40+40 x 0+1 = ?
Fra : Per

Dato : 20-11-11 10:21

Hej !

Nu har jeg efterhånden set så mange forskellige løsninger på følgende
regnestykke - og mange kommer med den ene og den anden argumentation:

40 + 40 x 0 +1 = ?

Jeg mener selv at resultatet er 41. Jeg erindrer noget med faktorernes orden
er ligegyldig samt at plus og minus skiller ad.

SÅ jeg siger 40 + (40x0) + 1 » 40 + 0 + 1 = 41 (jeg ved ikke hvordan man
laver et rigtigt medfører tegn)

Men jeg har set løsninger, der siger 1 og 81.

Er jeg galt på den ?

Mvh. Per

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-11-11 10:34

Per skrev:

> [...]
>
> Nu har jeg efterhånden set så mange forskellige løsninger på
> følgende regnestykke - og mange kommer med den ene og den

At gange med nul må være det samme som at annullere
alt det foranstående. Men man kan godt addere 1 til nul,
så det rigtige svar er efter min amatørlogik _1_.

--
Herluf :·)
- brandbeskat madsminke

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-11-11 10:54

Herluf Holdt, 3140 sendte dette med sin computer:
> At gange med nul må være det samme som at annullere
> alt det foranstående.

Nej - kun tilbage til det foregående + eller -

Så Per's bud på 41 er korrrekt - og det er også det, alle lidt bedre
lommeregnere vil vise.

Jan

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 20-11-11 10:52

On 20-11-2011 10:21, Per wrote:
> [...]
> laver et rigtigt medfører tegn)
>
> Men jeg har set løsninger, der siger 1 og 81.

Nej, det er fulstændigt korrekt.

En matematiker ville nok vælge en anden formulering end "skiller ad",
men notationen uden paranteser er så fasttømret at jeg ikke mindes at vi
har været inde på det på matematik på unversitetet. Dataloger taler om
operatorhieraki.

--
Lars

Fra : alexbo

Dato : 20-11-11 10:57

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev

> 40 + 40 x 0 +1 = ?
> Jeg mener selv at resultatet er 41. Jeg erindrer noget med faktorernes
> orden er ligegyldig samt at plus og minus skiller ad.
> Er jeg galt på den ?

Nej.

For en måned siden var en tråd "simple regneregler" hvor 2+2*2 blev
diskuteret, er facit 6 eller 8, det er den samme problematik.

40+40x0+1 i en køre på lommeregneren, 40-80-0-1
40+(40x0)+1 =41
(40+40)x(0+1) = 80

Jeg kan ikke komme frem til 81 som resultat.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-11 11:41

Per skrev:

> Nu har jeg efterhånden set så mange forskellige løsninger på følgende
> regnestykke - og mange kommer med den ene og den anden argumentation:

> 40 + 40 x 0 +1 = ?

> Jeg mener selv at resultatet er 41.

Det er korrekt. Når der ingen parenteser er, skal gange og
division regnes ud før plus og minus.

> Jeg erindrer noget med faktorernes orden
> er ligegyldig samt at plus og minus skiller ad.

Begge dele er sådan set rigtigt, men det er mere langsigtet at
sige at gange og division har højere prioritet end plus og minus.
Der er nemlig andre operatorer med andre prioriteter.

> SÅ jeg siger 40 + (40x0) + 1 » 40 + 0 + 1 = 41 (jeg ved ikke hvordan man
> laver et rigtigt medfører tegn)

   =>

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 20-11-11 12:05

Per skrev:

> Er jeg galt på den ?

Som andre skriver er 41 det korrekt svar.
Hvis man ignorerer regningsarternes hierarki får man 1, men det
er forkert. Her kan der læses lidt om regningsarternes hierarki:
http://matb1htx.systime.dk/index.php?id=68

Simple lommeregnere ignorer hierarkiet, og vil give forkert
resultat, hvis regnestykket blot tastes ind, som det står.
Det kan ses på Windows lommeregner. Hvis den er sat til at
være videnskablig, giver den det rigtige resultat, mens det
bliver forkert ved "standard".

Regnestykket kunne være svaret på en opgave som denne:

Per har 40 bananer. Købmanden har kasser med 40 bananer, dem
får Per igen af, men han får 1 banan af sin søster.
Hvor mange bananer har Per nu?

Ivar Magnusson

Fra : Krabsen

Dato : 20-11-11 12:27

Den 20-11-2011 12:04, Ivar skrev:

> [...]
>
> Per har 40 bananer. Købmanden har kasser med 40 bananer, dem
> får Per igen af, men han får 1 banan af sin søster.

38. Han spiser et par stykker på vej til købmanden..

Fra : alexbo

Dato : 20-11-11 16:45

"Ivar" <notvalid@notvalid.dk> skrev

> Per har 40 bananer. Købmanden har kasser med 40 bananer, dem
> får Per igen af, men han får 1 banan af sin søster.
> Hvor mange bananer har Per nu?

Købmanden har 40 bananer han får 40 til, dem får Per ingen af, han får en af
søster.
hvor mange bananer har Per.

MMXI =1000+1000+10+1=2011
MMIX = 1000+1000+1+10=2011
MMIX =1000+1000+9 =2009

At reglerne er som de er er en ting, men de er ikke i sig selv indlysende.

Nedenstående er fra linket, hvilken regel er brugt her?
Differensen mellem 3 og 7 er -4.

mvh
Alex Christensen

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivar

Dato : 20-11-11 17:13

alexbo skrev:

> At reglerne er som de er er en ting, men de er ikke i sig selv indlysende.

Glem ikke at matematikken er et værktøj til at beskrive virkeligheden.
Når man har valgt, at multiplikation skal gå fremfor addition,
er det fordi, det i de fleste tilfælde er mest praktisk.

Ivar Magnusson

Fra : Per Tolbøll

Dato : 20-11-11 16:12

> Nu har jeg efterhånden set så mange forskellige løsninger på følgende
> regnestykke - og mange kommer med den ene og den anden argumentation:
>
> 40 + 40 x 0 +1 = ?

Det eneste du skal huske er: Gange før Plus - så giver det vist sig selv:
40 + (40 x 0) + 1 = 41 - du har helt ret

/Per