DVD spørgsmål
Fra : Anders Houmark

Dato : 15-08-01 18:32

Hejsa

Hvis alt går som det skal, dumper der en Pioneer DV-535 DVD afspiller ind på
fredag. Jeg har hørt herinde fra at den skulle være god, og det håber jeg jo
så også den er :)..

Så som DVD nybegynder, har jeg lige et par hurtige spørgsmål som jeg håber
nogle lige vil svare på:

Er der nogle som kender et billigere sted en laserdisken? Afspilleren koster
3000 hos dem. Er de et "godt" firma?

Hvilke film vil være gode at få til at starte med. Bare nogle som har ekstra
fedt materiale på, uden de koster for meget

Hvad er normalprisen for DVD film, og kan man spare meget ved at købe dem
over nettet fra udlandet / fra billige danske butikker?

Er der andet jeg burde vide? Hm ja lige en ting, er der nogen speciel DVD
nyhedsgruppe?

--
Anders Houmark

Fra : Anders Houmark

Dato : 15-08-01 18:41

Anders Houmark skrev i meddelelsen ...

>Er der andet jeg burde vide?

hehe der var lige en anden ting.. Hvis jeg nu også køber et DVD drev til
computeren, vil den så kunne vise filmene uden man skal proppe noget ekstra
i den? Den har et Geforce 2MX 32MB's kort og en 750mhz duron cpu og 384MB
ram, er det nok?

--
Anders Houmark

Fra : Mogens

Dato : 15-08-01 19:01

On Wed, 15 Aug 2001 19:41:13 +0200, "Anders Houmark"
<alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> wrote:

> [...]
>i den? Den har et Geforce 2MX 32MB's kort og en 750mhz duron cpu og 384MB

Hej

Ja det skulle være rigeligt. Jeg ser selv DVD via mit Geforce 2 MX
kort og det kunne ikke være meget bedre.

Mvh Mogens

Fra : Deaster

Dato : 16-08-01 10:51

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ekstra
> i den? Den har et Geforce 2MX 32MB's kort og en 750mhz duron cpu og 384MB

Sagtens hvis det bare har tv udgang, men du får jo ikke DD og DTS med, og
kvaliteten er noget bedre med en rigtigt dvd afspiller.

Jesper (Deaster)
Stop idioterne:
www.stopcopydan.dk

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 16-08-01 18:43

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> wrote in message

> Sagtens hvis det bare har tv udgang, men du får jo ikke DD og DTS med, og
Vrøvl. De fleste lydkort med digital udgang kan sende lyden ud den vej (de
sender signalet der ligger encoded i filmen uden at modificere den, så det
er 100% samme kvalitet som du får fra en standard afspiller).
> kvaliteten er noget bedre med en rigtigt dvd afspiller.
Måske, jeg kender ikke GeForce TV-Out, men mit Matrox G400 kan nu godt følge
med min Sony 315 (ja, den er gammel det ved jeg godt, men planen er at smide
en projector i enden af et DVI kabel fra et Matrox G550 eller lignende på et
eller andet tidspunkt, så man er fri for det der analoge stads - i hvert
fald indtil det omsættes til lys).

/Lars

Fra : Deaster

Dato : 17-08-01 09:19

--

"Lars Møllebjerg" <larsm@xs4all.nl> skrev i en meddelelse

> [...]
> sender signalet der ligger encoded i filmen uden at modificere den, så det
> er 100% samme kvalitet som du får fra en standard afspiller).

Hmm, hvis der ligger både et DD og et DTS spor på dvd'en hvordan finder din
surround reciever så ud af hvilket et der skal bruges, man kan jo ikke vælge
det nogen steder?

Mvh
Jesper (Deaster)
Stop idioterne:
www.stopcopydan.dk

Fra : Brian Nielsen

Dato : 17-08-01 17:27

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
din
> surround reciever så ud af hvilket et der skal bruges, man kan jo ikke

Man vælger jo fra filmens menu, hvilket lydspor filmen skal afspilles med.
Om surround receiveren så selv genkender signalet, eller skal indstilles
manuelt aner jeg ikke (mit anlæg kan kun køre surround og DD).

