Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Polities fartfælder
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 14-08-01 14:20

Hej,

Er der nogen her der kan svare på hvorfor der kommer et rødt blink når
politiet filmer fra deres fotovogne? er det en special blitz? hvorfor kommer
det også om dagen?

Anders

Fra : Ole Kristian Bangås

Dato : 14-08-01 14:30

"Anders Jacobsen" <NOSPAMaj@mailme.dk> wrote in

> Hej,
>
> Er der nogen her der kan svare på hvorfor der kommer et rødt blink når
> politiet filmer fra deres fotovogne? er det en special blitz? hvorfor
> kommer det også om dagen?

Tror det kan ha noe med fokusering å gjøre, men jeg er ikke helt sikker. Du
kan jo spørre Nikon, etter det jeg har hørt er de leverandør av kamera til
fotoboksene i Norge...

--
Ole Kristian

"All overdrivelse er skadelig, også når det gjelder måtehold"

- Ukjent

Fra : David Wittrock Rathj~

Dato : 14-08-01 14:56

jeg vil tro det er noget alá den metode der benyttes i nogle af deres flash.
På min SB-28 tændes et LED hjælpelys automatisk når udløseren holdes halvt
nede. Det slukker så snart motivet er i fokus.
Den udsender et gitter mønster, med en lysstyrke der kan virke høj i et
mørkt lokale.
Det er nu smart, det tillader kamerasystemet at fokusere i total mørke.

Med venlig hilsen
David Wittrock Rathje

Ole Kristian Bangås <ole.news@netconnect.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns90FD9E9C0579Folenetconnectno@130.133.1.4...

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 14-08-01 15:49

Jeg er nu godt nok overbevist om at der bruges fixfocus, altså en nærmest
total dybdeskarphed. Det røde lys er infrarødt lys, og er selvfølgelig mest
anvendeligt til natoptagelser. Et normalt kamera uden brug af flash vil have
svært ved at fange det minimum af lys der er på førerens ansigt når han
sidder i kabinen. Jeg tror de bruger infrarød film hele tiden.

Tim
David Wittrock Rathje <peaceandlove@post.tele.dk> skrev i en

Fra : U. Pedersen

Dato : 14-08-01 16:54

On Tue, 14 Aug 2001 16:48:56 +0200, "Tim Lerche Sørensen"
<35mm@film.dk> wrote:

> [...]
>svært ved at fange det minimum af lys der er på førerens ansigt når han
>sidder i kabinen. Jeg tror de bruger infrarød film hele tiden.

du er godt nok dygtig, hvis du kan se infarødt lys

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-08-01 17:47

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> wrote in message

> du er godt nok dygtig, hvis du kan se infarødt lys

I virkeligheden er han en ugle!

Jan

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 14-08-01 16:09

Anders Jacobsen vreettee in meeseaagjee
> [...]

> Er der nogen her der kan svare på hvorfor der kommer et rødt blink når
> politiet filmer fra deres fotovogne? er det en special blitz? hvorfor

Jeg har fået at vide at det røde glimt faktisk er noget der bruges i
forbindelse med selve fartbestemmelsen for at gøre denne så præcis som
mulig.
Jeg gætter derfor på at det røde lys man kan se er en form for laser (lige
som dem der sidder i de der pege-dimser) som bliver skudt mod bilen og så
reflekterer tilbage igen til boksen. Ved så at se hvad frekvensen på den
stråle der bliver reflekteret er det så muligt at bestemme farten på bilen.
Denne afstandsmåler bliver så sikkert kun aktiveret hvis en anden og mere
måler fanger bilen inden for en given grænse, således at det ikke er alle
og enhver der kan se at det er en fotofælde der holder der.

--
` Med Venlig Hilsen | Regards
` H e n r i k B ø g h

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 15-08-01 08:25

> [...]
> måler fanger bilen inden for en given grænse, således at det ikke er alle
> og enhver der kan se at det er en fotofælde der holder der.

Jeg tror du tager fejl, jeg er næste 100% sikker på at de bruger radar
teknologi til at bestemme farten i fotovognene.

