Gigt i benene
Fra : Jakob Johannessen

Dato : 16-08-01 22:23

Hej

Vores 7 år gamle tæve har fået gigt i venstre for- og bagben, nogle dage er
det meget slemt, og andre dage kan man slet ikke se at der er noget galt.
Hun tager sig slet heller ikke af det, selv på dårlige dage er hun helt vild
efter at lege med bolden, og kan slet ikke hvorstå at vi ikke smider den
rundt.
Vi ville så høre om der er noget man kan gøre, for at hun får det bedre? Hun
har været kraftig, men efter en kur er hun nu nede på en fornuftig vægt, det
mystiske er så at gigten først rigtig er kommet efter at hun har tabt sig!?

På forhånd tak

Fam. Johannessen

Fra : Søren Voigt

Dato : 16-08-01 22:54

"Jakob Johannessen" <whisky@post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
er
> det meget slemt, og andre dage kan man slet ikke se at der er noget galt.

Jeg går ud fra, at du har fået dyrlægen til at konstatere, at der er tale om
gigt. Jeg har en 10 år gammel hund med fremskreden gigt. Der er flere ting
du kan gøre:

a) Artroflex er et håndkøbsmiddel der på nogle hunde virker ekstremt godt -
andre måske mindre godt. Det kan købes hos dyrlægen (ca. 250 kr. for en
flaske der holder til et par måneder). Dette kan evt. kombineres med en ny
medicin som dyrlægen giver een gang om ugen over tre uger som indsprøjtning.

b) Vital Animin. Det her jeg også hørt både godt og skidt om. Men bundlinjen
er vist nok at det virker i enkelte tilfælde.

c) Få indlagt guldklumper i leddet. Det virkede kortvarigt på min gamle hund

d) Smertestillende. Min gamle har været på flere slags. Først Metacam,
dernæst Rimadyl og nu Quadrisol. Det sidstnævnte er det han reagerer bedst
på. Dette er altsammen dyrlægeordineret medicin, og selvom det er dyrt, er
det uomtvisteligt det mest effektive på min gamle hund.

e) Lakseolie fra Henne Pet Food. To-tre pump om dagen. Det har en mærkbar
effekt på min hund, men man skal bare huske at regulere anden mad ned -
ellers bliver hunden for tyk, og så kan det sådan set være lige meget.

f) Omsorg og pleje. Tænk på hunden når du går tur - især hvis du har flere
hunde. Tillad at hunden på dårlige dage sætter tempoet efter dens fysik. Put
et lammeskind i hundekurven om vinteren, og sørg i det hele taget for at
hunden ikke ligger for hårdt og for koldt.

g) Din egen mentalhygiejne. Jeg er så småt begyndt at forberede mig på, at
den dag kommer hvor gigten er årsagen til, at gammelfar ikke længere kan
mere. Det er så småt ved at gå op for mig, at selvom at gigt ikke i sig selv
er en dødelig sygdom, kan gigten godt være forfærdelig smertefuld for
hunden. Jeg må jævnligt minde mig selv om, at her har jeg et ansvar.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Erik Isager

Dato : 16-08-01 22:57

> [...]
det
> mystiske er så at gigten først rigtig er kommet efter at hun har tabt
---
Hej
Jeg har i mange år givet mine hunde et kosttilskud der hedder Vital-Animin.
Det mener jeg har haft en god effekt, men gigten blev opdaget da min hund
var yngre, og efter din beskrivelse, så var min hund heller ikke så plaget
af det.

Får du ikke medicin ved dyrlægen ???

Jeg får nu Metacam til min hund der nu er 11 år

Erik Isager

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 17-08-01 00:21

"Jakob Johannessen" <whisky@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dage er
> det meget slemt, og andre dage kan man slet ikke se at der er noget

Har også begyndende gigtproblem med min næsten 7årige tæve(venstre
forben) men har med Vital Animin fået styr på det .. endvidere tager
jeg selvfølgelig hensyn til hende så motionsturene bliver kortere og
der i stedet så er flere af dem ... ligesom jeg også lader hende
bestemme tempoet når vi er ude at motionere .. altså jeg indretter mit
tempo efter hendes i al fald når det drejer sig om at bevæge sig
langsomt.

Vital Animin er et kosttilskud og kan købes hos f.eks MATAS en dåse
med 500 gr koster 198 kr ... og er altså overkommelig i pris .. MVH
Ami , der ønsker god bedring med vovsen

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 17-08-01 01:13

Hej

Jeg kom til at tænke på, om man kan gøre noget forebyggende mod gigt? Eller
sagt på en anden måde, hvorfor får så mange hunde gigt?

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 17-08-01 07:16

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg kom til at tænke på, om man kan gøre noget forebyggende mod
gigt? Eller
> sagt på en anden måde, hvorfor får så mange hunde gigt?

Hej Tine

Tja jeg tror måske man kunne være med til at forebygge hvis man udover
et kvalitetsfoder gav Animin som kosttilskud hele hundens liv ... samt
måske fiskeolie ...
Sandra fik grundet vokseværk Animin de første 3 år af sit liv men jeg
fik så at vide at jeg ikke behøvede dette kosttilskud når hun fik
kvalitetsfoder .. havde jeg fortsat havde hun måske ikke i dag haft
problemet med venstre forben .. så nu får begge mine hunde Animin hver
dag ... men ovenstående er kun en gisning .. ikke noget der er
dokumenteret.

MVH Ami

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 17-08-01 08:42

Hej igen

Det er jeg glad for at høre, da Robin allerede får det (når han da gider
spise det - mad i en skål er ikke det mest spændende i verden). Hvordan med
motion o.l. - det er vel primært det, der udløser det hos mennesker, eller
er det ikke samme type gigt?

Fra : H.M.

Dato : 17-08-01 06:59

Hej

Jeg har en schæfertæve på 13½ år, hvor Vital animin har gjort mirakler
(tror jeg nok)

venligst hanne

Fra : x Vuf x

Dato : 17-08-01 18:01

Thu, 16 Aug 2001 23:22:54 +0200, Jakob Johannessen wrote:

> [...]
>mystiske er så at gigten først rigtig er kommet efter at hun har tabt sig!?

Hvis du er 100% sikker på, det er gigt, kan 1/4 børnemagnyl tage smerterne.
Er det en stor hund, skal den nok ha´ 1/2.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Fra : coppi

Dato : 17-08-01 21:41

"Hej.

Nu har jeg selv gigt i "bagfødderne".

2 stk fiskeolie kapsler (futura ) har taget det helt væk , så hvad med at
prøve det.

Og så så med hensyn til , at lege med bolden.Så kan du jo bare nøjes med at
kaste den et lille stykke , så hunden ikke bliver så belastet ( har selv
haft en , der heller ikke kunne forstå at der ikke skulle leges).

coppi