Løbetid og parring med større og lille hun~
Fra : RacingBabe

Dato : 16-08-01 11:20

Hej!

Jeg har overtaget en forsømt skøn whippet (Albert), og nu har jeg lige nogle
spørgsmål.

2 opgange fra vores er der en lille puddeltæve, og hende er min hund altså
dybt forelsket i, og har været det i mange år. De leger sammen i
fællesgården, men nu er tæven kommet i løbetid. Puha, Albert hyler dagen
lang når vi er på arbejde, selv politiet er blevet tilkaldt en dag. Vi har
snakket om at de kunne være sammen om dagen hos tæven, da ejeren er hjemme.

Nå nu til sagen, ingen af os ønsker hvalpe, så spørgsmålet lyder hvornår kan
tæven blive gravid? Hvis uheldet alligevel skulle være ud, så vil resultet
nok ikke være for kønt men hvad med tæven, kan hun klare den størrelse
hvalpe?

På forhånd tak.

/ Jeanne

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-08-01 12:28

Der er forskellige måder at undgå uønskede hvalpe, på
1. Holde dem adskilt med hyleri til følge
2. Sende den ene hund i pension
3. P-sprøjter til tæven, men det er ikke sundt
4. Kastration af en eller begge hunde

Lader I dem gå sammen vil de med 99 % sikkerhed parre sig i et ubevogtet
øjeblik, desuden vil din hanhund blive gejlet endnu mere op

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lars Bach

Dato : 16-08-01 16:33

Hej.
Hvis de SKAL parres er det vist nok en uskreven regel at det er hunnen der skal
komme til hannens bolig. Jeg ved ikke hvorfor, men har læst det nogle steder
f.eks i hundebøger.
mvh Mai Brask.

RacingBabe skriver:

Fra : Madsen

Dato : 17-08-01 05:36

> [...]
> lang når vi er på arbejde, selv politiet er blevet tilkaldt en dag. Vi har
> snakket om at de kunne være sammen om dagen hos tæven, da ejeren er

Dette er i mine øjne ikke en god løsning, hvis han først får lov at parre
(når hyleriget er ovre så er løbetiden også slut og så stopper han nok med
at hyle) i kan astererer ham (hvor gammel er han?) eller få ham passet af en
anden ind til løbetiden er ovre.

Er du sikker på det ikke er ALENEHJEMME problemer? Hvor lang tid har du haft
ham? Var han vandt til at være allene hvor du fik ham fra?

> [...]
> tæven blive gravid? Hvis uheldet alligevel skulle være ud, så vil resultet
> nok ikke være for kønt men hvad med tæven, kan hun klare den størrelse

Hele løbetiden igennem, intet er sikkert før de ca. 3 uger er gået. Undgå at
det bliver til noget, men jeg har hørt flere som ikke har kunne klare at
føde hvalpene fordi faren var en større race end hende selv, så UNDGÅ det :)

Flere spørgsmål??

Madsen

Fra : RacingBabe

Dato : 17-08-01 12:35

> Er du sikker på det ikke er ALENEHJEMME problemer? Hvor lang tid har du
haft
> ham? Var han vandt til at være allene hvor du fik ham fra?
Vi har snart haft ham i 4 måneder, og der har ikke før været problemer med
at være alene hjemme. Han er 9 år gammel og de gamle ejere bor på 4. sal
hvor vi bor på 1. sal. Han har altså boet i opgangen ca. 7 år.

Vi overtog ham pga. det jeg vil kalde misrøgt. Igennem de to år vi har boet
i opgangen blev han kun lukket ud i den fælles gård, dvs. han blev lukket ud
fra 4. om morgenen og så løb han selv ned, men han skulle vente ved døren
til en tilfældig skulle ud eller ind. Dvs. han til tider ikke har kunnet
holde sig og har tisset i opgangen Problemet var ikke kun at komme ud,
nej sidste vinter stod den stakkels hund ude hele natten. En nat jeg lukkede
ham ind klokken 02.30 var der store isklumper i ørene og han kunne knap gå,
så forfrosen var han. Normalt spurtede han bare op på 4. hvor han selv kunne
åbne døren, så den var aldrig låst. Aldrig har jeg haft så ondt af et dyr.
Det der fik bægret til at flyde over for mit vedkommende var en dag jeg lå
med ham nede i haven og så hvor lange hans negle var og hvor rådne tænder
han havde. Desuden var han meget tynd, og jeg ved godt de er tynde i
forvejen. Så jeg gik op til ejeren og sagde det simpelhen ikke kunne passe
man havde hund på den måde. 10 minutter efter havde jeg en dejlig hund

Aldrig har jeg oplevet en hund der er så kendt i kvarteret, alle kender ham
og er utrolig glade for vi har overtaget ham.

Selvfølgelig lader vi ikke hundene være sammen mens tæven er i løbe, men
hvis det nu kun var den første uge af perioden hun kunne blive gravid, kunne
de jo godt være sammen i haven.

