Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fyrværkeri foto (Novice)
Fra : Stefan & Karina

Dato : 13-08-01 23:05

Hejsa

Her sidst på ugen slutter Randers ugen med en masse fyrværkeri, og dette
kunne jeg godt tænke mig at tage nogle billeder af, hvilke indstillinger og
film skal jeg satse på for et godt resultat:

Kamera
Olympus OM-10
28-80 mm 1:3,5-4,5 Makinon
eller
135 mm 1:2,8 Super Carenar
eller
50 mm 1:1,18 Olympus

Mvh

Stefan

Fra : Mihai

Dato : 14-08-01 14:03

Kære Stefan !
Hvis jeg var dig vil jeg sætte kameraet på manuelt og indstille det til
15-30 s lukkertid og med en blænde 18 el. 22. Du kan også bruge Bulb
funktionen på dit kamera hvis du har et sådan et men det kræver at du
har en udløser fjerbetjening.

Mvh
Mihai Marinescu

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Kristian Bangås

Dato : 14-08-01 14:17

"Mihai" <Mihai.news@kandu.dk> wrote in

> [...]
> 15-30 s lukkertid og med en blænde 18 el. 22. Du kan også bruge Bulb
> funktionen på dit kamera hvis du har et sådan et men det kræver at du

Med negativfilm kan nok dette fungere, dersom laben gjør en god jobb. Men,
etter det jeg har lest er følgende "oppskriften" på fotografering av
fyrverkeri:

Filmhastighet: 100 ASA (Anbefaler gjerne Provia 100F eller Kodak E100VS)
Blende: 2.8
Lukker: Bulb.

Du trenger god tolmodighet, og helst evne til å se hvor fyrverkeriet
kommer. Sikt deg inn, åpne lukkeren før det "smeller", hold den åpen, og
lukk den når du har fanget det du ville. Stativ er absolutt å anbefale, da
lukkertidene gjerne blir på flere/mange sekunder.

--
Ole Kristian

"All overdrivelse er skadelig, også når det gjelder måtehold"

- Ukjent

Fra : Mihai

Dato : 14-08-01 14:38

Jeg giver dig ikke ret når du siger at han skal bruge en blænde 2.8 !
Han ved jo ikke hvor fyrværkeriet kommer flyvende hen så derfor vil en
stor blænde være meget bedre siden han får et større dybdeskarphed så
min mening er at bruge en større blænde (tal) ! Hvis du gerne vil læse
lidt mere om at fotografere fyrværkeri så prøv denne adresse. Den har
hjulpet mig da jeg tog masser billeder af fyrværkeri i New York (4 Juli)
som blev en succes.

Held og lykke

Mihai

http://www.kandu.dk/

Fra : Mihai

Dato : 14-08-01 14:42

Hov jeg glemte lige at skrive adressen :)

Her er den så :

http://www.kodak.com/global/en/consumer/specialSituations/photographingF
ireworks.shtml

Mvh