halvspist black molly Milelangt innlegg!~
Fra : Renate Olsen

Dato : 16-08-01 16:48

Har problemer med at mine kjære Black Molly blir spist! Har tidligere hatt
et roligt akvarium, med kun en syk fisk (Platy) som er blitt oppspist. Nå
går det meget hardt ut over fiskebestanden her.
Hadde tidligere: platypar, sølv Mollypar, black mollypar. To perlegurami.,
fire sebra danio, fire neontetra. Vi dro på ferie, og mens vi var borte døde
en sølv molly.
Men så kom vi hjem, og problemene begynte.... Vi hadde iløpet av ferien gått
til innkjøp av. to black molly hunner, en sugemalle, to snegler og en øreål.
Dag to etter ferien var black molly hannen vår fri for hale, og kunne ikke
svømme lenger. Han ble plukket ut og avlivet.
Dag tre ble den gamle hunnen skadet i halen, men var fremdeles svømmedyktig
så vi lot henne være i akvariet. Noen timer senere bevitnet vi at den gamle
hunnen og den minste av de nye sloss, og tenkte det slik at det kanskje
kunne være black mollyene som skader hverandre innbyrdes???. Senere samme
dag så var den minste så skadet i brystfinnene at hun ble også plukket opp
og avlivet.
Så nå hadde vi to hunner der den ene var skadet. Disse to ser ikke ut til å
sloss nevneverdig, og har flere ganger svømt nær hverandre uten å jage
hverandre.
Fjerde dag da jeg skrudde på lyset og skulle fore dem oppdaget jeg at den
mollyen som tidligere ikke var skadet nå hadde mistet en del av halen sin
den også.
Så til spørsmål: Hvor vanlig er det at molly hunnene sloss??? I
zooforretninger er det jo altid mange som går ilag, uten at man ser slossing
der og da ihvertfall. Eller kan øreålen være problemet (han har spist to
neontetraer)
da er det jo rart at det kun er black mollyene som blir skadet. Og kan det
være tilfellet at hunnene kan ha gått løs på hannen?

Håper noen kan hjelpe meg, før jeg mister alle mine black mollyer. Synes
faktisk de er de flotteste fiskene i akvariet mitt, og håper å kunne
investere i nye. Bør jeg da kanskje satse på å kjøpe alle fra samme akvariet
i butikken???

Mvh Renate