Erfaringer: xDSL og egen server på Nettet ~
Fra : JN

Dato : 14-08-01 22:12

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke erfaringer I har med : xDSL og egen
server på Nettet.

Jeg tænker altså på både http-server, mailserver (smtp/pop), FTP-server
osv...

mvh Jakob

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 14-08-01 22:27

It seems JN wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke erfaringer I har med : xDSL og egen
> server på Nettet.

gode !

> Jeg tænker altså på både http-server, mailserver (smtp/pop), FTP-server
> osv...

Jeg har en ftp, http, smtp, pop3, ssh server kørende herhjemme, og det
fungerer fint - der er vejledninger i opsætning af sådanne hos de fleste
udbydere, og for CC ved jeg positivt at support assisterer i opsætning af
disse, samt at der tilbydes DNS af typen XXXXXXX.adsl.dk for forbindelsen.
Andre udbydere har sikkert lignende arrangementer, men som det fremgår af
min .sig så er det altså CC jeg har bedst kendskab til

Der er iøvrigt også godt hjælp at hente i cybercity.xdsl gruppen brugerne
imellem. Der er efterhånden en hel del gode "net-saints" der hjælper til
der. Dejligt.

Og igen. JA: jeg er CC ansat!

--
Soeren Schroeder
SysAdm

Fra : Christian Andersen

Dato : 14-08-01 22:32

Soeren Schroeder wrote:

>Og igen. JA: jeg er CC ansat!

Kan du så ikke lige gøre opmærksom på det?

Fuurfu...

(dukker sig og løber)

--
Nescafe - because your pets deserve the best!

Fra : Elmo Jensen

Dato : 14-08-01 22:37

"JN" <nielsen@hotpop.com> skrev i en meddelelse:
> [...]
og egen
> server på Nettet.
>
> Jeg tænker altså på både http-server, mailserver (smtp/pop),

No problems at all

Jeg bruger ArgoSoft Mail Server (freeware) som POP3/SMTP server, IIS 5.0
til http server, Cerberus FTP Server til (selvsagt) FTP og ELEBBS News
Server til (igen selvsagt) news (ændret til port 60 - men er dog p.t.
ikke aktiv).

----- ARGOSOFT -----
Argosoft virker bare. Når først ens MX record er sat op hos dns-hosten,
så cykler det bare derudad.

Lidt fra deres "about" afsnit:

ArGoSoft Mail Server is free for personal use. If you are going to use
it for commercial purposes, please contact us.

Our mail server is very simple, and easy to use. It allows you to
specify unlimited number of users, allows you to relay the messages to
other computers on the Internet. It can be used as a local email system
for your small office or home, and as a fully functional
SMTP/POP3/Finger server.

Hvis du vil vide mere om Argosoft, så http://www.argosoft.com
----- ARGOSOFT -----

----- IIS 5.0 -----
IIS 5.0 kender vi jo næsten alle sammen, så den spilder vi ikke krudt
på.
----- IIS 5.0 -----

Author: Grant Averett
email: averett@greenepa.net
web : http://www.greenepa.net/~averett/
Copyright: (c) 2001 Grant Averett
Provided As: Freeware (refer below to License Agreement)

"A powerful and easy to use FTP server designed to use very little CPU
and memory. It comes with intuitive interface and can be accessed from
the system tray. The server is able to listen for connections on
multiple interfaces (Multi-homed PCs), allow PASV connections, resume
failed transfers, and offers an easy-to-use manager for controlling user
access to files."
----- CERBERUS -----

----- ELEBBS -----
ELEBBS News Server bruger jeg fordi jeg også kører BBS med dial-in via
ISDN/V90, og da ELEBBS har NEWS Server indbygget, så....
----- ELEBBS -----

Som sagt er jeg godt tilfreds med disse applikationer og kan da kun
anbefale dig at kigge nærmere på dem.

--

--------------- Med venlig hilsen - Elmo Jensen ----------------
--- Web: www.ddibbsystem.dk ---- Email: news1@ddibbsystem.dk ---

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-08-01 12:46

On Tue, 14 Aug 2001 23:12:03 +0200, "JN" <nielsen@hotpop.com> wrote:

>Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke erfaringer I har med : xDSL og egen
>server på Nettet.

Som Søren: Gode.

