Urenset filterpumpe.
Fra : Kurt Berg Larsen

Dato : 14-08-01 11:42

Jeg er overfølsom for vandplask . Min søn har nu kun eet 250 l. med fisk i .
Det er en Eheim 2217 der er sat til at plaske i overfladen .
Det skal den siger sønnen .Det er et 10 år gammelt slagsmål .
Jeg har sænket udløbet , eller hældt mere vand på .
Da han er mere ude end hjemme , slukkede jeg pumpen . Og glemte den .
Pumpen stod stille i en uge , før jeg startede den igen . ( Konen fodre . )
Sønnen påstår , at vandet i pumpen er giftigt . Hans fisk kan dø .
Jeg har slukket pumpen før , men ikke så længe . Ingen døde .

Hvor lang tid kan en godt brugt ( urenset ) pumpe tåle at stå stille ?
Uden at det går galt med dem i akvariet .
Far Kurt .

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 14-08-01 13:43

Hej
Jeg kan ikke hjælpe dig med pumpen, men jeg kan hjælpe dig med at få et
fornuftigt svar.
For at få et fornuftigt svar vil dem der ved noget om det, gerne vide hvilke
fisk og hvilke planter I har, samt hvormange af hver.

mvh,
Henrik

P.s. du kan starte med at skifte 1/4 af vandet.

Fra : Silverflame

Dato : 14-08-01 15:39

"Henrik Nielsen" <h@ostenfeld.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvilke
> fisk og hvilke planter I har, samt hvormange af hver.

Det skulle jeg da mene er rimeligt uinteressant i denne sammenhæng!?
MVH SF

Fra : Silverflame

Dato : 14-08-01 15:38

"Kurt Berg Larsen" <kubl@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor lang tid kan en godt brugt ( urenset ) pumpe tåle at stå stille ?
> Uden at det går galt med dem i akvariet .

Jeg vil mene at du - HVER GANG - bør rense pumpen før du starter den igen
(medmindre selvfølgelig der kun er tale om kort tid f.eks. i forbindelse med
vandskift.) Det er da dumt at risikere noget går galt for at spare et
kvarters arbejde!? Jeg har også hørt at stillestående vand i en pumpe bliver
giftigt - og jeg finder det faktisk også sandsynligt. Men uanset hvor lille
risikoen er, er den vel ikke værd at løbe for at slippe for et så let stykke
arbejde.
Iøvrigt vil jeg mene at det er 'lidt' farligt at lade et akvarie stå uden
nogen form for iltning i en uge! Men som du skriver: en forglemmelse... og
dem laver vi jo allesammen!
MVH SF.

Fra : Søren Steffensen

Dato : 14-08-01 16:04

har læst et sted at bakterierne dør efter ca en halv time !

--
SOS - www.overclocking.dk/uk
icq: 102169245

Fra : Madsen

Dato : 14-08-01 18:54

"Kurt Berg Larsen" <kubl@get2net.dk> skrev:

> Hvor lang tid kan en godt brugt ( urenset ) pumpe tåle at stå stille ?
> Uden at det går galt med dem i akvariet .

Et eller andet sted har jeg læst noget om max. 30 min.
Jeg plejer at rense den hvis den har stået stille over et kvarter,
men at give et nøjagtig tidsrum er nok lidt svært.
Grunden skulle være at de bakterier der lever i filteret dør og
rådner hvis vandgennemstrømningen i filteret ophører.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 14-08-01 21:41

> [...]

> Da han er mere ude end hjemme , slukkede jeg pumpen . Og glemte den .
> Pumpen stod stille i en uge , før jeg startede den igen . ( Konen fodre

Lad være med at slukke hvis du ikke kan huske at tænde igen, fisk er meget
overfølsomme for iltmangel og kvælstofsophobning.

> [...]
>
> Hvor lang tid kan en godt brugt ( urenset ) pumpe tåle at stå stille ?
> Uden at det går galt med dem i akvariet .

Det er rigtigt at vandet i filteret bliver giftigt når der er gået nået tid.
Her siger det meste faglitteratur ca. 15-30 min., og det er et tal der er
meget svært at give et fornuftigt bud på, så minut angivelsen er sikkert
holdt på den sikre side. Når det er så svært at angive, er det fordi vandet
i akvariet kan indeholde meget forskellige mængder af forskellige stoffer,
der er med til at opretholde den ILTFORBRUGENDE proces der finder sted i et
filter. Det betyder på jævnt dansk at der skal frisk vand med ilt ind
igennem filteret for at det kan nedbryde de ting som kommer ind i filteret.
vandet du får ind i filteret er ikke så iltholdigt fordi det (normalt)
bliver taget fra bunden af akvariet. Men der er nærmest intet ilt i det når
det er på vej ud af filteret, nu har filtermassen jo brugt ilten på at
opretholde den bakteriekultur der nedbryde de ting du suger ind i filteret.
DERFOR er det meget vigtigt at vandet bliver iltet nu. Det gør man ved at
skabe bevægelse i overfladen af vandet for at få mest mulig vand i berøring
med mest mulig luft.

Hvis du slukker for pumpen vil der starte en anden proces op, en som bruger
meget mere ilt end når filteret kører optimalt. Det vil sige når du starter
en pumpe op det har stået "for længe" så pumper du rent faktisk stærkt
forurenet vand direkte ind i akvariet øv øv øv øv øv !!!

Det lyder næsten som om i har brakvandsfisk eller nogen fisk der kan bruge
atmosfærisk luft til iltoptagelse, labyrintfisk. Og når du nu har været så
uforskammet heldig at der ikke døde nogen fisk, tyder det på at
vandplaskeriet ikke er strengt nødvendigt med de hårdføre fisk (og planter)
i holder. Så på den led kan i vel indgå et kompromis, med at du holder dig
langt væk fra pumpen og din søn kan lad vandet rinde ud under overfladen og
undgå vandplask. Ellers er en lille luftpumpe med en fintperlende udstømmer
sten et oplagt gave til at skabe familiefred igen
Hilsen Buus