Forkert oplader
Fra : Kasper Okkels

Dato : 17-08-01 14:46

Hej,

Ved en fejl er opladeren til diskman'en blevet stukket i enden på min Nokia
3210. Og nu er telefonen helt død. Kan det være rigtigt, at en forkert
oplader kan ødelægge telefonen?

Det lader til, at det ikke (kun) er batteriet, der er ødelagt. Med et nyt
batteri, vil telefonen heller ikke virke, og batteriet fra den ødelagte
virker fint i en anden telefon. Måske er den gået bort ad andre veje?

Hvis det kan hjælpe, så står der på opladeren til discman'en: 6V / 600 mA /
3.6 VA mens den rigtige oplader hedder: 3.7 V / 355 mA / 1.3 VA.

Med venlig hilsen

Kasper Okkels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-01 16:06

Kasper Okkels skrev:

>3210. Og nu er telefonen helt død. Kan det være rigtigt, at en forkert
>oplader kan ødelægge telefonen?

Ja. Du har givet den en spænding på knap det dobbelte af hvad den
skal bruge. Desuden kan det være at polerne er modsat på den
anden oplader. Det er endnu værre.

--
Bertel

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 18-08-01 00:54

Kasper Okkels skrev:

>Hvis det kan hjælpe, så står der på opladeren til discman'en: 6V / 600 mA /
>3.6 VA mens den rigtige oplader hedder: 3.7 V / 355 mA / 1.3 VA.

Din telefon regner med at få 3.7 volt, men du kommer til at give den 6
volt, som er lidt i overkanten af hvad den kan tåle. Surt show!

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Ericsson- og Siemens-telefoner.
Se www.fergusons.dk/simlock og www.simlock.dk