Duplex-problem med Intel NIC
Fra : Kim Jensen

Dato : 17-08-01 12:48

Hej!

Jeg har idag skiftet min 100 Mbps hub ud med en Netgear FS108 switch. Jeg
har 3 maskiner plus en Cisco 677 ADSL router.

De 2 af maskinerne samt routeren kører fint; 100 Mbps/Fuld duplex.

Men min sidste maskine har et Intel EtherExpress 10/100 Pro netkort - og det
gider simpelt hen ikke køre fuld duplex. Jeg har prøvet:

1) At køre autosensing; Win2K siger bare "network cable unplugged"
2) Sætte den specifikt til 100/Fuld - switchen siger så at den kører halv
duplex
3) Sætte den specifikt til 100/Halv - switchen siger naturligvis ogsat den
kører halv duplex
4) Bytte netkabel - samme resultater
5) Opdatere driveren (godt nok har Intel ikke længere en driver til dette
kort, men istedet en til "Intel PRO/100". Den har jeg prøvet med helt samme
resultat.

Hvad kan der være galt?

Kim Jensen
litewerx.com // kelvin8.com // newscaster.dk

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-08-01 13:02

> Men min sidste maskine har et Intel EtherExpress 10/100 Pro netkort - og
det
> gider simpelt hen ikke køre fuld duplex. Jeg har prøvet:

Tilføjelse:

Jeg har nu installeret Intels PRO set utility; den siger gladeligt at kortet
kører Fuld Duplex, men indikatoren på switchen siger stadig "Halv". (Jeg har
prøvet andre porte på switchen).

Jeg fatter intet.....

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-08-01 13:22

On Fri, 17 Aug 2001 14:01:54 +0200, "Kim Jensen" <kim@litewerx.dk>
wrote:

>Jeg har nu installeret Intels PRO set utility; den siger gladeligt at kortet
>kører Fuld Duplex, men indikatoren på switchen siger stadig "Halv". (Jeg har
>prøvet andre porte på switchen).

Autosense fungerer kun, hvis begge enheder kører autosense (ellers vil
den autosense'nde part gå til halv duplex). Sætter du dit netkort til
fuld duplex, skal du også sætte switchen til at køre fuld duplex for
den port.

Det kan man desværre ikke altid på de switche, der typisk sælges til
privatbrugere i en del computerforretninger. Ydermere er alle netkort
heller ikke lige gode til at lave autosense, desværre. Jeg skal i
hvert fald snart ud og investere i nye netkort til maskinerne
herhjemme af samme grund.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-08-01 13:45

Hej Peter!

> [...]
> heller ikke lige gode til at lave autosense, desværre. Jeg skal i
> hvert fald snart ud og investere i nye netkort til maskinerne

Mjaah... det er jo fint, men det jeg ikke fatter er, at hvis jeg sætter
kortet til "100 Mbps / Full Duplex" er kortet selv overbevist (iflg. Intel
PROset II), at det rent faktisk KØRER 100mbps/Full. Men switchens indikator
for FDX lyser ikke! Det virker som sagt fint med mine andre maskiner, der
har mere eller mindre (mest mindre) heftige netkort. :-/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-08-01 14:16

On Fri, 17 Aug 2001 14:44:57 +0200, "Kim Jensen" <kim@litewerx.dk>
wrote:

> [...]
>for FDX lyser ikke! Det virker som sagt fint med mine andre maskiner, der
>har mere eller mindre (mest mindre) heftige netkort. :-/

Kortet KØRER også 100mbit/full - det gør den anden ende måske bare
ikke. Det er det, der er hele problemet, og kan give en rigtig dårlig
performance som følge.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kim Jensen

Dato : 18-08-01 09:56

> Kortet KØRER også 100mbit/full - det gør den anden ende måske bare
> ikke. Det er det, der er hele problemet, og kan give en rigtig dårlig
> performance som følge.

Jeg forstår ikke?! Jeg har 4 noder (3 computere og min router) sat på
switchen. De 3 kører 100mbps/FD. De 2 virkende computeres netkort er sat til
autosensing. Min 4 maskine med Intel-kortet NÆGTER at snakke FD.

Kan du ikke se, at der er noget galt? :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-08-01 14:28

On Sat, 18 Aug 2001 10:55:52 +0200, "Kim Jensen" <kim@litewerx.dk>
wrote:

> [...]
>autosensing. Min 4 maskine med Intel-kortet NÆGTER at snakke FD.
>
>Kan du ikke se, at der er noget galt? :)

Jo, og jeg siger også at der er noget galt. Min pointe er, at du kan
for den sags skyld sætte dit netkort til at køre 100mbit fuld duplex,
selvom kablet i den anden ende er forbundet til en tomat, og dit
netkort vil stadigvæk gøre sit for at sende data efter
100mbit-standarderne.

Så for at udspecificere: Hvis du vil køre fungerende 100mbit fuld
duplex, skal ENTEN
1. begge ender køre autosensing
ELLER
2. begge ender være specifikt konfigureret til 100mbit fuld duplex

Det virker ikke, hvis fx switchen kører autosensing, og netkortet er
specifikt sat til 100mbit fuld duplex.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kim Jensen

Dato : 19-08-01 22:38

> for den sags skyld sætte dit netkort til at køre 100mbit fuld duplex,
> selvom kablet i den anden ende er forbundet til en tomat, og dit

Helt uden humor er du nu ikke!

> Det virker ikke, hvis fx switchen kører autosensing, og netkortet er
> specifikt sat til 100mbit fuld duplex.

Som sagt, det er prøvet uden held (altså auto-sensing overalt). DLink-NIC'en
virker derimod....

Fra : Kim Jensen

Dato : 18-08-01 16:02

> Men min sidste maskine har et Intel EtherExpress 10/100 Pro netkort - og
det
> gider simpelt hen ikke køre fuld duplex. Jeg har prøvet:
> Hvad kan der være galt?

Intel-kortet er åbenbart svært at få med på mit setup. Jeg gik til den
lokale tech-pucher og købte et DLink netkort. Det spillede med det samme med
auto-sense og full duplex.

Problem løst, men det kostede desværre et par hundrede... :-/