Grunden til jeg spurgte med størrelsesforholdet var kun hvis det skulle gå
galt.

Vi har snakket om at de, når tævens løbetid er ovre, kunne være sammen om
dagen når vi er på arbejde. De er nemlig utrolig glade for hinanden.

/ Jeanne

Fra : Eva Schmidt

Dato : 17-08-01 14:36

Hej

Jeg vil bare sige, at det var godt du tog dig af hunden, så den nu har fået
et godt hjem. Den forrige ejer burde skamme sig, men gør det sikkert ikke.
Nogle mennesker burde ALDRIG have dyr!

mvh Eva

Fra : x Vuf x

Dato : 17-08-01 18:01

Fri, 17 Aug 2001 13:34:41 +0200, RacingBabe wrote:

>Så jeg gik op til ejeren og sagde det simpelhen ikke kunne passe
>man havde hund på den måde. 10 minutter efter havde jeg en dejlig hund

Stakkels hund! Godt at du blandede dig!

>Selvfølgelig lader vi ikke hundene være sammen mens tæven er i løb, men
>hvis det nu kun var den første uge af perioden hun kunne blive gravid, kunne
>de jo godt være sammen i haven.

Normalt tæller man 10 dage fra tæven starter med at bløde, og parrer hende så
1-2 gange om dagen i 3 dage. Gamle tæver kan være modtagelige i utroligt
lang tid, så intet er sikkert! Heller ikke i de 10 dage!
Kender I slet ikke nogen, der kan ha' hende i løbetiden?

>Grunden til jeg spurgte med størrelsesforholdet var kun hvis det skulle gå
>galt.

I 90% af tilfældende vil hvalpenes størrelse tilpasse sig moderen; og
alligevel kan de ende med at blive meget større end hende.

>Vi har snakket om at de, når tævens løbetid er ovre, kunne være sammen om
>dagen når vi er på arbejde. De er nemlig utrolig glade for hinanden.

Selvfølgeligt kan de dét!

Og som regel længere!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-08-01 18:53

"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev i en meddelelse news:4rhqnt00cfcsd4rmi40rj9lmful3an6tj0@4ax.com...

> [...]
> lang tid, så intet er sikkert! Heller ikke i de 10 dage!
> Kender I slet ikke nogen, der kan ha' hende i løbetiden?

*Host*......2 gange om dagen i 3 dage??...Stakkels tæve. Det ville jeg tangerer til at være synd for tæven.
Min erfaring med parringer af mine egne tæver siger at mellem 12. og 14. dagen er bedst. Man kan få en fornemmelse af det rette tidspunkt når tævens blod bliver klart (meget lyserød).

Jeg har kun 1 gang ladet en tæve parre 2 gange med 3 dages mellemrum men det var af den grund at jeg jeg skulle have hvalpe fra netop denne han, da der forlog bestillinger mellem denne kombination. Ellers har en enkelt parring været tilstrækkeligt.

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 17-08-01 21:07

Fri, 17 Aug 2001 19:52:56 +0200, Finn Jensen wrote:

>*Host*......2 gange om dagen i 3 dage??...Stakkels tæve.
>Det ville jeg tangerer til at være synd for tæven.

Der står 1-2. Hverken han eller tæve bliver tvunget til det!
Nogle vil fortsætte ud over de 3 dage, men det får de ikke lov til,
da jeg helst ser, hvalpene er færdige samtidigt!

>Min erfaring med parringer af mine egne tæver siger at mellem 12. og
>14. dagen er bedst. Man kan få en fornemmelse af det rette tidspunkt
>når tævens blod bliver klart (meget lyserød).

Jeg ved godt, jeg har en tendens til ikke at udpensle tingene.
Mine tæver er klar på forskellige tidspunkter. 9., 10., 11., 12. dagen.

>Jeg har kun 1 gang ladet en tæve parre 2 gange med 3 dages mellemrum

Ja se dét ville jeg ikke turde!

Fra : Per Torup

Dato : 19-08-01 11:40

>Min erfaring med parringer af mine egne tæver siger at mellem 12. og 14.
>dagen er bedst. Man kan få en fornemmelse af det rette tidspunkt når tævens
>blod bliver klart (meget lyserød).

Min tæve er klar på 17 til 19 dagen:) det er emeget forskelligt fra tæve til
tæve.

Madsen

Fra : Per Torup

Dato : 19-08-01 11:38

> Vi har snart haft ham i 4 måneder, og der har ikke før været problemer med
> at være alene hjemme. Han er 9 år gammel og de gamle ejere bor på 4. sal
> hvor vi bor på 1. sal. Han har altså boet i opgangen ca. 7 år.

Så kunne det godt være fordi han vil hjem, selv om du/i måske ikke syntes
hunden bliv behandlet godt så elsker den jo sine folk. Jeg kunne aldrig
sætte mine hunde op til andre uden de ville lave et stor hulumhej...han er
jo også 9 år så han har jo været hos dem længe.

Madsen