Syk cichlide
Fra : Svein Tore Sølvik

Dato : 13-08-01 18:45

Har en "golden"-noe som nå har mistet svømmeegenskapene sine.. Står for det
meste helt loddrett med snuten oppover. Hva i alle dager kan være galt?

Bør jeg bare avlive den på best mulig måte, eller kan det være noen
medisiner som vil hjelpe?
Det er ingen flekker på den. Den ser faktisk helt frisk ut, foruten tapet av
svømme-egenskapene.

*skrik om hjelp* :(
--
Svein Tore Sølvik

Fra : Svein Tore Sølvik

Dato : 13-08-01 19:35

On Mon, 13 Aug 2001 19:45:26 +0200, Svein Tore Sølvik
<shazbot@mobilpost.com> wrote:

> [...]
>medisiner som vil hjelpe?
>Det er ingen flekker på den. Den ser faktisk helt frisk ut, foruten tapet av

R.I.P.
:(

Døde en halv time etter jeg postet artikkelen. stod loddrett og spant litt
rundt sin egen akse en stund, noen minutter senere låg den død i vannflaten.

Skulle gjerne visst hva som var galt med den.
--
Svein Tore Sølvik

Fra : Tom Manczak

Dato : 13-08-01 23:34

galt?

Det var da synd at den døde. Jeg har dog muligvis en forklaring på
hvorfor. Jeg har engang lavet nogle udskiftninger af mine
malawicichlider. Det var en M. auratus hun og P. tropheops han (nu
skiftet navn til Tropheops som slægt?) som skulle indføres i akvariet.
De var begge banket halvt ihjel på et par timer. Jeg flyttede dem over i
et andet akvarie, de vendte bugen opad, og døde. Var din "golden" bidt i
finnerne? Så kan den have fået tæsk. Eller måske har den banket ind
noget, og fået en hjerneskade.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-08-01 23:50

Tom Manczak <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en
> [...]
> et andet akvarie, de vendte bugen opad, og døde. Var din "golden" bidt i
> finnerne? Så kan den have fået tæsk. Eller måske har den banket ind

Tom, der er du lidt på vildspor!
Der er kun en slægt der hedder Tropheus, og den kommer fra Tanganyika
søen.
Det burde du da vide som biolog!! *s*

Carsten

Fra : Klaus

Dato : 14-08-01 09:01

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
>
> Tom, der er du lidt på vildspor!
> Der er kun en slægt der hedder Tropheus, og den kommer fra Tanganyika

Du Carsten jeg tror du læser forkert han mener ikke familien Tropheus men
derimod Pseudotropheus tropheops http://www.connix.com/~mko/mw09006a.htm

Venlig hilsen
Klaus Langberg

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-08-01 15:53

"Klaus" <klaus@langberg.net> wrote in message

> Du Carsten jeg tror du læser forkert han mener ikke familien Tropheus men
> derimod Pseudotropheus tropheops http://www.connix.com/~mko/mw09006a.htm

No no - Carsten læser rigtigt. For kun famillienavnet skal skrives med
stort - artsnavnet med lille

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 14-08-01 18:02

> Tom, der er du lidt på vildspor!
> Der er kun en slægt der hedder Tropheus, og den kommer fra
Tanganyika
> søen.

Hehe, jo jeg ved det med navnene. Men ham i Flyvefisken påstod at
Pseudotropheus tropheops (og ikke P.tropheus som mange kalder den)
artskomplekset's slægtsnavn nu er ændret navn til Tropheops. Er der
nogen der kan be/afkræfte?

> Det burde du da vide som biolog!! *s*

Jeg er ikke helt biolog endnu! Jeg mangler et år *s*.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-08-01 18:52

> [...]
> nogen der kan be/afkræfte?

> Jeg er ikke helt biolog endnu! Jeg mangler et år *s*.

Se nu begynder det at blive svært!

Er det med vilje du skriver Tropheops? så fiskene nu skulle hedde
Tropheops tropheops??

Hvem inde i Flyvefisken var det du fik det at vide af??

For det må da kunne checkes på UB2

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 14-08-01 23:11

> Er det med vilje du skriver Tropheops? så fiskene nu skulle hedde
> Tropheops tropheops??

Jeps, det er noget i den retning.

> Hvem inde i Flyvefisken var det du fik det at vide af??

det kan jeg desværre ikke sige. jeg kender ikke deres navne. En af de to
som normalt står der, muligvis dem som styrer biksen.

