Leonard Cohen
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-08-01 00:17

Hvornår ud gav Leonard Cohen _første_gang_ Suzanne ? Gerne år og måned!
Den er ikke registreret som hit i England, men det var den da herhjemme, og
det må den da også have været i USA/Canada.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : most

Dato : 16-08-01 12:42

Suzanne udkom i USA april 1968 og i England måneden efter. USA-singlen havde
Hey, That's No Way To Say Goodbye som b-side og UK-singlen So Long, Mariane
som b-side. Ingen af singlerne nåede Top 100, og faktisk har Cohen aldrig
haft en single på hitlisten i hverken USA eller UK, som jo er verdens to
største plademarkeder. Suzanne blev i øvrigt genudgivet som single i
henholdsvis 1973 og 1976, stadig uden større held, ihvertfald hvis man
kigger på kolde salgstal.

Hilsen Most

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-08-01 16:45

Hej Most

Takker for fyldig information. Er det noget du har fundet på nettet eller
bare ligger inde med? Ikke fordi jeg tvivler på din information, men fordi
jeg søger flere oplysninger af samme slags, fx Herman's Hermits og Randy
Crawford, og ville gerne have et godt sted at slå det op. Jeg bruger British
Hit Singles bogen (& Albums) og har bestilt en amerikansk ditto hos Amazon,
(der dog ikke leverer den).
Jeg bruger selvfølgelig også Allmusic og Billboard, men det er sjældent det
giver så god information, som dig!

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : most

Dato : 21-08-01 11:55

Hej Michael

Jeg har arbejdet med musikjournalistisk i en årrække og har derfor en stribe
ret gode opslagsværker. Det bedste er ubetinget Martin C. Strongs The Great
Rock Discography, som jævnligt opdateres (i bogform) og indeholder fakta om
mere end 1000 artister. Man kan finde al mulig information om udgivelserne
med hver enkelt kunstner (singler, ep'er, album, blå/grøn/hvid vinyl,
udgivelsedato, hitlisteplaceringer for USA og England og meget, meget mere).
Jeg bruger selv nettet rigtig meget, men er mildest talt ikke imponeret over
de diskografier, der ligger rundt omkring. Jeg ved godt, at All Music Guide
er stærkt benyttet, men jeg har fundet utallige fejl i guiden, specielt i
udgivelsesårene (der i øvrigt er baserede på amerikanske udgivelser og
derfor kun giver ringe mening for os europæere, da mange af især de ældre
rockplader godt kunne udkomme med måneders mellemrum i USA og Europa), og
derudover er deres diskografier alt for selektive. All Music Guide er dog
glimrende til mange ting, men det er en god idé altid at dobbelttjekke deres
oplysninger.
Jeg kender godt British Hit Singles, som jeg synes er udmærket. Billboard er
ligeledes fremragende, men The Great Rock Discography er altså den bedste,
hvis man søger info om en af 1000 kunstnere, der indeholder info omkring.
Værket kan købes på Amazon (og herhjemme i Arnold Busck, Politikens
boghandel og sikkert også andre steder). Der er mange informationer på
nettet, men hvis man virkelig ønsker at gå i dybden men den her slags, er
man stadig pisket til at købe et godt, gammeldags opslagsværk. Martin C.
Strong har i øvrigt udgivet The Great Alternative & Indie Discography, The
Great Metal Discography og The Great Psychedelic Discography, som alle er de
bedste på deres felt. I parentes bemærket er det bøgerne, som den største
engelske musikradiovært nogensinde, John Peel, benytter.

Mange hilsner

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 21-08-01 19:24

Hej Most

Takker igen - det lyder som om jeg skal have The Great Rock Discography. Jeg
tror jeg har alle udgaver af Politikens, men den kommer jo ikke så ofte,
hvis den da overhovedet kommer...

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Uffe Christensen

Dato : 22-08-01 12:45

> [...]
Jeg
> tror jeg har alle udgaver af Politikens, men den kommer jo ikke så ofte,

Hej,
Jeg kan støtte anbefalingerne af de udenlandske opslagsværker. Politikens
udenlandske rock kommer næppe mere, men vi er i disse måneder i gang med at
skrive en opdatering af det danske rockleksikon, der sidst udkom i 1997.

UffeC