Ny i Java
Fra : Jens Andersen

Dato : 13-08-01 22:09

Jeg har skrevet visual basic i 2 år nu og er ved at køre død i det

Min hobby er at lave windows programmer og tænkte at begynde med Java

1. Er der bedre hvis jeg lære lidt C først ?

2. Hvad hedder det nyeste Java software, og hvor kan jeg købe det ?

3. Er der et link hvor jeg kan lære at skrive Msgbox "Hello world" osv. ?

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 13-08-01 22:28

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Jens Andersen"
<til@infojens.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and I
had to correct this gibberish:

>Min hobby er at lave windows programmer og tænkte at begynde med Java
>
>1. Er der bedre hvis jeg lære lidt C først ?

Næeh, det behøver du ikke. (Jeg kan ikke C)

>2. Hvad hedder det nyeste Java software, og hvor kan jeg købe det ?

De fleste ting er gratis. Du kan downloade en gratis compiler fra
http://java.sun.com osv.

>3. Er der et link hvor jeg kan lære at skrive Msgbox "Hello world" osv. ?

Igen kan jeg henvise til http://java.sun.com. - Der er *mange* gode
tutorials osv.
--
Martin Mouritzen.
The truth is out there! Does anyone know the URL?

Fra : Michael Pedersen

Dato : 13-08-01 22:31

En god ide kunne være at starte med
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/

/mic

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 13-08-01 23:00

D. Mon, 13 Aug 2001 23:09:06 +0200 syntes "Jens Andersen" <til@infojens.dk>
at dk.edb.programmering.java skulle vide at
> [...]

>Min hobby er at lave windows programmer og tænkte at begynde med Java
>
>1. Er der bedre hvis jeg lære lidt C først ?

Nej. Det er ikke en ulempe at kunne C (el. C++), men hvis dit endelige mål
er Java og du ikke vil bruge C, er der ingen grund til det.

>2. Hvad hedder det nyeste Java software, og hvor kan jeg købe det ?

Java 2. Java er gratis. Det du skal bruge for at kompillere det er Java
Developers Kit, som du kan hente i nyeste version på java.sun.com . Til at
køre javaprogrammer skal du bruge Java Runtime Enviroment, som dog er med
JDK, men JRE kan du bruge til at distribuere med dine programmer - lidt i
stil med at VB programmer kræver en stak filer for at køre.

Mht. hvilken editor du vil skrive dine programmer i, er der flere tråde her
i gruppen, der beskriver forskellige editorer.

>3. Er der et link hvor jeg kan lære at skrive Msgbox "Hello world" osv. ?

Hvis du følger "Tutorial"-linket på java.sun.com kommer du til
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/ , hvor der er masser af eksempler,
og der er også forklaringer på hvordan du komemr i gang. Der er rigeligt at
tage fat på.

God fornøjelse med Java!

PS. Jeg kom vist til at svarer Jens Andersen via e-mail - jeg rammer altid
den gale knap. Undskyld...

--
Mvh. Simon Mikkelsen, ingeniørstuderende

www.zipstat.dk Gratis, reklamefri tæller/statistik til enhver hjemmeside
-Se bla. hvor dine besøgende kommer fra, og brug den usynlige tællerkode.

Fra : Ole Nielsby

Dato : 13-08-01 23:52

Jens Andersen <til@infojens.dk> skrev:
> Jeg har skrevet visual basic i 2 år nu og er ved at køre død i det
>
> Min hobby er at lave windows programmer og tænkte at begynde med Java
>
> 1. Er der bedre hvis jeg lære lidt C først ?

Nej, det vil formentlig kun forvirre dig. Det vigtigste du skal lære
for at blive en god Java-programmør er at begå dig med klasser
og bruge de mange systemklasser fornuftigt.

Men som VB-vant skulle du måske overveje at kigge på VB.NET -
det ligner VB men er struktureret som Java.

ON/***Fjern sneglen fra min svaradresse***

Fra : Bo T. Rasmussen

Dato : 15-08-01 21:21

Hej.
Jeg har programmeret i C i 12 år, og er også ret ny i Java.

Som det vist fremgår af de øvrige svar, er det absolut ikke nogen fordel at
lære C/C++ først.
Godtnok ligner syntaxen til forveksling, men der er alligevel en stor
forskel på de to sprog.
Klø bare på, Java er faktisk ret fedt.

Bo
<Snip>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-01 05:58

Bo T. Rasmussen skrev:

>Som det vist fremgår af de øvrige svar, er det absolut ikke nogen fordel at
>lære C/C++ først.

Det kommer an på hvad man mener. Hvis man står på bar bund og vil
lære Java, er det spild af tid at lære andet først, også C.

Hvis man kender C i forvejen, lærer man Java hurtigere, men det
er rigtigt at ikke alting kan overføres.

--
Bertel

Fra : Jens Andersen

Dato : 15-08-01 22:28

Med alle de henvenelser bliver man jo helt rørt

Sådan et sprog må jeg lære...

En sidste spørsmål til sub man kan godt lave en windows exe fil ud af java,
man skal bare installere noget først, eller tager jeg fejl her

Fra : The MaXx

Dato : 16-08-01 11:22

> En sidste spørsmål til sub man kan godt lave en windows exe fil ud af
java,
> man skal bare installere noget først, eller tager jeg fejl her

Det kan man godt.... MEN.
Man bør holde sig fra det, og det er ikke ideen i Java.
Man laver istedet en JAR-fil, som fungerer ligesom en exe hvis Java Runtime
Environment er installeret.... og så virker den også i linux og på
mac...osv.
Men hvis jeg var dig ville jeg bekymre mig mest om at lære programmeringen
først, så skal det andet nok komme til at virke mere naturligt.
Du kan dog lige får et link med på vejen:

http://web2.java.sun.com/docs/books/tutorial/jar/index.html

The MaXx