Gab...langsomt netværk
Fra : Michael Peuker

Dato : 14-08-01 19:56

Hej

Jeg har 3 computer kørende på en ADSL (256/128) forbindelse via en HUB.
Det virker fint alle 3 maskiner køre fint på nettet, fil-overførelse mellem
dem
er også i orden. Problemet er den tid der går fra jeg ønsker at få
forbindelse
til en af de andre maskiner og til jeg får det. Der kan sagtens gå op til et
minut,
inden jeg får hul igennem. Håber at her er en der har en løsning

Mvh Michael

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-08-01 22:36

"Michael Peuker" <peuker@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
et
> minut,
> inden jeg får hul igennem. Håber at her er en der har en løsning

Køre du med fast IP på maskinerne eller DHCP ? Fat IP er MEGET hurtigere!

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Christian Catu

Dato : 15-08-01 22:22

"Michael Lund Sørensen" <milux@image.dk> skrev i en meddelelse

> Køre du med fast IP på maskinerne eller DHCP ? Fat IP er MEGET hurtigere!

> [...]
Det kan man vel ikke, hvis det er BredBånd. Så skal DHCP vel være sat til???
Hvis ikke det skal, vil jeg meget gerne have en udførlig beskrivelse af,
hvordan man lettest sætter 2 pc'ere op i netværk, der begge er tilsluttet en
hub, hvorfra de får BredBånd på uplink porten. (er det forståeligt, eller
skal jeg uddybe det)

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-08-01 11:58

Jeg kender ikke BredBånd, men får man ikke en IP adresse til det ?
Den skal i så fald være gateway adressen, og maskinerne i eget net kan have
ankre adresser, hvis der er en adskillelse af de to net, fx med en router.

swich--------router--------Inet
| | |
| PC2: IP 192.168.1.3
PC3: IP 192.168.1.4

begge (alle) PC'erne har subnet 255.255.255.0 og gateway 192.168.1.1 DNS
212.54.64.170 (Worldonline)

Ingen af kablerne er krydset og ingen bruger upload porten. *)
I princippet er routeren bare en mini PC der er forbundet til Inettet, og
som indgår i mit netværk på lige fod med de øvrige PC'er.

*) Bruger man krydset kabel skal man bruge up load porten, idet den krydser
tilbage.
To PC'er der forbindes direkte - fx router til PC, eller PC til PC - skal
bruge krydset kabel.
Men bruges switch eller hub skal der ikke bruges krydset kabler, og ej
heller upload porten.

Men jeg ved ikke hvad BB kunder og netexpres kunder mm får af udbyderen.!.

DHCP tildeler en IP adresse automatisk, men det tager tid.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-08-01 12:37

* Rettelse *

"Michael Lund Sørensen" <milux@image.dk> wrote in message
> Jeg kender ikke BredBånd, men får man ikke en IP adresse til det ?
> Den skal i så fald være gateway adressen,

Nej DNS adressen

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 16-08-01 16:20

"Michael Lund Sørensen" wrote:

> * Rettelse *
>
> "Michael Lund Sørensen" <milux@image.dk> wrote in message
>
> Nej DNS adressen

Undskyld?

Skal man bruge sin DNS som gateway?

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-08-01 16:36

Nej.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Christian Catu

Dato : 16-08-01 12:45

"Michael Lund Sørensen" <milux@image.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kender ikke BredBånd, men får man ikke en IP adresse til det ?
Nej, der får man jo netop tildelt en dynamisk ip hver gang

Fra : Steen Suder

Dato : 16-08-01 16:19

"Michael Lund Sørensen" wrote:

> Jeg kender ikke BredBånd, men får man ikke en IP adresse til det ?

En fast eller op til seks DHCP-tildelte adresser.

> Den skal i så fald være gateway adressen, og maskinerne i eget net kan have

I det setup der skitseres nedenfor skal routeren have to addresser:
f.eks. 192.168.1.1 på "indersiden" (imod switchen) og den tildelte, som
man kan være ligeglad med, på ydersiden.

> [...]
> 212.54.64.170 (Worldonline)
>
> Ingen af kablerne er krydset og ingen bruger upload porten. *)

Det må være en uplink port, der menes.

<KLIP>

> Men jeg ved ikke hvad BB kunder og netexpres kunder mm får af udbyderen.!.

BB:
ADSL modem til Ethernet terminering af forbindelsen.

Netexpress:
En router, der kan terminere ADSL forbindelsen i Ethernet.

> DHCP tildeler en IP adresse automatisk, men det tager tid.

Ja, det er korrekt. Nogle gange kan det tage indtil flere tiendedele
sekund.

<KLIP - lær venligst at quote:
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : Steen Suder

Dato : 16-08-01 10:47

"Michael Lund Sørensen" wrote:

> "Michael Peuker" <peuker@mail.tele.dk> wrote in message

<KLIP noget om hastighed mellem to maskiner på LAN>

> Køre du med fast IP på maskinerne eller DHCP ? Fat IP er MEGET hurtigere!

Som jeg forstår beskrivelsen har det ikke noget på sig.
DHCP er blot en måde at konfigurere en maskine på, som i nogle tilfælde
er nemmere end statisk tildeling.
A og B har jo en IP allerede inden der skabes kontakt imellem dem.

Det, der derimod kan være problemet i din opsætning er hvilke adresser
dine maskiner får og hvilken gateway de anvender.
Selvfølgelig under forudsætning at der intet abnormalt eller ukorrekt er
i opsætningen eller i funktionen i de anvendte OS'er.