Scroll af enkelt ramme defineret i css
Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 13-08-01 18:49

Hej

Jeg har et lille spørgsmål angående brugen af css samt scroll i en enkelt
ramme, defineret i css.

For at kunne forklare mit spørgsmål bedre, har jeg lavet en lille test-side
som kan ses her...

http://home8.inet.tele.dk/klose/satdk/002.htm

Det jeg ønsker, er at man skal kunne scrolle i rammen i midten (den med
baggrundsbilled), og så lade resten blive stående.

Kan dette lade sig gøre ?
Hvis ja, hvordan gør jeg så ?

Hilsen
Jon Klose Larsen

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 13-08-01 19:07

"Jon Klose Larsen" <klose@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det jeg ønsker, er at man skal kunne scrolle i rammen i midten (den med
> baggrundsbilled), og så lade resten blive stående.

Ja, det kan det nemt. Du laver et div med egenskaben: <div style="overflow:
auto;">

Du kan også bruge egenskaberne: scroll, hidden og auto.

Du kan bruge hidden til body tagget. Vær opmærksom på, at det sådan set kun
er explorer der kan lide det tag.

For at overflow virker, skal du naturlivis angive en højde for div'et.

--
/Kasper
<http://www.kyndsberg.dk/>

Fra : jopa

Dato : 13-08-01 20:06

Jon Klose Larsen skrev bla..

> Det jeg ønsker, er at man skal kunne scrolle i rammen i midten (den med
> baggrundsbilled), og så lade resten blive stående.

Prøv denne : Bruger den selv.

position:absolute;">Skriv din tekst
her og der kommer en scroolbar ,Scroolbaren kommer kun hvis det fylder mere
end 100x50. Lav selv om på størrelsen af pixels og tilføj tekst billeder osv

--
JoPa

www.jp-web.dk

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 13-08-01 20:18

jopa <j@jp-web.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b782452$0$352$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
mere
> end 100x50. Lav selv om på størrelsen af pixels og tilføj tekst billeder

Hej

Tak for jeres forslag - de virker, men....

Resten af siden er ikke "fastlåst" som den gerne skulle være.
Det eneste som skal kunne scrolle er min "hoved-ramme" - alt andet skal stå
fast.

Har I et forslag til det ?

Jon

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 13-08-01 20:52

> [...]
>
> Resten af siden er ikke "fastlåst" som den gerne skulle være.
> Det eneste som skal kunne scrolle er min "hoved-ramme" - alt andet skal

Hvis du vil have body til ikke at have egenskaben af at kunne scrolle, så
skal du blot angive body til at have: overflow: hidden;

Vær dog opmærksom på, at jeg endnu ikke rigtig har fundet andre browsere end
IE der kan lide denne.

--
/Kasper
<http://www.kyndsberg.dk/>

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 13-08-01 21:27

> [...]
> skal du blot angive body til at have: overflow: hidden;
>
> Vær dog opmærksom på, at jeg endnu ikke rigtig har fundet andre browsere

Takker Kasper

Nu virker det (næsten) som jeg ønsker... men nu bliver jeg lidt krævende
<ggg>

Hvordan kan jeg få min scrollmus til at scrolle i mit hovedramme ? Den
virker ikke.
Før virkede den på "Body", men jeg vil gerne have den til at virke på
hovedrammen...

Kan du (eller andre) hjælpe her ?

Jon

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 13-08-01 22:11

"Jon Klose Larsen" <klose@post8.tele.dk> wrote in

> [...]
> virker ikke.
> Før virkede den på "Body", men jeg vil gerne have den til at virke på

Har du prøvet at give din hovedramme fokus? (Klikke i den)

Det virker i hvert fald når man vil scrolle med piltasterne eller page-
up/down.

mvh Andreas

PS: http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 13-08-01 23:10

Andreas Kleist Svendsen <usenetnospam@nau.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns90FCEBCB782C9usenetnospamnaudk@212.242.40.196...
> [...]
>
> Har du prøvet at give din hovedramme fokus? (Klikke i den)
>
> Det virker i hvert fald når man vil scrolle med piltasterne eller page-

Ja.. det har jeg prøvet uden held.

Andre forslag ?

Jon

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 14-08-01 09:57

"Jon Klose Larsen" <klose@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]

> [...]
> virker ikke.
> Før virkede den på "Body", men jeg vil gerne have den til at virke på

Din forespørgsel drejer sig meget om omstændighederne. Så vidt jeg ved,
kommer det også i høj grad an på, hvilke drivere din mus har alt efter
hvornår den vil scrolle. Det kræver som minimum at musen holdes ind over den
ramme der skal scrolles som Andreas også er inde på - rammen skal være
aktiv.

Du kan ikke som sådan styre hvornår en mus skal scrolle på en hjemmeside.

Hvis det overhovedet ikke virker, skulle du måske prøve at opdatere dine
musdrivere.

--
/Kasper
<http://www.kyndsberg.dk/>