Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et par sprg. om blitz..
Fra : Peter Andersen

Dato : 17-08-01 12:58

Hvis jeg vil tage et billede i et rum hvor jeg vil kaste blitzlyset op i
loftet, hvordan skal jeg så beregne blæne, blitz afstand, lukketid?

Hvad med blitzfotografering udendørs, fx. portræt, for at få en anelse mere
lys i forgrunden til portrættættet?
Hvad med brug af forsatsskærm til blitzen i disse to tilfælde?

(Pentax Me Super, Blitz AF280T)

Fra : Poul Petersen

Dato : 17-08-01 18:17

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> (Pentax Me Super, Blitz AF280T)
>
> Med hensyn til afstanden ændres den jo ikke om du sender lyset i loftet.
Mht. blænden - detaf hænger i høj grad af afstanden til - og farven på
loftet - men for alm. afstand og næsten hvidt loft, må du tillægge 1 -2
blænder - skarpheden mindskes - Lukkrtiden skal være 1/30 sec - da blitzen
( formodetlig ) vil give kraftigere lys end omgivelserne. Brug så vidt mulig
stativ.
Det er en fin idé at bruge blitz i modlysoptagelser, hvor det i dit tilfælde
er for at bløde kontrasterne op -
Hvis du mener forsatsskærm = paraply ? I første tilfælde bør loftet fordele
lyset tilstrækkeligt - bruger du paraply her vil du skulle bruge endnu
lavere blænde - og får derved endnu mindre skarphedsfelt.
I udendørs-tilfældet skulle det ikke være nødvendig med forsatsskærm - med
mindre du går helt tæt på objektet / motivet.
Nogle blitz beregner selv hvor meget lys, der er brug for så når den måler
mod en lyskilde vil den afgive mindre flash.

Det er nogle år siden jeg sidst arbejde med indirekte flashlys - der er i
den forbindelse sikkert sket fornyelser både med flash og cameraer, så måske
andre kommer med nyere - up-to-date- svar.

Mvh. Poul

Fra : Peter Andersen

Dato : 17-08-01 21:16

"Poul Petersen" <poulina@mail.dk> wrote in message

> [...]
måske
> andre kommer med nyere - up-to-date- svar.

Det er der helt sikkert, men nu har jeg jo mit gode gamle Pentax ME Super,
og omtalte blitz (også andre typer), som hverken er TTL styret eller har
indbygget lysåler..

Mht. indedørs brug af blitz, så får jeg alt for lidt lys ned i lokalet da
jeg prøvede. Dvs. blitzen målte afstanden til loftet og det er så for
lidt... åbenbart.

Nej jeg mente ikke paraply, der er jeg ikke kommet til endnu (kunne være
interessant), men jeg har en lille glasskærm der bryder lyset til at sætte
foran blitzlampen. Den bryder det meget skarpe lys og sender det ud i en
lidt bredere vinkel..
Men ideen var om den ville være god at bruge til omtale udendørs foto..

Fra : Poul Petersen

Dato : 17-08-01 22:44

> [...]
>

> Mht. indedørs brug af blitz, så får jeg alt for lidt lys ned i lokalet da
> jeg prøvede. Dvs. blitzen målte afstanden til loftet og det er så for

Ja, men der er det så du må give blænden større åbning -
bliver din film ovehovedet ikke belyst ?

> [...]
> lidt bredere vinkel..
> Men ideen var om den ville være god at bruge til omtale udendørs foto.

Det er den helt klart - hvis ikke kontrasten er en del af det du vil "
fortælle " med din optagelse - så brug blitzen - nem pas på ikke at gøre
portrætterne " portrætsvage " - der bør være både lys og skygge i et
portrætfoto - efter min mening.

Fra : \"Jensen\"

Dato : 18-08-01 15:33

> interessant), men jeg har en lille glasskærm der bryder lyset til at sætte
> foran blitzlampen. Den bryder det meget skarpe lys og sender det ud i en
> lidt bredere vinkel..
Sådan en følger der med til mange lidt "større" blitz, de er beregnet til
at sprede lyset så vidvinkler bliver dækket, typisk 28 mm. Der sker også en
svag blødgørelse af blitzlyset, til gendgæld mister du afstand (svagere
udladning på motivet), men det uvæsentligt hvis du bruger en eller anden
form for blitzautomatik og hvem gør ikke det i dag.
Jeg bruger i nogle tilfælde en skærm der sættes (elastik) på blitzen der
lyser opad og lyset bliver så drejet frem mod motivet. Det giver en udmærket
virkning og hvor blitzen ikke leverer lys nok fra loftet virker det fint med
skærmen.
Jeg har også eksperimenteret med at sætte "tyndt" hvidt papir foran blitzen,
det giver et dejligt blødt lys.

Jensen