BACK må væk
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 16-08-01 14:48

Hejsa

Antag at man har sig et indkøbssystem, hvor brugeren logger ind, krydser
nogle varer af og trykker på køb-knappen.

Købet bliver skrevet ned i en database, og alt ånder fred.

Så beslutter brugeren sig for at være træls og trykke på BACK-knappen, og
han kommer derved tilbage til købssiden igen.

Nu trykker han på køb-knappen, købet bliver skrevet ned i databasen, og
verden er gået i lort.

Denne situation kan undgås ved at lave noget smart i det script, som viser
købssiden (fx. et entydigt ID for hver ordre), men er det muligt i stedet at
erstatte den nuværende side i browseren med en anden - dvs. fjerne den
nuværende side fra browserens historie, så brugeren i stedet kommer helt
tilbage til forrige side ved tryk på BACK?

Mvh. Thomas

Fra : Mickey

Dato : 16-08-01 14:55

"Thomas Lindgaard" <thomas@dnspilot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> han kommer derved tilbage til købssiden igen.
>
> Nu trykker han på køb-knappen, købet bliver skrevet ned i databasen, og

så har han vel bare købt varen to gange ?

> [...]
> nuværende side fra browserens historie, så brugeren i stedet kommer helt
> tilbage til forrige side ved tryk på BACK?

læg en cookie (f.eks. session variabler) hvor du gemmer indholdet af vognen
i, den kan du så bare slette samtidig med at du skriver købet i DB'en

--
|-|$235-|)k - Mickey - besøg : http://www.stopcopydan.dk

"'Tilfældet' er måske det pseudonym, Gud bruger, når Han ikke vil signere
sit værk."
- Anatole France

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 16-08-01 16:40

Davs

> så har han vel bare købt varen to gange ?

Ja, men det må han ikke kunne - der er kun _en_ af hver vare (domænenavne).

> læg en cookie (f.eks. session variabler) hvor du gemmer indholdet af
vognen
> i, den kan du så bare slette samtidig med at du skriver købet i DB'en

Jap, okaj. Det kan jeg gøre.

Men jeg er stadig nysgerrig efter, om det kan lade sig gøre at slette noget
fra historien... kan det det?

Mvh. Thomas

Fra : Mickey

Dato : 16-08-01 19:17

> Men jeg er stadig nysgerrig efter, om det kan lade sig gøre at slette
noget
> fra historien... kan det det?

formentlig ikke

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-08-01 19:40

"Thomas Lindgaard" <thomas@dnspilot.com> wrote in message
> [...]
> han kommer derved tilbage til købssiden igen.
>
> Nu trykker han på køb-knappen, købet bliver skrevet ned i databasen, og

Når indholdet af indkøbskurven er bestilt, bliver den vel tømt.
Så kan man trykke "back" alt det man vil, indkøbsvognen er vel stadig tom?

> [...]
> nuværende side fra browserens historie, så brugeren i stedet kommer helt
> tilbage til forrige side ved tryk på BACK?

Man kan lave noget sjovt med noget mærkeligt javascript, som måske virker i
de fleste tilfælle, men det er slet ikke nødvendigt.
Du skal bare lave din kurv ordentligt. :)

--
Mvh.

Niels Andersen