Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kodak Photoflo?
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-08-01 12:48

Hejsa,

Jeg har flere steder læst at folk ved fremkaldelse af s/h film skyller
filmen i Kodak Photoflo for at undgå at vandet danner pletter på filmen.
Hvad kalder man produktet på dansk og kan man selv blande det?

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48

Fra : lasse

Dato : 15-08-01 15:06

Det er vist bare det man kalder afspændingsmiddel, et billigt alternativ er
ganske almindelig opvaskemiddel

Kenneth Darling Soerensen <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns90FE8C5DFC3Dkennethdarlingfromde@193.88.15.201...

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 16-08-01 10:56

"lasse" <lasse_soerensen@hotmail.com> wrote in

> Det er vist bare det man kalder afspændingsmiddel, et billigt
> alternativ er ganske almindelig opvaskemiddel

Hej Lasse,

Tak for svaret! Jeg har søgt lidt mere efter nogle svar og fandt ud af at
man også kan skylle grundigt efter med destilleret vand til slut. Jeg vil
prøve og se hvad der virker bedst..

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-08-01 10:57

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> Tak for svaret! Jeg har søgt lidt mere efter nogle svar og fandt ud af at
> man også kan skylle grundigt efter med destilleret vand til slut. Jeg vil
> prøve og se hvad der virker bedst..

Man skal ikke fremkalde ret mange film førend det bliver meget kostbart
at slutskylle i destileret vand, i nogle områder kan ledningsvandet være
så hårdt, at man kan være nødt til at have en 10 liters tank med
destileret vand, hvor filmen dyppes i til sidst, man vil kun kunne
slutskylle omkring 50 film i de 10 liter, så skal det destilerede vand skiftes.

Det er ikke smart at bruge afspændingsmiddel, sulfo eller andre
kemikalier i slutskyldningen, det er jo ting som måske kan påvirke arkiv
holdbarhedden, vi har netop for nylig haft en tråd om det emne, og
fotohandlernes maskiner kører netop med recirkuleret skyllevand der er
tilsat div. kemikalier.

Min erfaring siger, at det handler om at få afstrøget filmen så der ikke
sidder vanddråber på den, og man skal også undgå at der løber vand ned
af filmen, fra det korte stykke man holder på under selve afstrygningen.
Det kan f.eks. undgås, hvis man meget hurtigt efter afstrygningen vender filmen.

Det er vigtigt at filmafstygeren er en kvalitetsmodel, og at den
udskiftes meget hyppigt da gummiet bliver hårdt og stift. Hvis man både
fremkalder 120 og 24x36 film, så skal man have en afstryger til hver af
de to filmbredder, 24x36 filmens dobbeltperforeringen ødelægger gummiet,
de mange små skarpe kanter virker ligsom et rivejern.

Man skal også regøre og skylle filmafstrygeren lige inden brug, små
rester af kalk og støv virker som slibemiddel.

Et ægte vaskeskind i bedste kvalitet kan også bruges som filmafstryger,
og man opnår en bedre afstrygning af 24x36 film, da skindet suger
vandet, men det kræver rigtig meget øvelse, og man skal have en god
vridemaskine, da vaskeskindet skal være nyopvredet inden afstrygning, og
det må ikke vrides som en karklud.

OBS: Uanset om man bruger filmafstryger eller vaskeskind, så må der kun
fortages en afstrygning...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : EGON STICH

Dato : 16-08-01 19:06

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B7B98EA.6E38789C@niels-ebbesen.net...

> [...]
> de to filmbredder, 24x36 filmens dobbeltperforeringen ødelægger gummiet,
> de mange små skarpe kanter virker ligsom et rivejern.

Efter at have prøvet mange forskellige afstrygningsmetoder igennem mange år,
er jeg nået frem til at anvende en ganske gemen vinduesvisker fra en bil.
Sådanne har jeg nu brugt i mange år, og ALDRIG oplevet en ridse.
Noget jeg ikke kan påstå med forskellige såkaldte "filmafstrygere", ligesom
jeg ikke finder vaskeskind helt pålideligt.

MVH
Egon