Jeg har en lille dåse af en linuxserver stående. Udgangspunktet var
måske at køre et enkelt program eller to på den. Efterhånden har både
den og ADSL-forbindelsen kørt stabilt nok til at jeg med tiden er
begyndt at have hældt en sjat domæner på den for diverse venner og
ikke-kommercielle projekter. Dog under alle omstændigheder med
forbehold for at maskinen brager sammen, adsl-linien gør ditto, jeg
bliver træt af at have en computer stående i køkkenet og summe, etc.
For diverse hobbyprojekter har jeg således tilbudt at host'e plads og
vedligeholde serveren (opgradere Apache, PHP, MySQL, etc.), men på
baggrund af det nævnte anbefaler jeg, at man i de projekter stadigvæk
budgetter med udgifter til et almindeligt webhotel et andet sted, så
jeg med god samvittighed kan "lukke ned", hvis jeg en dag ikke gider
mere, uden at skulle være skyld i at en del projekter går af fløjten.

Efterhånden kører maskinen også lidt spilserver (kører CounterStrike
og har kørt Action Quake2 og Unreal Tournament), plus en 3-4 andre
ting. CS spiller jeg mest med mine lokale bekendte, så den er kun
belastet lidt af tiden. Til trods for at computeren ikke er vildt
hurtig, er mine bekendte ret tilfredse med at spille på den. I starten
var jeg dog ret skeptisk for at køre en spilserver op for enden af en
ADSL-forbindelse ifbm. det ekstra delay, der altid vil være for det
sidste stykke, men den er nu og da blevet betegnet som en af de bedre
servere at spille på - og det dog uden at brugerne nødvendigvis er
koblet op gennem samme udbyder.

Erhvervsrelateret data vil jeg i en del tilfælde ligge på andre
maskiner, men som testmaskine/setup har jeg det helt fint med det.
Hvis man har holdningen "Bedre end ingenting" til de ting, man vil
smide på den, så kan det klart anbefales.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-08-01 12:47

On Wed, 15 Aug 2001 13:46:07 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Hvis man har holdningen "Bedre end ingenting" til de ting, man vil
>smide på den, så kan det klart anbefales.

.... men husk nu at følge løbende med i sikkerhedsopdateringer til det
software, man kører på den. Code Red har bl.a. spredt sig via en del
servere for enden af folks ADSL-forbindelser. Og med en
gennemsnitslevetid på et par dage for en RedHat 6.2, såeh...

--
- Peter Brodersen

Fra : A. Anonym

Dato : 15-08-01 16:23

> [...]
> servere for enden af folks ADSL-forbindelser. Og med en
> gennemsnitslevetid på et par dage for en RedHat 6.2, såeh...

Kører du RedHat 6.2 på server? _Hvor_ ikke hurtig er den - nogle specs CPU,
RAM , harddisk?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-08-01 17:36

On Wed, 15 Aug 2001 17:23:20 +0200, "A. Anonym"
<jxdkrthjsdhjksh@ksudhskdf.om> wrote:

>Kører du RedHat 6.2 på server? _Hvor_ ikke hurtig er den - nogle specs CPU,
>RAM , harddisk?

Min kommentar angående RedHat 6.2 var relateret til følgende artikel:
http://project.honeynet.org/papers/stats/

Men jeg tror, der blev startet med en ældre RedHat, der løbende er
blevet patchet godt og grundigt op. Maskinen er en Pentium-233, der
for et par måneder siden blev opgraderet fra 64 til 128MB ram
(oprindeligt kørte den 32).

32 var okay til at køre webserver plus et par andre ting, 64 var rart
nok at arbejde under, men enkelte belastningspeaks kunne mærkes i fx
onlinespil på maskinen, og 128 har ikke givet knuder i spil. Med
dagens rampriser, såeh...

Det er min erfaring, at diverse spil ikke tager så meget
processorkraft (det er jo mest bare at beregne nogle koordinater og
lignende), men det tager en del hukommelse. CounterStrike tager pt.
ca. 1/3 af hukommelsen (128MB). Derefter er det - hukommelsesmæssigt -
primært Apache's httpd-childs, der tager hukommelse, men dem behøver
man ikke at have så mange kørende af, hvis man ikke har så meget
trafik.

--
- Peter Brodersen