Hvordan binder man en Muddler Minnow?
Fra : Martin_P

Dato : 16-08-01 09:27

Jeg skal have fundet ud af hvordan man binder en muddler minnow - og
da jeg ikker er god til engelsk, så har de sider jeg har fundet på
nettet ikke hjulpet betydeligt. Det skal være en "standard" muddler,
det er dem jeg har haft bedst erfaring med. Hvis der er en herinde der
ved hvordan, så vil jeg være meget taknemmelig!!

Martin_P

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-08-01 10:44

Martin_P skrev...
> [...]
> det er dem jeg har haft bedst erfaring med. Hvis der er en herinde der
> ved hvordan, så vil jeg være meget taknemmelig!!

Idet jeg regner med at du har styr på selve kroppen?
Eller er opskriften her:
http://www.sportsfiskeren.dk/sportsfiskeren/artikler/art94.htm
Der skal, når vingen er bundet fast, være ca 20%
krogskaft tilbage frem til krogens øje. Tråden hænger
fra vingens base.
Du skal bruge en stærk tråd der samtidig ikke må skære
i materialet.
Du lægger et bundt hjortehår, ½ tykkelse af en blyant ca
og så lange at spidserne når til vingens spids mens der
samtidig er materiale nok på den anden side af vingens
base (minimum 4-5mm, gerne mere.
Bindetråden føres rundt om bundet i en fuld cirkel.
Hjorthårene fordeles rundt om krogskaftet mens du strammer
bindtråden. Efterhånden som du strammer, vil hårene rejse
sig som på et søpindsvin på steroider.
Hårene "stryges tilbage" så du kan binde et nyt bundt ind
tæt på det foregående, og sådan bliver du ved indtil du er
2-3mm fra øjet. Herefter trimmes hovedet i facon med en
spids saks. Enkelte fibre fra det første bundt kan/skal efterlades
ned langs vingen, derfor skal første bundt bindes ind med
lidt styr på spidserne.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Martin_P

Dato : 16-08-01 11:19

>Idet jeg regner med at du har styr på selve kroppen?
Nahh - ikke rigtigt - men det kommer vel

>Eller er opskriften her:
>http://www.sportsfiskeren.dk/sportsfiskeren/artikler/art94.htm
MANGE tak....

> [...]
>og så lange at spidserne når til vingens spids mens der
>samtidig er materiale nok på den anden side af vingens
Øhhh..??materiale til hvad??

> [...]
>spids saks. Enkelte fibre fra det første bundt kan/skal efterlades
>ned langs vingen, derfor skal første bundt bindes ind med
Så dvs, at hovedet er ikke lavet på 1 gang, men af måske 2-3 gange?
Eller er der noget jeg helt har misforstået?

Martin_P

P.S. Tak for hjælpen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-08-01 14:56

Martin_P skrev

> Øhhh..??materiale til hvad??

Når du binder hjortehår ind og strammer tråden vil de stritte, ligesom
kvasten på en tophue, så "den tykke ende" skal være så lang at der
er noget at studse bagefter. F.eks hvis håret er 3cm langt ville jeg
stramme tråden 5-8mm fra den tykke ende, således at den tykke ende
også stritter. Disse strittere er med til at danne hovedet bagefter.
Hjortehår er hule og kan ikke bindes fladt ned som en almindelig
hårvinge.

> Så dvs, at hovedet er ikke lavet på 1 gang, men af måske 2-3 gange?
> Eller er der noget jeg helt har misforstået?

Fuldstændig korrekt. 2, 3 eller flere gange. Så mange som nødvendigt.
Jo flere bundter du får proppet ind og "maset bagud" jo tættere og
flottere bliver hovedet. Og rigtigt bundet kan disse fluer ikke synke.
"Cigaren" er helt af hjortehår og "Streaming Caddis" har krop af
hjortehår sammmen med alm hanehackle.
Der findes også en anden måde at binde disse hår ind på, hvor
du nærmest laver en flaskerenser, ved at fordele et lidt større
hårbundt mellem to tråde, som tvindes stramt så du ender med
en "flaskerenser" på 4-5cm, som siden vindes om krogskaftet
på samme måde som et hackle. Det er dæleme svært at forklare
uden billeder...

> P.S. Tak for hjælpen

Velbekomme
Peter