Anders

Fra : Pia

Dato : 15-08-01 08:40

glimtet kommer jo, når den tager billedet, og det gør den kun, hvis den
allerede har målt hastigheden, så det kan ikke være det. kan det være
infrarød "blitz"?

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 15-08-01 10:01

> glimtet kommer jo, når den tager billedet, og det gør den kun, hvis den
> allerede har målt hastigheden, så det kan ikke være det. kan det være
> infrarød "blitz"?

Du har ret, glimtet kommer kun når man bliver nuppet - det menneskelige øje
kan ikke se infrarøde stråler - så nej det kan ikke være en infrarød blitz!

Anders

Fra : Aagaard

Dato : 15-08-01 12:56

"Anders Jacobsen" <NOSPAMaj@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
øje
> kan ikke se infrarøde stråler - så nej det kan ikke være en infrarød

Jeg kunne ikke dy mig, og ringede til den lokale politistation Betjenten
forkalrede at det en infrarød stråle der bliver 'skudt af' i samme øjeblik
billedet tages. Det har ingen nævneværdig værdi i dagslys, men om
aftenen/nat bruges det til at stille skrapt.

Aagaard
--
http://ditte-marie.dk - Vores dejlige baby
http://ditte-marie.dk/fotoalbum/index.php - Foto til kritik

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-08-01 13:04

> [...]
> billedet tages. Det har ingen nævneværdig værdi i dagslys, men
om
> aftenen/nat bruges det til at stille skrapt.

Hmmm, rent infrarød er den nu bestemt ikke.

Jeg køret med en kollega en dag, han blev blitzet, og jeg kiggede
direkte på den bil hvor kameraet stod inde i, jeg blev temmeligt
blændet af lysglimtet. :(

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 15-08-01 20:04

> [...]
> billedet tages. Det har ingen nævneværdig værdi i dagslys, men om
> aftenen/nat bruges det til at stille skrapt.

Jeg tror han har givet dig en sludder-for-en-sladder

Beklager...

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 15-08-01 20:51

Ikke mindst U. Pedersen er jo snotdum i denne sammenhæng! Godt han røg i
Killfilteret for længe siden.

Men søster har et Sony videokamera der kan optage i mørke vha infrarødt lys.
Under linsen sidder en lille pære bag et plasticglas. Når man IKKE har den
infrarøde funktion tændt, er der ikke noget at se, men når den infrarøde
funktion ER slået til, kan man i mørket lige så tydeligt se en rød pære lyse
(og det er ikke RECORD-pæren). Det fortæller mig at det lys der kommer fra
den er infrarødt. Og ja, normalt kan det menneskelige øje ikke se infrarødt
lys. Men lys er en bølgefrekvens. Min personlige teori er at når den
infrarøde lyskilde skal oplyse et motiv på lang afstand, bliver frekvensen
"uren", ligesom hvis der støj i en radio. Derfor følger der lys med på de
nærmeste bølgelængder, nemlig rød. Men det er så også kun min egen lille
personlige teori, U.P har sikkert en der er bedre!>

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 15-08-01 21:25

> Ikke mindst U. Pedersen er jo snotdum i denne sammenhæng! Godt han røg i
> Killfilteret for længe siden.

Det ordner i internt

> [...]
> nærmeste bølgelængder, nemlig rød. Men det er så også kun min egen lille
> personlige teori, U.P har sikkert en der er bedre!>

Ville man så ikke tro at politiet kun brugte denne funktion når det var
mørkt?

Anders

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 17-08-01 23:54

> Ville man så ikke tro at politiet kun brugte denne funktion når det var
> mørkt?
>
> Anders

Hvorfor? Du kan da sagtens fotografere med infrarød film i dagslys?

Tim

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-08-01 21:50

"Tim Lerche Sørensen" wrote:

> [...]
> nærmeste bølgelængder, nemlig rød. Men det er så også kun min egen lille
> personlige teori, ...............cut..................

