VPC 4 Drev HJÆÆÆÆLP!!!
Fra : Carsten Ortmann

Dato : 15-08-01 08:45

Mit C-drev på min VPC4, Win98 er vokset fuldstændigt uhæmmet ud over sine
breder. Jeg har den sat op til at være sådan et drev der veksler i størrelse
alt efter hvad der er på det, men jeg kan ikke få det til at blive småt
igen, selvom scandisk har slettet en masse unødvendigt bras og jeg med VPCs
DiskManager har forsøgt at Reclaim Zeroed Space.

Er der nogen der ved, hvad jeg kan gøre inden jeg bliver trængt helt ud af
min harddisk???

venligst
Casten

Fra : Karl Antz

Dato : 15-08-01 07:51

Carsten Ortmann <cot@dr.dk> wrote:

> [...]
> DiskManager har forsøgt at Reclaim Zeroed Space.
>
> Er der nogen der ved, hvad jeg kan gøre inden jeg bliver trængt helt ud af

Du skal finde et PC-program der kan zero'e drevet - altså overskrive det
ikke brugte område på den virtuelle harddisk med null'er. Først
defragmenterer du drevet, hvilket du jo gør med scandisk. Så zero'er du
det med et andet program (kan desværre ikke huske navnet, da jeg endnu
ikke har haft brug for processen). Og først derefter kan du reclaime den
først nu Zeroed'e Space.

Hvis der er nogen der kender navnet på "sletteprogrammet" vil jeg osse
gerne have det

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Christian Flintrup

Dato : 16-08-01 21:45

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Først
> defragmenterer du drevet, hvilket du jo gør med scandisk.

Her må jeg rette :)

Scandisk checker for fejl i samme dur som Disk First Aid gør det på Mac.

"Disk Defragmenter" el lign. derimod, defragmenterer harddisken.

Det var så dagens Wintelleri :)

--
Christian

Fra : Karl Antz

Dato : 16-08-01 22:09

Christian Flintrup <junk@osxhacks.com> wrote:

> Her må jeg rette :)
>
> Scandisk checker for fejl i samme dur som Disk First Aid gør det på Mac.
>
> "Disk Defragmenter" el lign. derimod, defragmenterer harddisken.
>
> Det var så dagens Wintelleri :)

.... jeg bøjer mit hoved med skam. Og sagen er ekstra pinligt eftersom
jeg faktisk lige havde brugt diskdefragmenteringen.

Men stadig: er der en der kender et program til at zero'e drevet med?

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Ben Knudsen

Dato : 15-08-01 12:03

karlantz@isa.dknet.dk,Ny-Internet writes:
>Hvis der er nogen der kender navnet på "sletteprogrammet" vil jeg osse
>gerne have det

Finder i det, så post det lige her - jeg får også behov på et tidpunkt.

Ben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-08-01 15:12

Hej Carsten

Jeg tror, du skal have fat i programmet HDExpander. Den kan både få C-diske til
at blive mindre og større. Programmet er desværre en del af SoftWindows 95/98,
og den kan ikke findes seperat.

Men selvfølgelig kan HDExpander ikke gøre din C disk mindre, hvis den er fyldt
op. Den kan kun indskrænke str. indtil datamængden + ca. 10mb, - altså, hvis
der er installeret 250 mb data/programmer på din C disk, så vil HDExpander kun
kunne indskrænke disken til ca. 260 mb.

VPC må ikke være sat til at håndtere 'dynamic diskexpansion'

Har du lyst/mod på at prøve den, så send en mail off-list, og jeg vil sende den
til dig.

mvh. Erik Richard

Carsten Ortmann wrote:

> [...]
> DiskManager har forsøgt at Reclaim Zeroed Space.
>
> Er der nogen der ved, hvad jeg kan gøre inden jeg bliver trængt helt ud af

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 19-08-01 04:35

> [...]
>
> VPC må ikke være sat til at håndtere 'dynamic diskexpansion'
>
> Har du lyst/mod på at prøve den, så send en mail off-list, og jeg vil sende

Carsten, hjalp det dig? Eller hjalp andre indlæg dig?

Venligst altid skriv tilbage i gruppen så andre kan gøre brug af dine
erfaringer

Så vil jeg lige komme med et tip selv. Alle der ind i mellem roder lidt
ind i Windows miliøet kan kun have glæde af Fred Langa's LangaList:

<http://www.langa.com/>

Fred er freelancer for bl.a. InformationWeek og WINDOWS Magazine og er
IKKE bange for at sige grimme ting om MS og Windows når det er på sin
plads.

Fred's "LangaList" er et ugentligt newsletter med tips og tricks til
Windows, plus en altid kanon sjov joke til sidst.

Der er reklamer mellem hver artikel i newsletteret - det skyldes at Fred
Langa betaler for det hele selv, med hans eget kreditkort. Han er totalt
uafhængig af de arbejdsgivere han evt. måtte have som freelancer. Det
kan jeg godt lide! Klik på en af reklamerne, Fred fortjener det
virkelig!

