"rainer schoebe" <rainer.schoebe@web.de> wrote in message
news:9l9fsr$pvs$2@news.eplus-online.de...
> hej!
>
> jeg er tysker og meget interesseret i de danske mobilnet. derfor har
> jeg følgende spørgsmål:
>
> 1) hvilket net dækker bedst til daglig? er der måske tal om den
> geografiske dækning?
Jeg har dem ikke, men både TDC og Sonofon har landsdækkende net - tjek dog
med dem for at få tallene for de byer du kommer til at færdes mest i - et
par bakker kan slå signalet helt i bund.
> 2) jeg ved godt at "telia dk" er mere eller mindre et city-net (men med
> national roaming), men er der net der dækker bedre i byer? og hvad er
> med kapaciteterne i byer?
pas
> 3) hvilken netoperatør tilbyder den venligste kundeservice, de korteste
> ventetider, det mest kompetente personale?
Jeg har gode erfaringer med både TDC og Sonofon - Telia har jeg ofte ventet
over 60 minutter på hverdage, og Sonofon har jeg meget blandede oplevelser
med. For 2½ år siden da jeg blev kunde hos dem kom jeg igennem med det samme
og fik kanon service - siden er det gået ned ad bakke, og det var kun fordi
jeg kendte et par Sonofon-supportere og havde deres "interne" nummer at jeg
kunne komme uden om køerne som i de sidste par måneder jeg havde Sonofon
abonnement var på ca. 30-45 minutter. Også selv om jeg ikke lige fik fat på
dem jeg kendte synes jeg Sonofons support var hurtig (når man kom igennem)
og god.
TDC har jeg kun erfaring med som erhverskunde og der er i hvert fald
kompetente folk 70% af tiden. Om aftenen kan man dog sagtens risikere at få
fat i en eller anden studerende der sikkert har en Nokia 3310 men som ikke
aner noget som helst om telefoner ud over der findes en pin og en puk kode -
og det er så ca. det. Men generelt synes jeg at TDC support mindst er på
højde med Sonofons - .
Telmore har jeg haft gode oplevelser med mht dækning (TDC) og pris, men
kundeservice på hverdage efter 16 er godt nok til grin. En midaldrende
kvinde som ikke engang kunne finde ud af at stille om til en anden mere
kompetent medarbejder insisterede på at den servicekode som min kærestes
telefon spurgte efter var en pin-kode. Da hun havde gentaget sig selv 5
gange og vi havde fortalt, og _forklaret_ hende at en servicekode på en
nokia-telefon var 5 cifre, og en pin-kode var 4 cifre og de derfor umuligt
kunne være det samme fattede hun pludselig at det nok ikke var det som stod
på hendes skærm hun skulle sige til os. Jeg har kun brugt Telmore support én
gang, men den service der var, var helt til grin sammenlignet med den
service jeg har fået hos samtlige andre selskaber, men de er billige og der
skal selvfølgelig spares et sted. Da jeg til daglig ikke har det store behov
for service vil jeg dog gerne anbefale Telmore til folk der ikke har planer
om at skulle stille for mange spørgsmål på "forkerte" tidspunkter af dagen,
men bare har brug for billige takster og god dækning.
> 4) hvilken netoperatør anses for den billigste hhv. dyreste?
Du kan i hvert fald finde svar på nogle af dine spørgsmål på
www.tst.dk som
er Telestyrelsens hjemmeside. Der finder du bl.a. priser på
mobilabonnementer fra alle danske udbydere.
mvh
Flemming