Du er nok ikke helt galt på den, for hvis man ser på en alm. infrarød
varmepære, så afgiver den både synligt rødt lys plus infrarødt lys, der
kan mærkes som varme, det er nok ikke teknisk muligt at filtrere, så man
kun får usynligt IR-lys.

Som de fleste også ved, så afgiver solarier også en masse synligt lys
sammen med det usynlige UV-lys, det kræver et extremt dyrt cocomo-filter
at frafiltrere det synlige lys, så man kun får rent UV-lys.

Det er iøvrigt sådan at S/H billeder optaget i meget koldt blåt lys (den
del af lysspektret der ligger tættest på UV-området) bliver ultra hårde,
og billeder optaget i meget varmt rødt lys (den del af lysspektret der
ligger tættest på IR-området) bliver meget bløde.

Det stemmer også meget godt overens med nogle billeder fra disse
fotofartfælder, som jeg har haft lejlighed til at se, det er helt
tydeligt at filmen er utolig blød, der er slet ikke antydningen af
kontrast i billederne, det er nok for at sikre brugbare billeder under
alle tænklige lysforhold.

Og så er det nok også for at imødegå, at smarte hurtigkører monterer en
blitz med fotocelleudløser i kølergrillen lige ved nummerpladen, den vil
jo automatisk blive udløst af en alm. blitz og overeksponere politiet
film, så de ikke kan se nummerpladen på negativet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 17-08-01 01:34

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> jo automatisk blive udløst af en alm. blitz og overeksponere politiet
> film, så de ikke kan se nummerpladen på negativet.

Så må man jo håbe at der ikke er nogen smarte hurtigkørere som
kunne finde på at bruge en infrarød trigger, fordi det ville
jo bestemt være ekstremt svært og dyrt at bygge sådan en dims.

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=001CkV
http://www.misty.com/people/don/slave.html

Mvh.

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 17-08-01 01:23

Anders Jacobsen wrote:

> Du har ret, glimtet kommer kun når man bliver nuppet - det menneskelige øje
> kan ikke se infrarøde stråler - så nej det kan ikke være en infrarød blitz!
>
> Anders

Jeg vil nok sige at chancen er høj for at der er tale om infrarød belysning,
osse selvom du kan se det røde glimt. Jeg ser tit og ofte infrarøde
projektører brugt til natte overvågning, og når der er tale om høj
intensitet belysning vil der komme en smule lys i det synlige røde spektrum,
simpelthen fordi lyset stammer fra en filtreret synlig lyskilde.

Nu har jeg ikke set de omtalte fotovogne, men for at lave et infrarødt
"flash" til at eksponere et billede vil man nok bruge en strobe flash
med et infrarødt filter foran -- og selvom filteret snupper næsten al
det synlige lys vil der stadig være noget tilbage. Har du en
fjernbejening med infrarøde lysdioder, kan du osse nogengange se en
lille smule rødt synligt lys komme ud gennem det infrarøde plastic
filter. Det er helt almindeligt.

En god grund til at politiet bruger infrarød flash er at et dæmpet
rødt flash nok ikke er nær så distraherende som et skarpt hvidt
flash som måske kunne bringe trafiksikkerheden i fare. Jeg skal
til det nævne at amerikanerne i hvert fald i denne stat ikke
har sådanne bekymringer, og de har fotofælder for rødt lys som
bruger meget skarpe hvide strobe flashes monteret i lyssignalerne.
Her skydes en 3-4 gange på et sekund, så der er tale om et stærkt
lysindtryk som man kunne tænke sig ville chokere nogen billister.

Mvh.
Sonny

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-08-01 18:15

"Henrik Bøgh" <h_nospam_@boegh.net> wrote in message

> [...]
> reflekterer tilbage igen til boksen. Ved så at se hvad frekvensen på den
> stråle der bliver reflekteret er det så muligt at bestemme farten på

Tror du ikke de bruger et gammelt Olympus digikamera. Det smider jo en spand
rødt lys i hovedet på offeret ))

Fra : bo

Dato : 15-08-01 21:36

For undgå røde øjne, en slags forblitz.....
Bo