Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
DV CAMERA
Fra : PRESTIJ

Dato : 13-08-01 22:50

OK....en ting har jeg endnu ikke fattet.

1: Der siges at der findes to forskellige DV bånd nemlig dem uden chip eller
med chip...hvad er forskellen??

2: En medarbejder i Fona mente at optage-kvalieteten i et DV camera er på
højde med en Video-CD. Jeg skyndte mig så at spørge om hvis der kommer en
hurtig armbevægelse eller en bil kørende ville den pixilere eller blive
kornet?? Svaret blev JA kornet og pixileret.

Jamen hvad er så ideen med et DV camera...de er jo meget dyrere end et alm
traditionelt HI8/8 mm camera??

Fra : KASO

Dato : 14-08-01 08:14

"PRESTIJ" skrev d. 13-08-01 22:50 dette indlæg :
> [...]

> kornet?? Svaret blev JA kornet og pixileret.
>
> Jamen hvad er så ideen med et DV camera...de er jo meget dyrere end et

Mine erfaringer med video er få, men jeg legede lidt med JVC's lille DV
kamera, da det kom frem for 4 år siden. Jeg var meget imponeret over
billedkvalitet, kamerastørrelse og faciliteter. Jeg oplevede ikke de
beskrevne problemer, og jeg kan umiddelbart heller ikke se, hvorfor en
digital lagring skulle give dette problem - prøv selv et kamera og
bedøm.

Fordelene er, at du kan redigere dine optagelser digitalt med en PC og
dermed helt undgå forringelser af billedkvaliteten - noget et analogt
kamera ikke kan præstere. Desuden kan du bruge de fleste DV kameraer som
almindelige digitalkameraer - eller blot filme og siden "plukke" det
"perfekte" billede. Begrænsningen ligger her i opløsningen, der typisk
ligger på 0.8 Mp - men jeg har dog set et enkelt på 1.3 Mp. Desuden er
DV kameraer typisk mindre og lettere end deres analoge modstykker - til
gengæld også dyrere, men sådan er det jo med ny teknik.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 14-08-01 09:16

PRESTIJ <Prestij@ishoejby.dk> skrev i en
> OK....en ting har jeg endnu ikke fattet.
>
> 1: Der siges at der findes to forskellige DV bånd nemlig dem uden chip
eller
> med chip...hvad er forskellen??

Uden selv at have direkte erfaringer med det, så mener jeg at det er således
at den ene type bånd "kun" kan bruges til at optage DV, mens den anden kan
bruges til at lagre DV og still billeder mellem hinanden. Et stillbilleder
tager vist et sekunds plads.

--
// Søren Hjelholt

- Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den !!!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-08-01 22:10

On Mon, 13 Aug 2001 23:49:50 +0200,
PRESTIJ <Prestij@ishoejby.dk> wrote:
>OK....en ting har jeg endnu ikke fattet.
>
>1: Der siges at der findes to forskellige DV bånd nemlig dem uden chip eller
>med chip...hvad er forskellen??

Chip bånd indeholder typisk 4k hukommelse. Så de lagrer dato/tid
hvergang du starter en ny optagelse så du kan hoppe til den fra en
menu. Lettere end at skulle spole til en tid. Derudover kan du lave
titler etc på båndet der vises under afspilning.

> [...]
>hurtig armbevægelse eller en bil kørende ville den pixilere eller blive
>kornet?? Svaret blev JA kornet og pixileret.

De fleste der bruger kameraet til faldskærmsspring har det stående i
"sports" mode. Det betyder en lukketid på 1/1000 del sekund, og dermed
gode billeder selv når der bevæger sig ting forbi.

Stilbilledkvaliteten ved et DV billede er ikke helt i top, idet
den jo optager Interlaced, dvs. kun hver anden linie på hvert billede.
Jeg har nogle billeder hvor et objekt bevæger sig diagonalt hvor
man på stilbillede virkeligt kan se problemet. Photoshop kan droppe
hver anden linie, og dermed lave noget de-interlacing. Men generelt
kan du ikke forvente gode stilbilleder.

Billedkvaliteten er LANGT bedre end DVD som lider under en masse
komprimeringsstøj + banding. DV / MiniDV bruger tabsløs komprimering,
så du kan redigere frem og tilbage uden kvalitetstab.

>Jamen hvad er så ideen med et DV camera...de er jo meget dyrere end et alm
>traditionelt HI8/8 mm camera??

Prøv at optage og sammenlign begge typer. Hi8 sokker for vildt,
og har langt færre linier end miniDV. Jeg har ikke testet Digital 8.

PS: Sony er det bedste for miniDV camcorders. Det er hvad stor
set alle faldskærmsspringere bruger. De andre mærker virker ikke
så godt under stress, og JVC har f.eks. haft problemer med båndstøj
når de blev brugt i frit fald.

--
Povl H. Pedersen - I hate spam, and so does abuse@whitehouse.gov
Position: N 56 09 37 - E 010 12 29

Fra : Lyrik

Dato : 16-08-01 12:50

"PRESTIJ" <Prestij@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kornet?? Svaret blev JA kornet og pixileret.
>
> Jamen hvad er så ideen med et DV camera...de er jo meget dyrere end et alm
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Der er to digital videoformater. Digital8mm og MiniDV.

Ideen er at billedkvaliteten bliver meget bedre. Farverne er meget mere
intense.
Digital 8mm kan optage digital video på almindelige 8mm bånd, og endda
longplaying, men så kræver de HI-8mm bånd. Det er det samme bånd, men bedre
kvalitet.
Mini DV har deres eget lille bitte DV-bånd, som passer til de meget små
størrelser som kameraerne laves i.

Digitalformatet er ens for digital8 og MiniDV. Man kan overføre film i fuld
størrelse og hastighed til PC-en ved hjælp af Firewirekort, som er ens for
de to kameratyper.

Ud over størrelse er der forskel i optik. Du kan få bedre optik, billigere i
Digital 8mm, men må så til gengæld affinde dig med lidt større kameraer.

Kvaliteten er det man kalder Super VHS.

Hilsen
Jens