On Wed, 23 Nov 2011 02:27:30 +0100, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:
>Endnu en forsøger at forklare den røde tragedie som folkeskolen har
>været siden ca 1970:
>
>Den danske folkeskole er god til at arbejde med tænkning, sprog og
>motivation, mens der stort set ikke arbejdes med opmærksomhed og
>hukommelse. Derfor har danske elever haft et kæmpestort hul i ryggen,
>siden vi forlod den gammeldags skole omkring 1970,” siger Sten Clod
>Poulsen, psykolog og forfatter til flere bøger om læring og hukommelse.
>
>
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/441382:Danmark--Laerere-glemmer-at-arbejde-med-elevers-hukommelse
>
Da jeg efter 5 klasse i 1957 overførtes fra folkeskole til
Metropolitanskolen var der kommet betænkning om holdninger vigtigere
end færdigheder og stop for spanskrør og lussinger (1950 og 1955) og
dermed historier om magtesløse lærere, der fik tæv af elever - og det
startede ulykken.
Gamle læreres rutiner om kongerække og salmevers o.a. udenadsllæren
var fint dominerende til 1957, og min spejdertids kimslege og
duelighedsegn med at kende 60 planter,dyr,fugle hjalp meget
Fejlen er at socialister forkætrede udenadslæren - fra Grundtvig lærte
Rousseau og især fra kulturradikale i 1920
Seneste årti er det blevet eksplosivt i hovedstaden, men min søns
Katolske privatskole var fin