/Brian

Fra : Anders Houmark

Dato : 17-08-01 20:32

Deaster skrev i meddelelsen <9lik1m$sl8$1@sunsite.dk>...
> [...]
>surround reciever så ud af hvilket et der skal bruges, man kan jo ikke

hehe det var det første som jeg kom til at rode med, og det kan jeg da sige
at man kan.. selvom jeg ikke kunne høre forskel på det på stereofjernsynet
heheh :)

Men må da sige at DVD er en positiv oplevelse, det er dog bare pissehamrende
dyrt :(..
Kastede lige 400 ud på Nærkontakt af fjerde grad + Snatch

--
Anders Houmark

Fra : HKJ

Dato : 17-08-01 20:54

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> wrote in message
> hehe det var det første som jeg kom til at rode med, og det kan jeg da
sige
> at man kan.. selvom jeg ikke kunne høre forskel på det på stereofjernsynet
> heheh :)

Det holder ikke, som minimum skal der trækkes en ledning til din stereo
forstærker. Lyden i et fjernsyn er ALT for tynd.
Det bedste er selvfølge et digital surround anlæg med subwoofer (subwoofen
bruges til mange effekter på film og du skal have meget store højtalere for
at undvære den).

> Men må da sige at DVD er en positiv oplevelse, det er dog bare
pissehamrende
> dyrt :(..
> Kastede lige 400 ud på Nærkontakt af fjerde grad + Snatch

2 film a 200 Kr, det er da ikke så galt, du kan sagtens finde film der
koster mere per styk. Men prøv at check tilbuden på de websider jeg skrev om
andetsted i tråden, i særdeleshed dvdoo har en god oversigt over tilbud.

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-08-01 15:04

HKJ skrev i meddelelsen <9ljsor$28m4$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>
>Det holder ikke, som minimum skal der trækkes en ledning til din stereo
>forstærker. Lyden i et fjernsyn er ALT for tynd.

Hvordan ved du hvilket fjernsyn jeg har? Der findes jo Sony ( og nogle
philips? ) fjernsyn som har indbyggede subwoofere..
Men det er ikke sådan et der står i stuen.. Men det var jo ikke sat til
anlæg eller noget som helst, jeg havde lige fået afspilleren og ville
egentlig bare se hvordan det kørte herhjemme på fjernsynet.. :)

>Det bedste er selvfølge et digital surround anlæg med subwoofer (subwoofen
>bruges til mange effekter på film og du skal have meget store højtalere for
>at undvære den).

Det bliver der nok ikke plads til i stuen, så jeg overvejer om man kan sætte
et sæt computer højttalere på, f.eks:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1384807895 <- 18"
bas? Hm det må være længden.. det ligner også noget billigt kina fis? Næste
sæt,tak :)

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1384847891 <- kender
det ikke. På billedet ser det ikke specielt grimt ud synes jeg. Må lige se
anmeldelser på nogle sider..

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1384597898 <- en af
vennerne bruger det til sin computer, det giver da rimelig god lyd, det er
ihvertfald en forbedring fra fjernsynets normale højttalere..

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1384637899 <- måske
skulle man prøve noget logitech.. hehe nå ikke flere links :)

> [...]
om
>andetsted i tråden, i særdeleshed dvdoo har en god oversigt over tilbud.

Jep jeg har set nogle af de der sindsyge sæt, f.eks. the matrix til
1000kroner osv, det er nok lige lidt i overkanten for en film.. Men måske er
æsken i guld :)

Jeg tror noget at det billigste, er at købe dem brugt.

--
Anders Houmark

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-08-01 15:27

Anders Houmark wrote:

> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1384597898 <- en af
> vennerne bruger det til sin computer, det giver da rimelig god lyd, det er
> ihvertfald en forbedring fra fjernsynets normale højttalere..

Jeg bruger dem der hedder DTT2500 og det lyder rigtig godt.

> Jep jeg har set nogle af de der sindsyge sæt, f.eks. the matrix til
> 1000kroner osv, det er nok lige lidt i overkanten for en film.. Men måske er
> æsken i guld :)

Næsten. Det må være Signature Series Collector Box du har set til den
pris.
Her er lidt info (fra www.dvdboxoffice.com):

It doesn't get any better than this all-in-one package of The Matrix
collectibles!
Lobby cards: A complete set of 8 lobby card prints
Poster: Original one sheet movie poster (27" x 40")
DVD
Senitype: Exclusive limited edition image from movie and 35mm film frame
Exclusive collection: 6 original limited edition B & W photograph stills
This edition is signed by The Wachowski Brothers - Writers and Directors
Complete with a Certificate of Authenticity

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 18-08-01 00:08

> [...]
din
> surround reciever så ud af hvilket et der skal bruges, man kan jo ikke
Hvis der er et punkt hvor en computer da fuldstændig giver enhver
"standalone" DVD afspiller baghjul er det jo netop muligheden for at lave en
fornuftig brugerflade (ikke at den udnyttes, kloderne der laver DVD
afspillere sidder og laver tåbelige skins til brugerfladen, i stedet for
bare at lave en ordentlig Windows brugerflade så jeg kan se mine film uden
at lede efter knapperne).

