Overflade bevægelse?
Fra : Peter

Dato : 15-08-01 22:57

Hej

Jeg har en 250 L selskabsakvarie med sværdragere, gubbier, guramier,
maller m.m. Til akvariet er har jeg spandpumpe. Jeg har læst tidligere
postings omkring bevægelse i overfladen, men jeg er uklar på, hvor
meget der er behov for. Ideelt ville jeg lade vandet fra filteret
komme ud ca. 20 cm nede i vandet og pege ind i en glasside, da det
giver det mest rolige miljø (bla. til flydeplanter).

Er det generelt nok, at vandet cirkulerer lidt i overfladen, eller bør
man have små "bølger" for at sikre en tilstrækkelig luftning af
vandet(fx ved at lade vandet komme ud lige under overflade og pege op
ad)?

Vh.
Peter

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 16-08-01 05:48

"Peter" <ps2345@hotmail.com> skrev
> [...]
> man have små "bølger" for at sikre en tilstrækkelig luftning af
> vandet(fx ved at lade vandet komme ud lige under overflade og pege op

Det er i dit tilfælde nok at lade det strømme ind 20 cm. under overfladen,
hvis det er det du ønsker. De fisk du holder er ikke storforbrugere af ilt,
du kan tillige se efter hvor hurtig gælle bevægelsen er hos dine fisk.

Fra : Peter N Adolfsen

Dato : 16-08-01 10:36

Der er faktisk bedst at man ikke kan se bevægelse i overfladen, hvis du
altså har planter i dit akvarie. Planterne skal nok sørge for at der kommer
rigeligt ilt i vandet.

Mvh Peter