2 akvarier sammen.
Fra : Steffen

Dato : 14-08-01 18:54

Kan det lade sig gøre at køre 2 akvarier sammen, så de deler
pumpe/filter og varmelegeme ?

De står meget tæt op ad hinanden,

Hvordan gør de i en akvarieforetninger for der er vel ikke en pumpe og
varmelegeme på hver enkelt akvarie.

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-08-01 20:17

"Steffen" <s@mikkelsen.mail.dk> wrote in message

> Kan det lade sig gøre at køre 2 akvarier sammen, så de deler
> pumpe/filter og varmelegeme ?

Ja

Forbundne kar eller overløb, der føres sammen og et t-stykke på afgangen fra
filterpumpen.
mvh
Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 14-08-01 20:43

> [...]
> pumpe/filter og varmelegeme ?
>

> De står meget tæt op ad hinanden,
>

> Hvordan gør de i en akvarieforetninger for der er vel ikke en pumpe og

Hej Steffen.
Da må du igang med at sætte op et overløbsystem, og det er ikke altid lige
den flotteste tingen du kan pynte stuen med, da det kan tage meget plads.
Husker en gammel forhandler i midten af Århus (for ca 20 årsiden), som havde
lavet det enorme anlæget under selve butikken.
Men det ville jo være en interessant løsning, hvis man har pladsen.
Hilsen Ditte

Fra : Steffen

Dato : 14-08-01 21:21

Er der en tegning over konstruktionen, jeg kan ikke lige gennemskue
det elelr et site jeg kan se det på.

Tanken er vel at der suges fra det en akvarie ned i pumpen og
udløbsrøret er i det andet, men hvordan det rør der skal være
derimellem kan jeg ikke lige se for mig.

Det er jo rimelig vigtigt at det virker, ....................og er
sikkert

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-08-01 23:05

Steffen <s@mikkelsen.mail.dk> skrev i en
> [...]
> derimellem kan jeg ikke lige se for mig.
>
> Det er jo rimelig vigtigt at det virker, ....................og er

Selv om det er fristende at lave det, så vil jeg ikke selv give mig ud i
det.
Går pumpen istykker i et akvarie, kører det andet stadig videre, hvorimod
et sammenkoblet, har du pludseligt 2 eller flere uden filter.

Carsten

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 14-08-01 22:59

Hej Steffen

jeg har tidligere haft brug for et system som du står og mangler.

Det er faktisk relativt simpelt selv at konstruere en brugbar løsning.

dine to akvarier forbindes med et overdimensioneret omvent u-rør (eller slange),
hvor begge ender på slangerne er placeret under den lavest mulige vandlinie
(meget vigtigt), ligesom det er meget vigtigt at slangen er helt fuld af vand.
Denne slange vil herefter bevirke at vandstanden i dine to akvarier bliver
identisk (tyngdeloven).

Herefter skulle du uden problemer lede vandet fra det ene akvarie, gennem den
udvendige pumpe til det andet akvarie.

Puh... en lidt snørklet forklaring på en simpel konstruktion. Jeg har faktisk set
systemet virke med 6 akvarier opstillet i serie, og det uden problemer.

mvh ivan

Fra : Ikola

Dato : 14-08-01 23:15

Steffen wrote in message <3b7987ab.18518995@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>derimellem kan jeg ikke lige se for mig.
>
>Det er jo rimelig vigtigt at det virker, ....................og er

Du skal have boret et hul i glasset til overløbet, hvilket nok er det
største problem. Jeg legede selv lidt med tanken om overløb, da jeg fik
bygget et nyt akvarie i januar i år.

Jeg blev lidt nysgærrig over din forespørgsel, og fandt følgende site:

http://www.shm.dk/discus/reol.htm

mvh
René

Fra : Ikola

Dato : 15-08-01 00:20
Fra : Johnny Bastian

Dato : 15-08-01 16:53

Ja det kan sagtens lade sig gøre, Jeg har lige sat et såden system op.

Du kan gøre det med enten en slange, som beskrevet i et tidligere indlæg.
Det var sådan jeg startede med forbundene akvarier.
Nu har jeg så lavet en løsning med 3 kar, 2 af dem er "akvarier" og det
sidste fungere som vandreseve, servicetank m.m. Der er så lavet overløb og
huller i glasset på alle tanke, og de er så forbundet med rør.
Dette er HELT risikofrit, lige meget hvad der stopper er det intet der kan
løbe ud nogle steder.

Mange spørger så hvorfor forbinde dem!!
Det er der en meget god grund til. Ønsker men flere mindre akvarier, evt.
til opdræt, eller fordi man ønsker at adskille de forskeldige fisk, er det
"normale" problem at med en lille tank er det svært at holde balancen i
tnaken, men forbinde man nu dem alle samme, har du en meget større
vandmængde at arbejde med og det giver en meget større buffer, ved evt.
forurening, varme og ligende.

Ønsker du evt. tegning eller mere info. kan du sende en mail

--
___

MVH. Johnny Bastian -- DK - 2650 Hvidovre --
E-M@il: johnny@bastian.dk