load data infile problem
Fra : spam]@mail.dk (Bo Ra~

Dato : 14-08-01 10:27

Jeg prøver med følgende at indlæse en fil fra postDk i MySQL

DROP TABLE IF EXISTS postnumre;

CREATE TABLE postnumre (
id int(11) DEFAULT '0' NOT NULL auto_increment,
   postnummer     int(11),
   bynavn      varchar(50),
   gade      varchar(50),
   firma      varchar(50),
   provins      varchar(10),
   land      int,
   PRIMARY KEY (id)
);

LOAD DATA INFILE "c:/tmp/1.csv" INTO TABLE
postnumre(postnummer, bynavn, gade, firma, provins, land)
FIELDS TERMINATED BY ';' LINES TERMINATED BY '\r\n' IGNORE 1 LINES;

Problemet er at der ikke sker en dyt

Hvis jeg undlader (postnummer, bynavn............. og kun nøjes med
postnumre FIELDS....... så virker det ok, men så indsættes postnummert
i kolonnen ID, hvilket jeg jo ikke ønsker.

Er der nogen der kan hjælpe ?

Bo

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-08-01 11:49

<bo.rattenborg[no spam]@mail.dk (Bo Rattenborg)> wrote in message
> Jeg prøver med følgende at indlæse en fil fra postDk i MySQL
[...]
> Er der nogen der kan hjælpe ?

Tjah, jeg kan da foreslå dig at spørge i dk.edb.database. Jeg kan slet ikke
se, hvad dit spørgsmål har med PHP at gøre. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : spam]@mail.dk (Bo Ra~

Dato : 14-08-01 12:06

Åhh ja

Fra : Bee

Dato : 14-08-01 12:07

Jeg synes egentlig at det er okey at stille spørgsmålet her - PHP og MySQL
går da hånd i hånd, og der er da sikkert mange her som har rodet med MySQL.

Bee

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 14-08-01 12:23

On Tue, 14 Aug 2001 13:07:11 +0200, "Bee" <bee@bee.dk> wrote:

>Jeg synes egentlig at det er okey at stille spørgsmålet her - PHP og MySQL
>går da hånd i hånd, og der er da sikkert mange her som har rodet med MySQL.

Der er sikkert også mange her som har (eller ikke har) haft sex.
Alligevel diskutteres deslignende i dk.snak.seksualitet og ikke her.

Fra : Bee

Dato : 14-08-01 12:37

"Martin Mouritzen" <mm@guidegruppen.dk> skrev i en meddelelse

MySQL
MySQL.

> Der er sikkert også mange her som har (eller ikke har) haft sex.
> Alligevel diskutteres deslignende i dk.snak.seksualitet og ikke her.

Måske tager jeg helt fejl - men har PHP og SEX noget med hinanden at gøre

Hvis tingene er relaterede er det vel okey at spørge her ????

Sandsynligheden for at finde en der ved noget om MySQL her i et PHP forum,
er sikkert størrere end at finde det i et database forum, eftersom php er et
kanon værktøj til MySQL.

Bee

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 14-08-01 12:43

On Tue, 14 Aug 2001 13:37:13 +0200, "Bee" <bee@bee.dk> wrote:

>Måske tager jeg helt fejl - men har PHP og SEX noget med hinanden at gøre

Okay, søgt eksempel.

Sæt evt. Unix og dk.edb.system.unix ind i stedet for - Så har du samme
problem.

>Hvis tingene er relaterede er det vel okey at spørge her ????

Ikke umiddelbart, der er jo en grund til at der er oprettet
forskellige grupper.

Fra : Bee

Dato : 14-08-01 12:47

> [...]
> problem.

> Ikke umiddelbart, der er jo en grund til at der er oprettet

Men vi kan vel være enige om at PHP og MySQL er utroligt nært beslægtede,
ellers ville et PHP forum jo næppe heller være et sted hvor man kunne finde
på at stille et MySQL spørgsmål.

Så synes du måske også at det er forkert at stille spørgsmål her, der
handler om hvordan man installere/konfigurerer PHP på serveren?

Bee

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 14-08-01 13:24

Bee wrote:

> [...]
> ellers ville et PHP forum jo næppe heller være et sted hvor man kunne finde

Nej,PHP og MySQL er overhovedet ikke beslægtede. Den eneste sammenhæng
mellem
PHP oh MySQL er at der findes et interface-modul til PHP så man kan
forbinde sig til en MySQL-server fra et et PHP program. Det findes der
imidlertid også
til PostgreSQL, ORACLE, SYBASE og Microsoft SQL -server disse er alle
SQL-servere, men der findes også et interface til f.eks IMAP eller POP
servere. Så længe spørgsmål vedrører brugen af disse interfaces er det
rigtigt at placere dem her, men når det er ting der vedrører f.eks ren
SQL, dvs at det egentlig er ligyldigt om det omtalte kald kommer fra et
PHP program eller et hvilken som helst andet sted fra, ja så hører
spøgsmålet ikke hjemme her. Dels fordi dem i dk.edb.database antagelig
er en hel del bedre til at svare på det, og dels fordi PHP fuldstændig
ligeglad med indholdet af de SQL statements der bliver kolporteret
videre til MySQL.

