Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
film i sol og varme
Fra : Helle

Dato : 16-08-01 16:32

Hej,
ved en fejl har jeg haft nogle (ubrugte) film liggende i min
vindueskarm i nogle dage med meget sol og varme direkte på dem. De er
dog indpakket i pap og filmhylstre. Kan nogen sige mig, om det har
betydning for de billeder, som jeg har tænkt mig at tage på min ferie
om et par uger? Det drejer sig om max 5 dage i vindueskarmen.

På forhånd tak.
Mvh Helle

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-08-01 16:42

"Helle" <hellebh@image.dk> wrote in message
> [...]
> betydning for de billeder, som jeg har tænkt mig at tage på min ferie
> om et par uger? Det drejer sig om max 5 dage i vindueskarmen.

Smid dem dog ud,,, Det kan da ikke betale sig at være usikker på om sine
feriebilledr bliver gode.. Kan det?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-08-01 16:57

Bjarke Hansen wrote:

> Smid dem dog ud,,, Det kan da ikke betale sig at være usikker på om sine
> feriebilledr bliver gode.. Kan det?

Hun kan da bruge dem til nogle mindre vigtige optagelser...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : lehd

Dato : 16-08-01 17:23

> Hun kan da bruge dem til nogle mindre vigtige optagelser...!

Hvordan bestemmer man sig for at tage nogle mindre vigtige ?
håber man ikke altid ?
ok nogle som man har mulighed for at tage om )
Jeg ville dog nok bruge dem og så nøjes med at få fremkaldt filmen, uden at
få billeder i første omgang.men ikke på en ferie som ikke kan tages om.
mvh Kirsten Lehd

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 16-08-01 17:17

hellebh@image.dk (Helle) wrote in news:3b7be67c.161913@news.image.dk:

> [...]
> betydning for de billeder, som jeg har tænkt mig at tage på min ferie
> om et par uger? Det drejer sig om max 5 dage i vindueskarmen.

Hej Helle,

Jeg har læst Kodaks guidelines for opbevaring af film igennem og de
anbefaler at man opbevarer almindelige film (ikke-professionel) under 24
grader celcius. Jeg tror at Fuji, Agfa og de andre filmfabrikanter har
nogenlunde samme råd.

Og svaret på dit spørgsmål: Det er ikke til at vide om det har betydning.
Hvis du gerne vil have det afgjort, så smæk en af filmene i kameraet, tag
nogle billeder uden og indenfor og gå ned og få filmen fremkaldt. Se om der
er problemer med billederne og hvis ikke, så _burde_ den være ok. Det kan
du godt nå hvis du først skal på ferie om et par uger.

Personligt så ville jeg smide filmene ud og købe nogle nye. Men det er jo
et spørgsmål om temperament

Håber at du kan bruge svaret til noget..

http://www.kodak.com/global/en/consumer/products/techInfo/e30/e30Contents.s
html

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48

Fra : lehd

Dato : 16-08-01 17:27

"Kenneth Darling Soerensen"
> Håber at du kan bruge svaret til noget..

> Hilsen
> Kenneth
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48
> http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

Hej Kenneth
Snupper lige din ide med linket )

www.slaegt.dk
www.kirsten-lehd.dk

Fra : thl

Dato : 16-08-01 20:39

lehd <lehd@post5.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b7bf42f$0$77010$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Kenneth Darling Soerensen"

> [...]
Tvivl = ud
mvh
Thorbjørn

Fra : Fototal.dk

Dato : 16-08-01 21:08

> [...]
> betydning for de billeder, som jeg har tænkt mig at tage på min ferie
> om et par uger? Det drejer sig om max 5 dage i vindueskarmen.

Hvis du skal bruge 100% perfekte billeder - f.eks. til en udstilling, så
ville jeg købe nye friske film.
Men så havde du nok ikke spurgt?

Hvis det er "almindelige" feriebilleder, så kan de sagtens bruge. Selv om
filmene har fået lidt varme, så vil de med 99% sikkerhed lave fine
farvebilleder fra ferien.
Jeg har hele tiden et pænt lager film i min fototaske, som om sommeren
bliver "bagt" igennem mange gange. Jeg har aldrig haft alvorlige problemer
med disse film.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : lasse

Dato : 17-08-01 11:03

Som der allerde er nævnt, kan film ikke tåle stærk varme, selve lyset tager
de ikke skade af. Nu er det nok begrænset hvor varmt der bliver i en
vindueskarm, så jeg ville godt turde bruge dem.
Det der sker hvis de har taget skade, er at farverne vil blive lidt kolde, i
ekstreme tilfælde helt blå. Jeg rejste rundt i Australien med film i en bil
der var ca. 50 C varm - og de tog ikke skade.
Lasse

Helle <hellebh@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b7be67c.161913@news.image.dk...