Kan man flytte æggene
Fra : Ard

Dato : 16-08-01 21:56

Jeg har et akvarie med kun honningguramier. De leger og de leger
døgnet rundt. Sidste gang jeg flyttede hannen over med en hun havde
jeg dårlige erfaringer med tilbageflytningen. Det giver meget stress
at fange dem og især hannen vil jeg under ingen omstandigheder tabe.

Der ligger nu igen æg i mit honningguramiakvarium og jeg har et
opdrætsakvarium færdig med infusionskultur og det hele. Er det for
kreativt at tro at man kan flytte kun æggene ud i stedet for at flytte
fiskene frem og tilbage. Jeg har aldrig læst om det. Kan det lade sig
gøre ?

Ard

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 16-08-01 22:26

"Ard" <ard(CutThisPart)@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kreativt at tro at man kan flytte kun æggene ud i stedet for at flytte
> fiskene frem og tilbage. Jeg har aldrig læst om det. Kan det lade sig

Jeg har aldrig selv haft honningguramier, men efter de bøger jeg har læst,
og mine erfaringer med andre labyrint fisk, kan jeg ikke se der skulle være
noget i vejen med at flytte æggene efter parringen. Det bedste ville være om
du kan vente med at flytte dem så længe som muligt. Jeg TROR ikke at
forældrene har nogen særlig yngelpleje udover:
- begge køn er med til under legen at sørge for at alle æggene kommer op i
reden.
- hunnen er ikke intresseret i æg eller yngel efter leg.
- hannen bør være intresseret indtil at de bliver fritsvømmende.

Her efter er de vist mest intressante som foder for forældrene.

Fra : Ard

Dato : 16-08-01 23:41

On Thu, 16 Aug 2001 23:26:14 +0200, "Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk>
wrote:

[snip]

> [...]
>- hunnen er ikke intresseret i æg eller yngel efter leg.
>- hannen bør være intresseret indtil at de bliver fritsvømmende.

Tak for svaret J. Jo det du skriver passer bortset fra at hunnen får
et meget utaknemmelig spark i røven så snart som æggene er presset ud.
Til de næste parringer skal hun decideret komme for at parre sig
ellers bliver hun jaget voldsomt væk.

Er der flere der har erfaringer med at få æggene lagt i det normale
akvarie og så at flytte æggene ?

Ard

Fra : Karsten Plesner

Dato : 17-08-01 07:25

> Er der flere der har erfaringer med at få æggene lagt i det normale
> akvarie og så at flytte æggene ?

Det er en ganske enkelt manøvre. Tag en kop og fang forsigtigt hele skumreden
med æg i denne. Hæld lige så forsigtgt skumreden over i et andet akvarium ved
nærmest at lade den flyde af sig selv ud af koppen igen. Husk at vandværdierne
helst skal være identiske.

Når ungerne har brugt den næring, de har med ud af ægget, begynder du at fodre
med f.eks. infusorier.

M.v.h.
Karsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-08-01 15:13

"Ard" <ard(CutThisPart)@image.dk> wrote in message

> Er der flere der har erfaringer med at få æggene lagt i det normale
> akvarie og så at flytte æggene ?

Ja, i en fjern fortid lavede jeg en hel del guramier, og benyttede netop
metoden med at flytte skumrederne. Det foregik typisk, når der begyndte at
vise sig små haler. Det er min erfaring at reden er tilbøjelig til at falde
fra hinanden hvis man flyttede umiddelbart efter legen.
Du skal- som også en anden har skrevet - passe på vandtype mv. når du
flytter. Normalt ville jeg ganske simpelt benytte vand fra det oprindelige
akvarium til yngleankvariet. Det er mit indtryk at guramiyngel er temmelig
følsomme overfor temperaturskift.
I øvrigt brugte jeg altid en underkop til operationen.

mvh
Jan

Fra : Ard

Dato : 17-08-01 20:35

Tusind tak for de gode svar allesammen. Jeg fører forsøget videre.

Ard

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-08-01 23:46

Jens Jacob Buus <jjbuus@mail.dk> skrev i en

> [...]
> - hannen bør være intresseret indtil at de bliver fritsvømmende.
>
> Her efter er de vist mest intressante som foder for forældrene.

Jeg vil give Jens ret i at der ikke burde være nogen problemmer med at
flytte æggene.

Sæt dem i et akvarie, med vand fra yngle akvariet, og når de er blevet
fritsvømmende, kan du begynde at give dem infusorier.

Carsten