hvordan beskytter jeg flere sider med at p~
Fra : Codeman

Dato : 15-08-01 12:38

Jeg vil gerne lave en privat sektion til en side, og der skal man kunne
login med username & password. Hvordan laver jeg beskyttelsen på flere side
????
evt links til ph sourcekoder der kan bruges da jeg er newbie og ikke god til
php.

Swoop

Fra : Anders Hertz

Dato : 15-08-01 13:40

On Wed, 15 Aug 2001 13:38:01 +0200, "Codeman"
<Codeman@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>????
>evt links til ph sourcekoder der kan bruges da jeg er newbie og ikke god til

Hvis du vil anvende php til det faldt jeg over dette:
http://delfs.dk/skrammel/brugersys.phps

Jeg har ikke afprøvet det

Nu ved jeg ikke hvilken type server der skal køres på, eller om den er

privat eller ejet af en udbyder.
Men hvis apache så ville jeg kigge nærmere på .htaccess filer.

Mvh
Anders

Fra : Svenne Krap

Dato : 15-08-01 17:16

On Wed, 15 Aug 2001 12:40:26 GMT, a_hertz.ReMoVe@yahoo.com (Anders
Hertz) wrote:

>privat eller ejet af en udbyder.
>Men hvis apache så ville jeg kigge nærmere på .htaccess filer.

Nu er htaccess ikke svaret på alle spørgsmål. Granted, den er sikker
(meget endda), men den er også rimelig primitiv.

Fx bruger en håndfuld af de sites jeg har været med til at lave
diverse former for ACL (altså alle brugere har i princippet adgang til
forskellige ting, de tilhører grupper, der også har adgang (eller
manglen på det samme) til yderligere ressourcer)...

Jeg vil *NÆSTEN* vove min hat på, at det kan man ikke via htaccess.

Den simpleste måde er at lave en funktion, der tjekker login (gemt i
sessiondata) allerførst på hver side.. du kan evt. smide det i din
globale include-fil.

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Christian Schmidt

Dato : 15-08-01 21:03

Svenne Krap wrote:

> [...]
> manglen på det samme) til yderligere ressourcer)...
>
> Jeg vil *NÆSTEN* vove min hat på, at det kan man ikke via htaccess.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener, men ...

Med htaccess kan man godt have brugere og brugergrupper, der har adgang
til forskellige ting.

Se fx http://httpd.apache.org/docs-2.0/mod/core.html#require

Christian

Fra : Codeman

Dato : 15-08-01 21:26

okay.... jeg fattede ikke en skid af det hele
jeg er MEGET newbie... og ikke så erfaren i så meget PHP. Jeg har brugt
megen freeware scripts til at studere men jeg må tilstå at indtil jeg får
fingrene i en god bog om det er det svært at følge med i .....
Der er vel ikke nogen der faktik kunne tage sig tiden til at skrive mini
"guide" eller kode der viser noget af det i praksis *håber*
Det behøver ikke at være EKSTREMT sikkert ... og der skal kun være 1
brugernavn, men flere personer skal helt kunne være på under det samtidig
..... det er bare en privat sektion til en CS clan hjemmeside

Swoop

PS: Tak på forhånd og også for de gode post.. jeg ville ønske at jeg forstod
en del mere af det .....