Noget helt andet er så at det ikke kan siges at være en specielt
graverende fejlpostning, og den bør ikke give andledning til andet en
en venlig henvisning, hvad den heller ikke gjorde. Men det forhold gør
ikke postningen til en korrekt postning.

--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-08-01 12:53

> [...]

>er sikkert størrere end at finde det i et database forum, eftersom php er et

Njaeh, praktisk talt alle PHP-folk har også god forstand på HTML. Også
det er der en anden nyhedsgruppe til.

--
- Peter Brodersen

Fra : Bee

Dato : 14-08-01 13:03

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Njaeh, praktisk talt alle PHP-folk har også god forstand på HTML. Også
> det er der en anden nyhedsgruppe til.
>
> --
> - Peter Brodersen

He he - det tager en ganske sjov drejning nu
Du kan altså heller ikke se relevansen i at stille et MySQL spørgsmål i et
PHP forum?

Bee

Fra : Danni Finne

Dato : 14-08-01 13:43

> Du kan altså heller ikke se relevansen i at stille et MySQL spørgsmål i et
> PHP forum?

Der er vel ingen relevans i at stille et MySQL spørgsmål i en PHP gruppe -
Når der nu findes en database gruppe.

F.eks. med apache... Der er ingen nyhedsgruppe som 100% dækker over apache.
Så der kan folk stille spørgsmål både i d.e.i.w.serverside og i d.e.s.unix
gruppen, som man jo må sige at hænger sammen med apache (jaja - jeg ved godt
den kan køre på windows også).

IMHO :)

--
Danni

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-08-01 09:52

On Tue, 14 Aug 2001 14:02:40 +0200, "Bee" <bee@bee.dk> wrote:

>He he - det tager en ganske sjov drejning nu
>Du kan altså heller ikke se relevansen i at stille et MySQL spørgsmål i et
>PHP forum?

Hvis det er et spørgsmål om at behandle MySQL-data efterfølgende i
PHP, så jo.

Jeg kan godt se, at der "nok vil være nogle, der ved noget om det",
men dk.edb.database er overset i en del tilfælde. Ydermere er der også
en del hajer dér, der fx tillige roder med andre databaser, så de har
også en del SQL-erfaring og kendskab til database-design, etc.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 15-08-01 10:13

On Wed, 15 Aug 2001 10:52:11 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

> [...]
>en del hajer dér, der fx tillige roder med andre databaser, så de har
>også en del SQL-erfaring og kendskab til database-design, etc.

evt. kan man jo gøre det at man crossposter til begge grupper og
futter til dk.edb.database - Det kan evt. også være med til at gøre
dk.edb.database mere benyttet.

ASP gruppen har jo f.eks. samme problem med Access/MS SQL.

Fra : Bee

Dato : 14-08-01 12:08

Hej Bo

Der findes et kanon værktøj til MySQL, som hedder phpMyAdmin - som jeg
gentagne gange har brugt til netop det formål
Det findes på http://www.phpwizard.net/ - måske kan det hjælpe dig.

mvh

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 14-08-01 12:24

On Tue, 14 Aug 2001 13:08:05 +0200, "Bee" <bee@bee.dk> wrote:

>Der findes et kanon værktøj til MySQL, som hedder phpMyAdmin - som jeg
>gentagne gange har brugt til netop det formål
>Det findes på http://www.phpwizard.net/ - måske kan det hjælpe dig.

Min mening er at hvis man ikke kan finde ud af det, og så vælger at
bruge PHPMyAdmin, så løser man symptomet, men ikke problemet.

Fra : Bee

Dato : 14-08-01 12:43

> Min mening er at hvis man ikke kan finde ud af det, og så vælger at
> bruge PHPMyAdmin, så løser man symptomet, men ikke problemet.

Det har du ganske ret i - men det kan også være med til at belyse problemet,
eller fremme forståelsen for MySQL's måde at håndtere indlæsning af
tekstfiler på.

Så kan man jo vælge om man vil løse problemet på den rigtige måde bagefter,
eller som man kan nøjes med at symptomet er gået væk

Bee

Fra : spam]@mail.dk (Bo Ra~

Dato : 16-08-01 09:02

> [...]

>Der findes et kanon værktøj til MySQL, som hedder phpMyAdmin - som jeg
>gentagne gange har brugt til netop det formål

Hej Bee

Jeg kender PHPMyAdmin og anvender det selv, men jeg tror ikke at den
er i stand til at løse mit problem.

Problemet at filen 1.cvs indeholder:

Postnr.;Bynavn;Gade;Firma;Provins;Land
800;Høje Taastrup;Girostrøget 1;BG-Bank A/S;SAND;1
877;Valby;Vigerslev Allé 18;Aller Press (konkurrencer);FALSK;1
900;København C;;Københavns Postcenter + visse erhvervskunder;FALSK;1
1000;København K;Købmagergade 33;Købmagergade Postkontor;FALSK;1

hvilket den vist ikke kan fortolke ?

Bo

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-08-01 09:56

> [...]
> er i stand til at løse mit problem.

> Postnr.;Bynavn;Gade;Firma;Provins;Land
> 800;Høje Taastrup;Girostrøget 1;BG-Bank A/S;SAND;1

Jo, det kan den skam godt, selv om du måske selv skal slette den først
linje.

--
Mvh.

Niels Andersen