Vand kvalitet .
Fra : Kurt Berg Larsen

Dato : 14-08-01 11:49

Hvor kan man få målt vand fra akvariet til rimelige penge .
Samt en fortolkning af resultatet .
Jeg bor nær Roskilde .
Far Kurt .

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 14-08-01 20:43

"Kurt Berg Larsen" <kubl@get2net.dk> wrote in message
> Hvor kan man få målt vand fra akvariet til rimelige penge .
> Samt en fortolkning af resultatet .
> Jeg bor nær Roskilde .
> Far Kurt .

Hej Kurt.
Det lyder som en tung løsning. Det går an at skaffe nogle af de enormt
hændige testsæt som måler de forskellige vandværdier hos nærmeste
dyrehandler. Men der er stor forskeld i priserne, så det er nok smart at
forhøre sig en lille smule omkring. Min erfaring er at de sæt som måler
flere ting, er billigere end dem som bare måler en eller to værdier.....
Angående glemt pumpe: Det er lov at være heldig en gang i mellem. :)
Er glad for at høre at der ikke skete noget med fiskene, ved denne
anledningen. Ellers så tror jeg at der ville have været mere end lidt sure
miner.
Held og lykke med jagten på et godt vandværdi målesæt. :)
Hilsen Ditte

Fra : Ikola

Dato : 14-08-01 22:14

Kurt Berg Larsen wrote in message <8E7e7.82$zL6.2524@news.get2net.dk>...
>Hvor kan man få målt vand fra akvariet til rimelige penge .
>Samt en fortolkning af resultatet .
>Jeg bor nær Roskilde .
>Far Kurt .

Uden at det skal lyde som reklame, købte jeg et test sæt fra aqua vital hos
en akvarie forretning. Dette indeholder 25 test pinde til en pris på ca. 150
kr.

Sættet kan måle nitrit, nitrat, total hårdhed, karbonat hårhed og ph. Sættet
er ikke speciel nøjagtigt, med giver en god indikation om vand kvaliteten.

Det er utrolig nemt at foretage målingen. Du skal blot stikke pinden i
vandet i et sekund, derefter vente i 60 sek. Herefter kan værdierne aflæses
på et farvekort. Dette mener jeg er lidt lettere end at fragte vand frem og
tilbage.

Den eneste svaghed, er nitrit målingen. Her kan den kun indikere ok eller
ikke ok.

Hvis du vil have mere præcise målinger, bør du nok købe et sæt for hver
værdi du vil måle.

Hvis du absolut vil have en fagmand til det, tror jeg alle seriøse akvarie
forretninger kan lave målingerne. Jeg har flere gange i forbindelse med køb
af akvarie samt fisk fået tilbudt en måling hos min lokale forhandler.

mvh
René