Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotomarathon og de sidste fif inden start ~
Fra : CAWH

Dato : 17-08-01 13:11

Jeg er nybegynder mht. dette års Fotomarathon som løber af stablen i morgen!
Er der nogen som har nogle fif/tip inden starten går ? Er der noget man
SKAL have med eller andre go'e råd ønskes :)

Mvh. Casper, der deltager i 24-timers marathonet :)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 17-08-01 13:22

CAWH fortalte:

> Jeg er nybegynder mht. dette års Fotomarathon som løber af
stablen i morgen! (...)

Hvor i (al)verden foregår det?

--
Ærbødigst: JørgenJyde
www.grandt-aarhus.dk

Fra : hammerfest

Dato : 17-08-01 14:10

Jørgen Grandt <Grandt@OnCable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b7d0c67$0$97056$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> CAWH fortalte:

> stablen i morgen! (...)
>
> Hvor i (al)verden foregår det?
>
> --
I københavn og vi skal til malmø over den nye bro med tog det bliver helt
spændende.
Jesper på en halvmaraton

Fra : Fototal.dk

Dato : 17-08-01 15:11

> [...]
> Er der nogen som har nogle fif/tip inden starten går ? Er der noget man
> SKAL have med eller andre go'e råd ønskes :)

Jeg postede mine råd for et par uger siden, og skal gerne plage alle med en
gentagelse:

Jeg har haft "fornøjelsen" tre gange. Du kan godt glæde dig - det er en
rigtig spændende oplevelse.

Du har 1 time til hvert billede (eller rettere 4 timer til 4 emner). Nogle
gange er det gabende lang tid, andre gange løber du forvirret og stresset
rundt om dig selv for at finde noget at fotografere.
Når man tåger rundt i København midtby, så møder man mange mennesker og
oplever mange ting.

Det kræver selvfølgelig nogen udholdenhed at holde sig i gang i 24 timer, og
der kommer kriser! Men overraskende mange gennemfører de 24 timer.
Det er en god idé med godt fodtøj, da man går og står meget af tiden. Og
lidt regntøj er nok godt at have med hvis der er risiko for regn.

Noget af det der er farligt, er selvfølgelig at bomme et af billederne. Så
er det svært at finde gejsten igen, selv om man stadig kan få præmier for
nogle enkelt-billeder.

Et år var jeg sammen med min foto-ven, Torben, til fotomaraton. Vi gik
oftest rundt hver for sig, men fulgtes også ad i perioder.
Ud på natten mødte vi en herboende islandsk (og beruset) pige og faldt lidt
i snak. Hun skulle liiiiige se Torbens kamera (Pentax LX), greb det vendte
det mod sig selv i strakte arme og trykkede på udløseren.
Han havde tændt kameraet, spolet det frem og sat det på automatik!
Kliiiiiiik - en eksponering på et par sekunder. Great!
Heldigvis kunne Torben tage et nyt billede oven i det gamle, og det viste
sig at billedet var langt udenfor fokus, så pigens ansigt (som man knapt
kunne ane) dannede en fin baggrund for det nye billede.
Han fik faktisk en præmie det år.

I øvrigt er dette vigtigt hvis du går efter en præmie:
Det er ikke de pæne billeder der vinder. Selv en serie flotte, skarpe og
veleksponerede billeder har ikke nødvendigvis en chance.
Der kigges meget på hvordan du har fortolket emnet. Det er lidt mit indtryk,
at jo vildere og skørere dine billeder er, jo større chance for præmie.
Og teknik er ikke vigtig - selv et engangskamera har en chance.

Det første år jeg deltog fik jeg en del gode billeder. Billeder som jeg i
dag er meget glade for. Men jeg fik ingen præmie i fotomaraton.
To år senere tog jeg en række tåbelige billeder som jeg gemmer i skuffen.
Men jeg fik en placering + præmie.
Prostitution? Tjaaaa .....

Selv deltager jeg i den digitale world-wide udgave i år.

Mvh: Finn / Fototal.dk