Et af de bedste tips er hans Clean Up ting til Windows. De møjer
virkelig ud, selv i en VPC installation. Kig her:

SCRUB YOUR HARDDRIVE CLEAN:
<http://www.langa.com/downloads.htm>

Og ja, han opfordrer godt nok tit til at klikke på bannere ... men tro
mig, Fred er en Good Guy og han skulle have en milliard klik for det
arbejde han gør. Han er beviset for at selv WinTel folket kan have gode
newsletters

Mojn, Thomas

--
You Know You're a Mac Addict when:

.... while watching a porn movie, you check to see
if the computer in the background is a Macintosh.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-01 00:58

Hej Thomas

Her kan jeg ihvertfald svare for både Carsten og mig selv... Nej, det hjalp ikke.
Jeg fandt min gamle VPC 3 frem og fik den installeret og satte disken noget større,
end den ville være normalt, så prøvede jeg, om den kunne 'indskrænkes' igen - både
med VPCs egen harddisk tool og med HDExpander.

VPCs eget program kan _kun_ gøre diskene større - ikke mindre. Den kan også
konvertere harddiske fra SoftWindows og RealPC, - men _kun_ til den størrelse, de
havde, før man konverterede dem. Og konverterer man en SoftWindows C-disk kan man
ikke bruge det system, der ligger der som 'boot system'.

VPC programmet kan også gøre en almindeligt SoftWindows harddisk større, så du
stadig kan bruge den i SoftWindows.

Og det kedelige... SoftWindows HD Expander virker _kun_ på SoftWindows egne
harddiske og på RealPC harddiske - ikke på VPC harddiske

Carsten og jeg havde lidt skriverier frem og tilbage omkring emnet, og jeg
tilrådede ham tilsidst at tage en backup af de dokumenter han havde på sin VPC HD
ved at overføre dem via 'shared folder' til Mac'en og så simpelthen slette den og
installere en ny, og at slå den dynamiske diskekspansion fra og sætte disken til en
fast str. i stedet for. Og så at oprette en D-disk og evt. en G-disk (E og F bruges
jo af zip/jaz og CD rom).

Så hvad angår harddisk faciliteter, så er SoftWindows jo bedre end VPC -).... - Og
jeg bliver faktisk mere og mere glad for min SoftWindows, og jeg har lige købt en
SoftWindows 98 v.5.0 og jeg glæder mig faktisk til at komme til at lege lidt med
den, når jeg får lidt mer tid.

mvh. Erik Richard

Fra : Karl Antz

Dato : 20-08-01 06:52

> VPCs eget program kan _kun_ gøre diskene større - ikke mindre.

VPC's eget program _kan_ faktisk formindske disken - det kræver bare
lidt forberedelse og ey ekstra Windows-program. Se nærmere under mit
seneste direkte svar til Carsten, som startede denne tråd.

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-01 16:28

Hej Karl

Har set det... - Men det er da lidt af en besværlig proces -)

Karl Antz wrote:

> [...]

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 24-08-01 23:16

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> [...]
>
> Carsten, hjalp det dig? Eller hjalp andre indlæg dig?
>
> Venligst altid skriv tilbage i gruppen så andre kan gøre brug af dine

Desværre hjalp det ikke, så jeg måtte ud i en en helt ny installation af
Win98 på et nyt virtuelt drev og hvad har vi. Nu kører det igen, men det
tog noget tid.

Jeg vil dog under alle omstændigheder checke din ven Langa og hans
CleanUp-ting.

Tak for tippet

venligst
Carsten

Fra : Karl Antz

Dato : 20-08-01 06:49

> [...]

> DiskManager har forsøgt at Reclaim Zeroed Space.
>
> Er der nogen der ved, hvad jeg kan gøre inden jeg bliver trængt helt ud af

Nu har jeg langt om længe taget mig sammen til at se efter på VPC's
supportsider. Der står faktisk en lang artikle om emnet. Gå til Customer
Support, så til Knowledge Base, vælg her Search the Connectix Knowledge
Database, vælg Virtual PC (Mac), General Info, søg efter Zero Drive.

Det korte af det lange: man skal få fat i Norton Utilities eller Norton
SystemWorks for Windows. Her skal man vælge Wipe Info, definere "free
space" som det der skal "wipes", vælge drevet, så vælge "Fast Wipe" og
sikre sig at værdien er sat til 0, altså nul, og så sætte processen
igang.

Når den er færdig, lukker man Windows ned (gemmer altså _ikke_
tilstanden af den virtuelle PC). Og nu kan VPC's Disk Assistant
formindske den virtuelle harddisk med det område som af Norton bleb
overskrevet med nuller.

Så du må nok hellere få fat i Norton i en vis fart

Håber det hjælper,

ka'l

--
Karl Antz