Lyden kan naturligvis vælges direkte i en menu, eller ved brug af de menuer
der måtte være til formålet på DVD'en (bortset fra at det er MEGET lettere
at bruge en mus end pile tasterne på en fjernbetjening.

Afspiller vil kun sende et lydspor til forstærkeren - så det er jo ikke
noget problem for den at vælge! Det er faktisk ikke specielt imponerende at
dette kan gøres, en standalone DVD afspiller er egentlig bare en computer
specialbygget til formålet.

/Lars

Fra : Ole Kofoed

Dato : 15-08-01 20:46

Anders Houmark skrev i meddelelsen ...

>Er der andet jeg burde vide? Hm ja lige en ting, er der nogen speciel
DVD
>nyhedsgruppe?

På dansk er der kun en markedsgruppe, og der mangler helt sikkert en
gruppe hvor man kan diskutere alt om DVD, men der er da et velfungerende
forum her: http://www.dvdmagasinet.dk/forum/ og det engelske
http://www.thedvdforums.com/forums/ er absolut også værd at følge med i.

Og hvis du er på jagt efter anmeldelser af DVD film er min hjemmeside
vist et godt sted at søge: http://www.dvd-basen.dk/

Mvh.

Ole

Fra : KNL DtP

Dato : 15-08-01 21:53

> Jeg har hørt herinde fra at den (Pioneer 535) skulle være god, og det
håber jeg jo
> så også den er :)..

Bare rolig - det er den!!

> Hvilke film vil være gode at få til at starte med. Bare nogle som har
ekstra
> fedt materiale på, uden de koster for meget

Fight Club 2-disc box er en af de flotteste R2 jeg har set. Snatch eller
Gladiator eller Se7en er også gode bud på flotte udgivelser. Terminator 2 -
Ultimate Edition (R1) er også super.

> Hvad er normalprisen for DVD film, og kan man spare meget ved at købe dem
> over nettet fra udlandet / fra billige danske butikker?

En standart R2 udgivelse koster 200 kr. - ligemeget om det er i Bilka eller
www.dvdoo.dk sidstnævnte har dog et meget bedre udvalg, så denne er klart at
foretrække. Hvis din 535'er er kodefri, så kan du jo købe billige R1 film
fra England (se i news:dk.marked.privat.tv+video.dvd - her er mange tråde
med dette emne).

> Er der andet jeg burde vide? Hm ja lige en ting, er der nogen speciel DVD
> nyhedsgruppe?

Som tidligere nævnt, så er DVD-basen stedet hvor du finder information om
stort set alle udgivelser. På denne måde sikrer du dig, at du får den bedste
DVD-udgave af den samme film. Go' fornøjelse!

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : HKJ

Dato : 15-08-01 22:08

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> wrote in message
> Er der nogle som kender et billigere sted en laserdisken? Afspilleren
koster
> 3000 hos dem. Er de et "godt" firma?

Laserdisken er ret dyre med film, til gengæld har de det helt store udvalg.

> Hvilke film vil være gode at få til at starte med. Bare nogle som har
ekstra
> fedt materiale på, uden de koster for meget

(R1=Amerikansk udgave).
T2 R1, det tager en uge at komme igennem alt matrialet!
Men in Black SE, masser af ekstra
Akira SE R1, lidt dyr men god anime film med en del ekstra på.
Die Hard SE sættet R1, der er ekstra på alle 3 film
Alien SE R1, Igen masser af ekstra
Se7en SE R1, masser af ekstra
James Bond SE, det er variabelt hvor meget ekstra der er på filmene.
Fight Klub SE, hele 4 ekstra lydspor og masser af andre ekstra.

Ekstra finde i mange forskellige katagorier:

Ekstra lydspor, instruktøren eller andre taler om filmen, en af mine
favoritter.

Featurette, mange gange bare en kort reklamefilm hvor alle roser hianden og
der vises et par klip fra filmen. Men kan også være en seriøs film om
hvordan filmen er lavet (f.eks. på 12 monkeys).

