejr ind over os. Jeg har altid en ledning med klemmer på (startkabler
til 50 kr.) og kan sætte den på agterstaget og ned i vandet. Om det hjalp,
ved jeg ikke, men lynene slog ned i vandet hele vejen rundt om båden og der
lugtede fælt af svovl, uden der skete noget med os. Jeg tror risikoen for at
blive ramt af lynet er minimal - men man skal aldrig sige aldrig (7-9-13)
Hilsen
Steffen
BAADEN II
Maxi 68
Århus

PS. god ide lige at skrive type, navn og hjemhavn efter en meddelelse.

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 19-08-01 14:28

Hejsa,

Så har jeg haft fat i en kollega som er Professor i Meteorologi og sejler
(Jeg arbejder på KBH's Universitet).

Risikoen for lynnedslag til søs er en faktor 8-10 lavere end til lands.

Et lyn vil altid følge den bedst ledende "vej". Dvs. på en båd, masten og
vanterne. Har man en mast som står på kølen, så er der ved et lynnedslag,
risiko for, at lynet slår over på kølbolte.

Lynafledere virker, men de skal være af et kraftigt materiale (Startkabler
lyder som en god ide'). Anbring dem på vanterne og lad dem slæbe i vandet.
Helst på alle vanter idet ingen kender den "vej" lynet vil tage. Når
risikoen er så lille som den faktisk er, så vil jeg nok ikke sejle rundt med
8 kabler, men nøjes med et kabel i for- og agtervantet.

Jeg er da glad for at min ide' med at skrive skibsnavn samt type er faldet i
god jord! Og at andre har tilføjet hjemhavn! Det er da meget skægt at se,
hvem som er i gruppen.

PS: Husk lige at besøge
F.T.L.F. / D.O.C.A.
Foreningen Til Langturssejladsens Fremme / Danish Ocean Cruising Association

på: www.ftlf.dk

Sejlerhilsner

Frank Kristensen
"West Wind"
"Scanmar 40"
Struer
"Sailing is life........
Everything else is just details"

Fra : Enfield Bullet

Dato : 19-08-01 21:33

Hej Frank
Har du ikke lidt langt på arbejde hver dag - fra Struer til KBH?
eller også har du langt til båden Fra KBH
MVH
Hans Olsen

"ONSLOW"
1 pers. kajak - med selvstyrer og selvlæns hvis den vendes på hovedt.
Kongeåen Jylland

(kunne ikke lade være, HI Ho)

Fra : Frank Kristensen

Dato : 20-08-01 07:11

Hejsa,

Jeg er desværre kun medsejlende søn hos mine forældre.

Sejlerhilsner

Frank Kristensen
"West Wind"
"Scanmar 40"
Struer
"Sailing is life........

Fra : Jens Juul

Dato : 20-08-01 08:27

>Er der nogen der kender risikoen ? Har nogen af jer oplevet et lynnedslag
>båden, eller kender I nogen der har ?

Hej

Jeg har prøvet at være på et skib der blev ramt af et lyn. Men det var på
et 150 meter langt fragtskib. Lynet ramte en af masterne og os der stod på
broen blev totalt blændet af lynet. Alle funktioner på skibet fik
black-out incl hovedmaskinen, men da skibet var sikret med kraftige
lynafledere skete der ingen alvorlige skader og efter ca et kvarter kørte
alt igen.

Mvh Jens
"OLGA" - Lynetten, RJ 85 Special

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 20-08-01 21:05

> Tordenvejret i går fik mig til at tænke på om det egentlig er farligt at
> være til søs når det tordner.

I den svenske gruppe swenet.fritid.segling behandles det samme spørgsmål i
dag, vist på grund af en ulykke.
http://www.hvi.uu.se/IFH/blixtskydd/askskydd_for_segelbat.html På denne side
kan man få forslag til at beskytte sig.
For nogle år siden, det var vist i Sønderjylland, under en fodboldkamp kom
der 1 (Skriver eet) lyn. Det ramte og dræbte en spiller midt på banen.
Der er vist stor spredning i lynenes intensitet(spænding,strøm?). Jeg mener
at have hørt om lynnedslag i både, uden at der er sket større skader.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Lars Bonde Christens~

Dato : 26-08-01 02:32

det er skide farligt. Jeg har lavet strøm i en båd der har prøvet det. Alt
strøm var brændt af i båden. Et startkabel er ikke nok. De klemmer der sider
på et sådan er ikke stærke nok vis der sker. Men har støre mulighed for at
vinde i lotto en at opleve at et lyn slår ned i masten.

Fra : Aksel Sonne

Dato : 26-08-01 20:43

- og min lillebror har fortalt mig at chancerne for at vinde i lotte er lige
så store som at ens hus brænder fire gange !?

Aksel