> For det må da kunne checkes på UB2

Kig på http://cichlidae.netliberte.org/ og klik på malawi, så er der en
artsliste med mange nye navne.

Fra : Tom Manczak

Dato : 14-08-01 23:14

> artsliste med mange nye navne.

endnu en:
http://digilander.iol.it/malawi/mbuna/tabelle/tab%20tropheops.htm

Fra : Svein Tore Sølvik

Dato : 14-08-01 00:05

On Tue, 14 Aug 2001 00:33:40 +0200, "Tom Manczak"
<tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
>et andet akvarie, de vendte bugen opad, og døde. Var din "golden" bidt i
>finnerne? Så kan den have fået tæsk. Eller måske har den banket ind

Ingen synlige skader på noen av fiskene nedi der.
Den som døde var av typen Labidochromis sp ("Gelb") som det står i boka.
Tipper det var derfor folk her på gruppen tipset meg om at den het Golden..
Så de hadde rett i det. De er nedi akvariet (250l) med fire Pseudotropheus
Lombardoi som er litt aggressive, men har aldri plaget de to Labidoch'ene.
Hadde de vært nervøse og plaget, så tror jeg vel ikke at den ene av dem
hadde lagt egg. Om den fremdeles har de er jeg ikke sikker på, men jeg
tviler egentlig på det.
Om en uke så skal jeg flytte, og stresset da vil vel ødelegge evt. egg
allikevel. Tenkte å bygge om litt nedi akvariet.. Litt mer stenbakgrunn.

Hadde en kampfisk-hunn nedi tanken en stund. Flyttet henne over i et annet
akvarium nå og hun begynte å bygge skumrede. Jeg trodde faktisk ikke at
hunnene gjorde dette. Kan dyrebutikken ha lurt meg? :)

Men på tide å legge seg nå :)
--
Svein Tore Sølvik

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 14-08-01 20:43

"Svein Tore Sølvik" <shazbot@mobilpost.com> wrote in message
> On Tue, 14 Aug 2001 00:33:40 +0200, "Tom Manczak"
> <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote:
Klip
> [...]
> akvarium nå og hun begynte å bygge skumrede. Jeg trodde faktisk ikke at
> hunnene gjorde dette. Kan dyrebutikken ha lurt meg? :)

Hej Svein Tore.
Der er gode muligheder for at du er blevet naret af butikken. Der sker
nemlig af og til at de køber noget ind, som grangivelig ligner på hunfisk,
men som viser sig at være hanner. Er finnerne blevet meget større på det
stykke tid du har haft den?????, dette er nemlig et sikkert tegn på at det
ikke er en hun, men en han (det kan godt være en vildfanget en - se kan
nemlig ligne meget på hunnerne, og de får ikke så store finner som de som er
avlet fram). Du ser også forskeld på adfærden, da hunnerne ikke
tilnærmelsesvis er så aggressive som hannerne. Prøv at sætte et spejl hend
foran fisken, og begynder den at flare og rigtig vise sig fram, efter alle
kunstens regler, så er det næsten sikkert at det er en han. Et kendetegn på
at det er en hun, og ikke en han, er om der er en lille "hvid" prik mellem
pelvis finden og analfinden. På hunnen vises denne tydelig, ihvertfald om
fisken er kønsmoden. Er den endnu ikke det, kan det straks være meget
vanskelig at fastslå. Pelvicfinden bliver også meget længre på hannen end på
hunnen.
Jeg endte selv op med to vildfangede hanner på denne måden. Den ene fandt
jeg et nyt hjem til, men den andre er blevet så utrolig pæn at jeg ikke for
noget i verden vil af med ham igen.
Hilsen Ditte

Fra : Leif Artursson

Dato : 13-08-01 19:56

Svein Tore Sølvik skrev i meddelandet ...

>R.I.P.

Hej
Med förmodligen någon form av förgiftning
Hur länge stod den lodrätt i vattnet?
Leif

Fra : Svein Tore Sølvik

Dato : 14-08-01 17:44

On Mon, 13 Aug 2001 20:56:27 +0200, "Leif Artursson"
<leif.artursson@swipnet.se> wrote:

> [...]
>av

>Hej
>Med förmodligen någon form av förgiftning

Mellom en og to timer..
--
Svein Tore Sølvik