Forklaring på special effekter. Kan være ret spændende at se.

Interview, I de værste tilfælde er det taget fra featuretten og er de få
minutter hvor skuespillerne roser hianden. Men sommetider er der også
guldkorn her.

Delete scenes, nogle sekvenser som ikke kom med i filmen af forskellige
årsager, men som tit giver en mere logisk forklaring på filmen og udyber
karaktererne.

Alternate endings, sommetider den sørgelige slutning som instruktøren ikke
måtte bruge i biografen, til andre tider bare forskellige variationer over
det samme.

Storybord, de tegninger der blev lavet over hvordan filmen skulle filmes,
hvert cut i filmen er en ny storyboard tegning, det vil typisk være mange
100, og bruges mest på aktionfilm/aktionscener. Sommetider er der også en
sammenligning af storyboard og selve filmen.

Script, hele manuskriptet, enten til at læse på en computer eller til at
læse på TV skærmen. Det sidste er MEGET belastende.

Andet: Der opfindes hele tiden nye ekstra, f.eks. mulighed for at du selv
kan prøve at klippe en scene (findes i Die Hard og MIB).

> Hvad er normalprisen for DVD film, og kan man spare meget ved at købe dem
> over nettet fra udlandet / fra billige danske butikker?

Nogle danske net butikker er:
www.dvdproshop.dk
www.dvdz.dk
www.dvdoo.dk

De er alle billigere end laserdisk og deres priser er inklusiv forsendelse.

Fra : Look

Dato : 15-08-01 22:33

> Er der andet jeg burde vide? Hm ja lige en ting, er der nogen speciel DVD
> nyhedsgruppe?

Nu skriver du jo direkte at du er dvd-begynder og så vil jeg da lige gøre
dig opmærksom på en detalje omkring extrameterialet - de såkaldte
eastereggs. Det er extramateriale som ikke fremgår af nogle menuer. Det er
kort sagt gemt, så med mindre man ved præcis hvor man skal lede finder man
det aldrig.

En venlig sjæl kan sikkert poste et link til en side der hjælper med at
finde det.

Fra : Lars Fessel

Dato : 15-08-01 23:03

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle som kender et billigere sted en laserdisken?

Jeg ved ikke med billigere, men Axel Music er i hvert fald de hurtigste med
nye import-titler. Se på www.axeldvd.dk

Med venlig hilsen
Lars Fessel

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-08-01 18:50

Anders Houmark skrev i meddelelsen ...
>Hejsa

Mange tak for hjælpen til alle sammen!

Laserdisken havde underligt nok ikke flere DV 535'ere tilbage ( det er jo
også en udgået model, men troede de havde på lager da den er på deres
hjemmeside.. )

Da jeg ikke fandt andre butikker som havde 535'eren købte jeg en pioneer dv
343, som skulle være efterfølgeren til 535'eren - selvom den dog har
dårligere specifikationer - plat ?

Nå, men så kommer den jo nok med posten imorgen, og så skal jeg bare ud og
købe lidt film når jeg får fri.. det skal nok blive hyggeligt - glæder mig
allerede

--
Anders Houmark

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-08-01 20:18

Anders Houmark <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:RHTe7.1159$Pl.40976@news010.worldonline.dk...

> Da jeg ikke fandt andre butikker som havde 535'eren købte jeg en pioneer
dv
> 343, som skulle være efterfølgeren til 535'eren - selvom den dog har
> dårligere specifikationer - plat ?

Pioneer 343 er IKKE den direkte afløser til 535'eren. Det er en billigere
entry-model, der er designet til at tage kampen op mod no-name-afspillerne.
Afløseren til 535 hedder 545 og vil have både forbedret cd-gengivelse og
dobbelt scart. Herudover kommer der også en 444 og en 646. De fleste
modeller og foreløbige specifikationer kan ses på den engelske Pioneer HP.

MVH
Jens

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-01 16:24

Jens Thomsen wrote:
> Herudover kommer der også en 444 og en 646.

Gid vide hvad de vil kalde 646'eren to generationer længere henne?

Fra : Deaster

Dato : 22-08-01 11:04

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev i en meddelelse

> Gid vide hvad de vil kalde 646'eren to generationer længere henne?

Hehe, den "ondeste" DVD afspiller på markedet ?

Jesper (Deaster)
Stop idioterne:
www.stopcopydan.dk