Wake on Lan - nogle få spørgsmål
Fra : Kas

Dato : 15-08-01 14:47

Jeg overvejer at købe at WOL-kort, (mit bundkort understøtter og så kunne
det være ret sjov at lege med). Men jeg er usikker på nogle ting, som jeg
håber, jeg kan få svar på.

Mit netforbindelse kører igennem en router, og den bliver NAT'et videre til
min pc, der får tildelt en intern dynamisk IP-adresse fra routeren via DHCP.
Spørgsmålet er nu, om jeg kan få et WOL-kort til at fungere bag en router?

Som jeg forstår det, sender jeg en såkaldt "magic packet" mod min
IP-adresse, der "vækker mit WOL-kort. Men eftersom jeg bruger NAT, bliver
jeg nødt til at vide, hvilken port "magic packet" fungerer på. Og da min
computer selvfølgelig er slukket, har den jo heller ikke fået tildelt en
intern IP-adresse fra routeren.

Kan det overhovedet lade sig gøre?

Hvis der er nogen derude, der har erfaringer med dette, må I meget gerne
skrive tilbage.

Mvh. Kasper

Fra : Martin Liversage

Dato : 15-08-01 15:07

"Kas" <no@spam.dk> wrote in message news:3b7a7d29$0$369$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> jeg nødt til at vide, hvilken port "magic packet" fungerer på. Og da min
> computer selvfølgelig er slukket, har den jo heller ikke fået tildelt en

En "magic packet" har i og for sig intet med IP at gøre og din computer behøver heller ikke en IP-adresse for at den kan modtage en
"magic packet". Et WOL-netkort lytter simpelthen på det netkabel som den er tilsluttet. Alle pakker på dette kabel - TCP/IP eller
noget andet - kan vække kortet hvis blot det indholder den rigtige information (vist nok kortets MAC-adresse 16 gange i en lang
køre). Så du skal altså få din router til at sende en sådan pakke afsted på din opfordring. Det bedste er hvis du kan få routeren
til at broadcaste pakken på lokalnettet, men det ved jeg ikke om man kan med NAT - jeg kan ikke rigtig forestille mig hvordan det
skulle foregå. Alternativt, hvis du har en anden computer på lokalnettet som du kan nå ude fra kan du sende en IP-pakke til denne
computer indeholdende de rigtige oplysninger. Det kræver bare at din WOL-computer og den anden computer sidder på samme hub
(egentlig kollisionsdomæne) således at pakker til den anden computer fysisk er til stede på den ledning som din WOL-computer lytter
på.

Hvis du overhovedet kan få det til at virke så skal du være opmærksom på den sikkerhedsrisiko der er til stede. Den er måske ikke så
stor, men i princippet er der jo ingen kontrol på hvem der sender WOL-pakken.

Det er for øvrigt min erfaring at WOL-netkort ikke koster mere end andre netkort.

--
Martin Liversage
e-mail: martin @t liversage d0t com

Fra : DreamWave

Dato : 15-08-01 20:52

For at kunne tænde en computer bag en router skal routeren kunne "Enable
Direct Broardcasts", efter mine undersøgelser er et kun meget dyre / prof
routerer der kan kan sende "direct broadcast" igennem

Hvis du finder en router der kan sende "Direct broadcasts" igennem er der
faktisk ingen problemer men at få det til at virke.

jeg har fundet et tysk program, hvor man kan tænde en WOL computer fra en
anden computer på internette (hvis routeren tillader "Direct broadcast")

Man indtaster MAC på NIC, og IP på routeren, og subnet. og så skulle din
computer helst tænde

Det hedder LanStart2, og det er kun en demo og den skal køres i en prompt
http://www.spettel.de

Jeg har ikke selv fået det til at virke, da jeg ikke har en router der kan
"Direct Broadcast"
men tro mig, jeg har brugt alt den tid jeg havde i en måned for at få det
til at virke, og læst masser af artikler. men jeg har ikke lige fundet den
router der kan gøre det til mine penge.

/Simon Christensen

Fra : Kas.

Dato : 16-08-01 08:24

Hej Martin og DreamWave

Tak for de gode svar! Jeg tænkte nok, at der ville opstå problemer, hvis jeg
skal have det til at køre bag en router. Min egen router er er SpeedStream
2601, og den kan sikkert ikke broadcaste. Øv.

Nå, jeg må se at finde en anden løsning.

Mvh. Kas.

Fra : Anders Spliid Hansen

Dato : 16-08-01 08:45

On Wed, 15 Aug 2001 21:51:37 +0200, "DreamWave" <dreamwave@kombi.dk>
wrote:

>For at kunne tænde en computer bag en router skal routeren kunne "Enable
>Direct Broardcasts", efter mine undersøgelser er et kun meget dyre / prof
>routerer der kan kan sende "direct broadcast" igennem

Det er ikke korrekt. Jeg sidder bag en Cisco 677 router og jeg har
fået WOL til at virke. Det var en *lang* kamp. En magic packet kan
pakkes ind i hvad som helst, og bare du sørger for at tildele klienten
en fast ip-adresse samt NAT'er den ønskede port til denne IP-adresse,
kører det. Jeg har brugt http://www.dslreports.com/wakeup til at
sende pakken med. Porten er 32767, men de har muligvis lavet den om
(har jeg ikke checket endnu) til 9.

Venlig hilsen
Anders Spliid Hansen

Fra : Steen Suder

Dato : 16-08-01 10:38

DreamWave wrote:

<KLIP>

> Det hedder LanStart2, og det er kun en demo og den skal køres i en prompt
> http://www.spettel.de

Istedet for en demo, kan du her hente et lille Perlprogram, der kan gøre
det for dig.
Du kan ovenikøbet rette i det:
http://freshmeat.net/projects/wakeonlan/

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."