"Rene Eske Jensen" <renenews@eskejensen.dk> writes:
> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message
> news:m3snes4a2s.fsf@pc115235.stofanet.dk...
> >
> > Titanic er ikke indspillet på 70 mm (egentlig 65 mm) strimmel.
> > Den er indspillet i Super35, som er et 35 mm format, som anvender
> > almindelige sfæriske linser og derved faktisk har endnu mindre
> > negativ-areal end de anamorphe 35 mm formater.
>
> Det må du lige uddybe - hvilke 35mm formater findes der?
Uha, det er et stort spørgsmål, hvis man medtager alle de mere
eller mindre eksotiske formater, som har eksisteret gennem tiderne.
Meget kort så er Super35 et kamera-format, hvor man anvender hele
35 mm filmens bredde fra perforationshullerne i den ene side til
perforationshullerne i den anden side som aktivt billedareal.
Man optager med andre ord et billede, som også strækker sig derud,
hvor tonesporet normalt ligger. Under kopieringen til inter-positiv
laver man så en optisk nedfotografering af billedet, således at der
bliver plads til et tonespor.
I modsætning hertil så anvender man som bekendt ved de anamorphe
formater en speciel optik på kameraet, som "squeeze'r" billedet
i bredden. Til gengæld kan inter-positivet laves ved simpel
kontakt-kopiering.
Hvis du vil vide mere om forskellige historiske formater og
laboratorieprocesser, så er <URL:
http://www.widescreenmuseum.com/ >
en guldgrube af information. Der er dog ikke meget om nutidige
formater på denne side.
Bemærk at jeg mest taler om kamera-formater her. I kopierne,
som biografen får, er der i dag højst tale om 3-4 forskellige
formater: To almindelige "flat widescreen"-formater, som projiceres
med sfæriske optikker (1:1,66 og 1:1,85) samt cinemascope-
formatet (1:2,39), som projiceres gennem en anamorphotisk optik.
Desuden bliver Academy-formatet (1:1,37) jo desværre genoplivet
hver eneste gang, der kommer en ny Dogme95-film.
--
-- Torben.