Klikker? Er det løsningen? (Langt)
Fra : Praxis©

Dato : 16-08-01 13:17

Jeg har 4 hunde.
3 hanhunde, som der går ret fint med
Og så har jeg for snart 6 måneder siden overtaget en tæve, der snart er 2
år. Og det er hende det drejer sig om her.

Jeg ved ikke meget om hendes baggrund. Hun er vist nok, sammen med sine
søskende, blevet fjernet af politiet, da de var meget unge.
Fie var det mindste og ingen regnede med at hun overlevede. Men hun blev
overtaget af en familie med 2 andre hunde og børn.
På grund af flytning Fik jeg at vide) skulle de af med Fie igen og jeg fik
hende foræret.
Men jeg ved nu at grunden var at hun er angstbider og en skræmt hund.
Jeg fik oxo at vide at hun ikke kunne opdrages og slet ikke gå i snor.
Meget af det er der styr på nu. Hunde kigger på hinanden og tager ved lærer.
Og Fie har opdaget at jeg når jeg siger "Stop" og "Vent" så stopper de andre
og sætter sig. Og Venter mens jeg lige ser om vejen er farbar, inden vi f ex
skal over på den anden side (Alle hundene er for det meste løse)
Og det at gå i snor har jeg heller ikke haft de store problemer med. Flokken
giver sikkerhed, og når de alle har snor på og går på venstre side af mig,
så opdager hun slet ikke hun har snor på, og nu kan jeg oxo gå alene med
hende, uden nogen problemer.
Så jeg har faktisk en ret glad og nem hund MEN:

Hun er bange og meget svær at lærer nye ting, hvis hun ikke er sikker på
hvad jeg vil. Og da hun samtidig er en lille hunde, så skal jeg bukke mig
langt ned for at klappe hende eller give en guf som belønning. Hvilket hun
jo så selvsagt tager som dominans, og tit oxo slipper en lille tistår, for
at vise hvor meget hun underkaster sig, og det er jo slet ikke meningen.
Selv når jeg roser hende har hun svært ved at tro på at jeg ikke skælder ud.
Jeg tror faktisk at hun er blevet mere eller mindre mishandlet hos hendes
forrige familie.
Men efter at ha' læst om klikkertrænning her, og de gode resultater det kan
med fører, og især Ann K's forklaringer om Klik-træning, vil jeg hører jer,
om det måske er løsningen på mit og Fie's kommunikations problem??
Og hvad så med drengene?? Vil de kunne finde ud af det. Og Fie som jeg
kigger meget på hvordan drengene reagere på en besked/Kommando.....vil hun
kunne forstå Klikket??
Hvor meget skal jeg så gå med hende alene???
Det er ikke meningen at hun skal trænes op i noget, men bare at hun kan få
noget tillid til mig, og stole på mig. Og da hun virker glad for at glæde
mig (Selvom hun ikke tror på at det faktisk lykkes) så oxo at lærer hende
lidt for sjov. men først og fremmest for at opbygge noget tillid.

Håber I kan finde hoved og hale på det jeg har skrevet. og håber I har en
løsning.
Rinnie kalder Fie for en typisk "Kennelhund"

--
Venlig Hilsen
Pernille Lauridsen

Fra : Carina

Dato : 16-08-01 15:33

Kliktræning vil nok kunne give din hund større selvsikkerhed, da det er
hunden selv som skal løse opgaven, for at blive belønnet.
kig evt. her: www.dchnivaa.dk og vælg kliktræning.
Mvh Carina

Fra : Praxis©

Dato : 17-08-01 08:52

Hejsa Carine

Tak for linket. jeg har været inde og læst.

Men jeg kan ikke ud fra det skrevne finde ud af om det kunne hjælpe Fie og
mig til bedre forståelse??

Og det er det jeg søger, ellers kan jeg jo bare fortsætte som nu, med masser
af tålmodighed, og ikke de store krav til hende. Og bare håbe at det kommer
med tiden.

--
Venlig hilsen
Pernille Lauridsen

Må Gud bevare mig i stille vand, i stormfuldt klarer jeg mig selv.
(Spansk ordsprog)
http://www.praxis_humor.subnet.dk
http://www.praxis_dyr.subnet.dk